Астрономи відкрили дев'яту планету в глибині Сонячної системи

ТІНЬОВИЙ ГІГАНТ /

Вчені з Каліфорнійського технологічного університету, можливо, зробили найбільше відкриття в астрономії за останні сторіччя. Вони стверджують, що на околиці Сонячної системи існує ще одна невідома досі планета розміром з Нептун.

Честь сенсаційного відкриття нової планети належить астрономам Майклу Брауну і Костянтину Батигіну. Їх наукова робота прийнята до публікації в авторитетному виданні Astronomical Journal, де відкриття називають одним з найбільш сенсаційних в нинішньому десятилітті і порівнюють за важливістю з відкриттям нового континенту на Землі.

Про відкриття вже написали популярні журнали Nature і Science, що свідчить про те, що науковий світ сприймає новину серйозно.

І це незважаючи на те, що Браун і Батигін не бачили гіпотетичну планету на власні очі. Її існування побічно доводять дані про поведінку деяких об'єктів пояса Койпера — величезного астероїдного скупчення, яке розташоване за орбітою Нептуна.

Браун і Батигін давно займаються вивченням пояса Койпера. Зокрема, Брауну належить честь відкриття Седни — однієї з великих «карликових планет», інформація про яких змусила науковий світ в 2008 році позбавити Плутон статусу повноцінної планети.

На сегодняшний день ученые имеют лишь примерный расчет орбиты гипотетической планеты
На сьогоднішній день вчені мають лише приблизний розрахунок орбіти гіпотетичної планети

Продовжуючи вивчення пояса Койпера, Браун і його колега вступили в полеміку з кількома іншими вченими, які в 2014 році висунули гіпотезу про існування на відстані 80 астрономічних одиниць від Сонця якогось великого тіла. І таки знайшли нову планету, але не там, де її очікували побачити їх опоненти.

Аналізуючи аномальні відхилення в орбітах Седни та кількох інших об'єктів астероїдної хмари, Браун і Батигін прийшли до висновку, що на орбіти цих об'єктів має гравітаційний вплив якесь велике тіло.

Астрономи стверджують, що ймовірність випадкового збігу орбіт — іншими словами, шанс, що ніякої 9-ї планети насправді немає — лише 0,07%.

За їх підрахунками маса планети, яка поки що має робочу назву «Х», порівняна з масою Нептуна (тобто в 10 разів більша за масу Землі). Вона обертається навколо Сонця по еліптичній орбіті, здійснюючи повний оборот навколо нього за 15 тис. років.

У найближчій точці цієї орбіти таємнича планета наближається до Сонця на відстань в 200 астрономічних одиниць (одна астрономічна одиниця відповідає відстані від Сонця до Землі). Це в сім разів далі, ніж орбіта Нептуна.

У самій далекій точці своєї орбіти планета Х перебуває на відстані як мінімум 600 астрономічних одиниць від Сонця. Браун і Батигін припускають, що ця цифра може бути і вдвічі вищою. Необхідні подальші розрахунки. У будь-якому випадку, на далекому краї своєї орбіти планета Х знаходиться далеко за межами поясу Койпера. І можливо, наближається до хмари Оорта — гіпотетичного скупченню комет на околиці Сонячної системи. Існування цієї хмари поки що не доведено, проте вважається, що вона величезна, а її зовнішні межі визначаються лише кордонами гравітаційного поля Сонця (близько 100 тис. астрономічних одиниць або близько двох світлових років).

Втім, самі автори сенсаційного відкриття визнають, що поки не будуть отримані знімки 9-ї планети за допомогою телескопів, її існування потрібно вважати гіпотезою.

Побачити «теоретичну» планету в звичайний телескоп із Землі неможливо — йдется про надто великі відстані, до того ж параметри орбіти поки вирахувані лише приблизно.

Не допоможуть побачити її й орбітальні телескопи, такі як Hubble — вони мають вузьким полем видимості і розраховані на створення детальних знімків надзвичайно маленьких і віддалених фрагментів Всесвіту.

В розпорядженні астрономів є лише один телескоп, що володіє високою чутливістю в широкому полі огляду — це 8,2-метровий телескоп Субару, належить японській Національній астрономічній обсерваторії і розташований на Гаваях.

Але навіть з допомогою Субару, на думку Брауна, пошуки доказів існування 9-ї планети можуть зайняти роки.

Втім, більшість астрономів сходяться в думці, що розрахунки Брауна і Батигіна виглядають досить достовірно, а значить, доказ існування 9-ї планети — лише питання часу.

Протягом довгих десятиліть після відкриття Плутона в 1930-му році, світ астрономії вважав, що в Сонячній систем існує 9 планет. У 2000-х ряд відкриттів привів науковий світ до думки про існування в поясі Койпера великої кількості об'єктів, порівнянних за розміром з Плутоном.

В поисках доказательств существования 9-й планеты все надежды на гигантский телескоп Субару на Гавайских островах
У пошуках доказів існування 9-ї планети всі надії на гігантський телескоп Субару на Гавайських островах

У зв'язку з цим у 2006-му Плутон рішенням Міжнародного астрономічного союзу був визнаний «карликової» планетою нарівні з низкою інших об'єктів пояса Койпера і Церери, яка знаходиться в астероїдному поясі між орбітами Марса і Юпітера. До теперішнього моменту знайдено ще понад 40 кандидатів на статус карликової планети.

Пояснити існування такого великого тіла, як планета Х на такій жахливій відстані від Сонця буде не просто. Наявність такої планети вимагає переосмислення гіпотез про те, як сформувалися інші планети Сонячної системи.

Досі вважалося, що на початку виникнення Сонячної системи в ній було чотири так звані великі протопланети, з яких пізніше сформувалися Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун. Ймовірно, тепер у цю теорію доведеться включити п'яту протопланету, яку, швидше за все, викинуло на таку далеку орбіту якесь гравітаційне збурення.

Швидше за все, планета Х — ще один газовий гігант. Причому, холодний, оскільки розташований на величезній відстані від Сонця.

За аналогією з Ураном і Нептуном, можна припустити, що ядро планети Х складається з металів і силікатів, зверху упакованих в міцний лід. Якщо у планети Х є атмосфера, то вона повинна складатися з водню і гелія, а також часток водяного і метанового льоду.