Кримський міст зазнав руйнувань, незважаючи на те, що його охороняли космічні апарати, винищувачі та бойові дельфіни - Meduza

Міст через Керченську протоку — одне із найзахищеніших місць у світі. Принаймні, так здавалося до того, як у суботу, 8 жовтня, на ньому вибухнула фура, після чого спалахнули сім паливних цистерн по складу залізничного полотна (це поки що єдина офіційна версія). Видання Meduza розповіло, хто і як охороняє міст, який коштував росії 228 мільярдів рублів.

Одна з наймасштабніших будівництв в історії сучасної Росії і найдовший міст країни — входить до символів і путінського президентства в цілому, і «приєднання» Криму. Буквально наступного дня після оголошення анексії у 2014 році Володимир Путін доручив Міністерству транспорту розробити проект переправи. За задумом, міст завдовжки 19 кілометрів мав з'єднати Таманський та Керченський півострова.

За будівництво відповідав старий друг Володимира Путіна, знайомий йому ще секцією дзюдо в Ленінграді, Аркадій Ротенберг. Проект вартістю 228 мільярдів рублів вдалося закінчити в рекордні терміни – вже у травні 2018 року президент відкрив автомобільну частину мосту, урочисто проїхавши на КамАЗі через протоку. Через півтора роки Путін ще раз проїхав тим самим маршрутом, але цього разу рейковим автобусом, відкривши таким чином залізничний міст.

пуйло урочисто відкриває автомобільне сполучення на Кримському мосту. Фото ТАРС

Крім самого президента, в піар-акціях навколо Кримського мосту, що будується, брали участь багато російських поп-зірок і відомі пропагандисти. За рік до його відкриття стартував конкурс пісень та віршів, судити який взялися Ігор Крутой, Ігор Матвієнко та інші відомі продюсери. Переможцем стала ця пісня від виконавця з Іванова. У день урочистого відкриття відбувся концерт, у ньому брали участь Олег Газманов та Діма Білан. А через рік улюблений гурт президента «Любе» записав свою пісню, присвячену Керченській переправі. Через місяць після відкриття автомобільного руху мостом, у листопаді 2018 року, на екрани вийшов художній фільм «Кримський міст. Зроблено з любов'ю!», сценарій до якого написала головний редактор RT Маргарита Сімоньян, а режисером виступив її чоловік Тігран Кеосаян (фільм став одним із найбільших касових провалів року).

Фото ТАРС

Після завершення будівництва мосту влада максимально серйозно поставилася до його охорони. Експерти порівнювали захист моста з листковим пирогом: монументальну споруду мали стерегти на землі, під водою, у повітрі і навіть із космосу. Російські державні ЗМІ стверджують, що міст може витримати пряме влучення літака, а опори моста збудовані таким чином, що можуть встояти навіть після дев'ятибального землетрусу.

Обмін погрозами

Будівництво мосту викликало різку реакцію у Києві. Після початку російського вторгнення у лютому 2022 року міст називали однією з основних цілей Збройних сил України. У липні генерал-майор Дмитро Марченко заявив, що міст є єдиною метою номер один для України. Однак, незважаючи на це, представники Києва неодноразово визнавали, що міст добре охороняється і ВСУ не має можливості завдати по ньому удару. «Його прикривають щонайменше дві зенітно-ракетні бригади, пара кораблів та постійне вбрання сил у повітрі, яке за цим усім стежить спеціально, щоб туди нічого не прилетіло», — говорив радник глави офісу президента України Олексій Арестович.

У відповідь російська влада наголошувала на неприступності моста. «Ми й раніше розуміли: хочеш миру — готуйся до війни. Тому Кримський міст є зараз найзахищенішим мостом у світі», — розповідала сенатор від Криму Ольга Ковітіді. А спікер Кремля Дмитро Пєсков, називаючи погрози Києва атакувати міст «анонсуванням теракту», наголошував, що «навколо мосту навколо всіх стратегічних об'єктів забезпечуються всі необхідні заходи безпеки та обережності по лінії відповідних служб».

На землі

Під'їзди до Кримського мосту по обидва боки до вибуху 8 жовтня охороняли спеціальні загони Росгвардії. Військовослужбовці повинні були доглядати автомобілі, що заїжджали на переправу, на предмет вибухівки та незаконних вантажів (у тому числі наркотиків). Як показує практика, огляд був вибірковим: усі машини поспіль росгвардійці не зупиняли.

За заявами Мінтрансу, моніторинг фур та вантажівок мав здійснюватися за допомогою спеціальних систем, які просвічують автомобілі та вантажі у кузові. Одна з операторів системи стверджувала, що може виявити навіть гайку у салоні машини або розглянути, що взяв із собою водій на обід.

Фото ТАРС

Наглядові пункти є не лише при в'їздах на міст, а й на самому мості. Вони оснащені камерами контролю трафіку, а рух на чотирисмуговій швидкісній дорозі цілодобово моніторить спеціальний штаб. У ДІБДР неодноразово стверджували, що посилять контроль за швидкісним режимом та дотриманням правил дорожнього руху, оскільки 19-кілометровий міст часто здавався водіям місцем, де можна розігнатися.

У разі надзвичайної події спеціальний загін швидкого реагування повинен прибути на місце протягом кількох хвилин, щоб ліквідувати аварію та розібратися в тому, що сталося. Допомагати Росгвардії мають спеціальні сили прикордонного контролю ФСБ та антидиверсійні групи на землі та на воді.

Після 8 жовтня Володимир Путін доручив охорону мосту ФСБ. Також службі доручили охороняти два інші об'єкти інфраструктури: енергоміст із Росії на анексований півострів та магістральний газопровід із Краснодарського краю до Криму.

У воді

На воді основну роботу з охорони найдовшого в Росії мосту виконують малі рухомі катери кількох проектів. Насамперед це протидиверсійні катери типу «Грачонок», оснащені, залежно від модифікації, кулеметами, гранатометами та навіть ракетними комплексами «Голка». Пару їм складають менші, але мобільніші (розвивають швидкість до 50 вузлів — понад 90 кілометрів на годину) катери проекту «Мангуст». Вони також оснащені кулеметами та ракетами, проте в основному їх використовують для перехоплення суден та огляду. Крім того, на місці можуть задіяти десантні катери БК-16 (ті ж ракети, кулемети і 19 десантників на борту), моторні човни «Афаліна» і «Сарган». Окремо охороняють міст від тарана: перед опорами моста зведені спеціальні випали — циліндричні бетонні укріплення, які не дадуть кораблям підпливти близько до опор мосту.

З суші кораблі підтримує береговий ракетний комплекс Бал, оснащений протикорабельними ракетами з дальністю поразки до 260 кілометрів. Допомагає йому сучасніший комплекс «Бастіон» із крилатими ракетами «Онікс».

Будівництво Кримського мосту коштувало росії 228 мільярдів рублів. Фото ТАРС

Не менш серйозно міст охороняють під водою. Щоб не допустити мінування чи підриву опор мосту, у воді постійно чергують військові водолази та спеціальні групи Чорноморського флоту. Вони регулярно оглядають опори моста, а також контролюють рух будь-яких об'єктів за допомогою системи контролю акваторії «Плавник». Завдяки гідролокаційним датчикам, а також тепловізорам та радіолокації така система може виявити людину на відстані два кілометри, а судно — на відстані трьох кілометрів.

Якщо диверсанти зможуть обійти водолазів і непомітно підібратися до опор моста на відстань 300 метрів, то в справу повинні вступити спеціальні звукові пастки (система «Амулет-П»). Вони випромінюють звукові хвилі, які людське вухо не в змозі витримати, а якщо ціль наближається на відстань 100 метрів, частота посилюється, що змушує диверсанта спливти на поверхню.

Крім водолазів та пасток, у захисті Кримського мосту нібито задіяні спеціально навчені дельфіни. Наскільки вони ефективні – невідомо. Після анексії Криму океанаріуми, де українські військові тренували тварин, перейшли під контроль російської армії. За задумом, підготовлені дельфіни мали шукати потенційні загрози на глибині до 60 метрів. У російському Міноборони експерименти над морськими ссавцями заперечували, проте пізніше стало відомо, що відомство замовило в океанаріум п'ять нових особин.

В повітрі

Охорона в небі починається із спеціального супутника «Космос-К», який можна вивести до заданої мети із землі. З орбіти супутник може передати до центру керування параметри мети, і навіть її знімки. Про супутника практично нічого не відомо, але про те, що його використовують для охорони Кримського мосту, розповідав військовий оглядач Віктор Баранець.

Нижче, вже в земній атмосфері, повітряний простір регулярно патрулюють російські винищувачі Су-27 та протичовновий літак-розвідник Іл-38. Літаки ведуть розвідку і в разі потреби можуть задіяти ракети, бомби, протичовнові ракети та міни.

З землі це угруповання підтримує ціла група протиповітряних систем різної дальності. Насамперед це ракетний комплекс С-400 «Тріумф» — найпередовіша зенітна система на озброєнні російської армії; на охорону мосту виділено аж два полки систем даного типу. Крім того, споруду охороняє зенітно-гарматний «Панцир-С1».

Окремо варто відзначити системи радіолокації, що допомагають всій техніці, що охороняє міст, наводитися на цілі. Це РЛС «Соняшник» у Криму, яка спроможна виявляти цілі на відстані 450 кілометрів, та станція «Воронеж-ДМ», що покриває відстань шість тисяч кілометрів.

Скільки це все коштує?

Витрати на бойові вильоти літаків та обслуговування військових катерів складно оцінити, оскільки невідомий ні розклад польотів, ні склад охоронних змін. Однак можна оцінити, скільки на наземну охорону та спеціальні системи спостереження витратило ФГУП "Управління відомчої охорони Мінтрансу Росії", яке займається забезпеченням безпеки на мосту.

Торішнього серпня це ФГУП уклало договір на 67 мільйонів рублів із управлінням федеральних доріг «Тамань». За підрахунками "Бі-бі-сі", всього в 2022 році охорона мосту обійшлася російському бюджету в 700 мільйонів рублів. Ще 618 мільйонів коштували різні технічні системи забезпечення безпеки.

Приблизно таку ж суму обійшлася охорона залізничної частини мосту. Південна філія ФГУП "Відомча охорона залізничного транспорту РФ" наприкінці минулого року отримала за цим контрактом 937 мільйонів рублів. Як зазначає "Бі-бі-сі", після початку "спеціальної військової операції" відомчій охороні залізничного мосту додатково виділили ще 70 мільйонів рублів на утримання систем безпеки.

Витрати на відновлення мосту після вибуху вантажівки 8 жовтня страховики, за даними РБК, оцінюють у півмільярда рублів. Вартість одного прольоту мосту у Всеросійському союзі страховиків оцінили у 200–300 мільйонів. Однак влада поки не дала оцінки руйнуванням, уточнивши лише, що вони «не носять тяжкого характеру».


 Купити квартиру в Чернівцях
Коментарі:
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації