Нардепи хочуть декриміналізувати сотні корупційних справ і дозволити красти на відбудові та закупівлях

У Верховній Раді намагаються врятувати фігурантів сотень корупційних справ через правку до законопроєкту № 8235.

Сам законопроєкт покликаний внести суто технічні зміни до Кримінального кодексу. Проте народні депутати намагаються використати його, щоб декриміналізувати чисельні злочини з уже визначеними підозрюваними або обвинуваченими в корупції, які зараз розслідують НАБУ й САП або вже розглядає Вищий антикорупційний суд, пише Центр протидії корупції (ЦПК).

Як повідомляє Центр протидії корупції (ЦПК), мова йде про поправку до статті 364 Кримінального кодексу України (зловживання владою або службовим становищем).

Депутати пропонують змінити цю статтю таким чином, щоб зі складу злочину у вигляді зловживання владою або службовим становищем випадали випадки, коли чиновник зловживає владою не на свою користь, а на користь третіх осіб.

Ця правка допоможе звільнити від потенційної відповідальності зокрема фігурантів таких справ:

  1. справа Роттердам+, де посадовці НКРЕКП приймали незаконні рішення в інтересах групи компаній ДТЕК Ріната Ахметова. За висновками слідства, схема завдала збитків державі на близько 40 мільярдів гривень;
  2. справа посадовців Укрнафти, що діяли в інтересах третіх осіб, зокрема групи олігарха Коломойського. Дії посадовців призвели до збитків державі на понад 13 мільярдів гривень;
  3. справа екскерівника ДФС Романа Насірова, який зловживав владою на користь екс-нардепа Олександра Онищенка. Справа знаходиться на фінальній стадії розгляду у ВАКС.

У разі прийняття правки в запропонованій редакції ці та сотні інших корупційних справ за цією статтею доведеться закрити. Уже ухвалені у ВАКС вироки в більшій кількості справ за цією статтею будуть скасовані.

Крім того, ухвалення цієї правки зробить неможливим розслідування багатьох корупційних справ у майбутньому.

«Фактично щоб уникнути відповідальності недоброчесний чиновник зможе поставити керівником у потрібне підприємство «фунта», а сам через нього організовувати, наприклад, виграш цим підприємством тендерів на «договірних умовах». Тож, згідно з правкою, буде визнано, що чиновник діє не на свою користь, а на користь «фунта», і притягнути посадовця до відповідальності стане практично неможливо», — зазначає юрист ЦПК Вадим Валько.

Які ще проблеми в законопроєкті № 8235?

Цією ж правкою нардепи також пропонують внести до статті 364 Кримінального кодексу положення за яким може значно ускладнитись розслідування справ про штучне завищення цін у закупівлях. Зокрема проблема може виникнути під час розслідування справи «яєць по 17 гривень», які купували в Міноборони.

У правці пропонують визнавати злочином тільки завдання «реальної матеріальної шкоди». Це означає, що купівля держорганом товару за вдвічі завищеною ціною скоріше за все не вважатиметься завданням “реальної матеріальної шкоди” державі. Злочином визначатиметься лише якщо товар не буде поставлений взагалі й держава втратить кошти повністю.

«Простою мовою, різниця в ціні на яйця Міноборони, куплені за 17 гривень, тоді як їх реальна ціна 9 гривень, вірогідно вже не буде оцінюватися як реальні матеріальні збитки в розумінні Кримінального кодексу, навіть якщо така закупівля стала наслідком зловживання з боку чиновника. Зміна базових понять, а саме істотної шкоди на “реальні матеріальні збитки” потребуватиме оновлення судової практики та підходів експертів до оцінки збитків у корупційних справах й не тільки. Наслідки такої зміни можуть бути катастрофічними,» — пояснює Вадим Валько.

Аналогічна ситуація виникне, наприклад, і з випадками продажу державних активів чи здачі їх в оренду за заниженою ціною.

«По суті, депутати такими правками “вбивають” одразу двох зайців: рятують від відповідальності багатьох чиновників, яких вже зловили на зловживаннях, а також дають дозвіл для зловживань і крадіжок на відбудові. Ця одна правка не лише декриміналізує сотні вже вчинених злочинів — вона надає чиновникам безмежні можливості зловживати й не нести жодної відповідальності у майбутньому. Це просто огидний сигнал нашим західним партнерам, які нам сьогодні надають нам військову допомогу та від яких ми очікуємо допомогу з відбудовою» — додає Валько.

Водночас Україна досі не виконала ряд антикорупційних заходів, необхідних для відкриття переговорів про вступ України до ЄС. Так, не виконано жодного заходу, який стосується рекомендації Єврокомісії щодо «посилення боротьби з корупцією шляхом ефективних розслідувань і належної динаміки судових справ». Зокрема, досі не відновлене електронне декларування, а окремі топкорупційні справи роками не можуть пройти навіть підготовчу стадію у суді.

Натомість народні депутати відхилили законопроєкт про реформу САП і тепер пропонують амністувати ТОП корупціонерів та фактично дозволити красти на відбудові.

Вже сьогодні поправка має розглядатися профільним правоохоронним комітетом парламенту і на цьому тижні законопроект буде розглядати парламент до другого читання.


 Купити квартиру в Чернівцях
Коментарі:
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації