Податкова амністія в Україні: кому варто побоюватися та скільки доведеться платити за легалізацію заощаджень і майна

В Україні хочуть повторити успіх Індонезії й Італії, де під час податкової амністії громадяни задекларували $366 млрд і 80 млрд євро. Середньому класу залишили пакет майна, про походження якого податкова питати не повинна — теоретично

Президент України Володимир Зеленський підписав прийнятий Верховною Радою 15 червня законопроєкт № 5153 про податкову амністію. (Повна назва — Про проведення в Україні спеціального добровільного декларування фізособами належних їм активів із подальшою сплатою одноразового збору до бюджету).

Голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, автор закону, заявив, що оцінки майбутніх надходжень до бюджету озвучувати не буде. «Але в тіні перебуває близько 50 млрд», — сказав він НВ Бізнес.

Голова профільного комітету ВР минулого скликання, депутатка від Євросолідарності Ніна Южаніна називає прийнятий закон ударом по середньому класу. «Це спроба зобов’язати середній клас заднім числом оплатити додатково 5% збору за активи, накопичені впродовж усієї незалежності України: гроші, квартири, дачі, машини. Саме середній клас влада призначила винним у провалі своєї економічної політики і планує за рахунок звичайних людей залатати діри в бюджеті, — написала вона. — І, що найбільш цинічно, боляче вдарить податкова амністія по наших заробітчанах, які виїжджають працювати за кордон не від хорошого життя».

Відповідно до закону, у вересні 2022 р. період добровільності завершиться і тих, хто не подасть декларацію, податкова запитає про джерела походження їхніх доходів. «Якщо ж документального підтвердження придбання активів у людей немає (адже вони не зобов’язані зберігати документи довше, ніж три роки), сплатити доведеться вже не 5%, а 18%. І годі буде знайти правду в „справедливих“ українських судах, — попередила Южаніна. — А найбільше шулерство монобільшості полягає в тому, що раніше вона вже звільнила від сплати ПДФО доходи фізичної особи за 2020, 2021 роки, отримані в результаті ліквідації офшорів».

Тобто, на її думку, для власників великого капіталу податкова амністія за фактом відбулася під «нуль», іншим же громадянам пропонують добровільно-примусову сплату додаткового податку.

Як все йде насправді? НВ Бізнес вивчив документ і вибрав головне.

Що таке податкова амністія

Як заявив Данило Гетманцев, податкова амністія — це добровільне, а не примусове декларування доходів. «Хочу розвіяти міф, що нібито держава змушує українців виводити свої гроші з тіні. Хочеш — береш участь у податковій амністії. Не хочеш — не береш участі», — сказав він. Відповідно до законопроєкту, одноразове (спеціальне) добровільне декларування — це особливий порядок добровільного декларування фізичною особою її активів, якщо вони були отримані за рахунок доходів, які підлягали оподаткуванню в Україні, проте податки і збори з яких не були сплачені або сплачені не в повному обсязі, якщо активи не були задекларовані в порушення податкового та валютного законодавства протягом будь-якого з податкових періодів до 1 січня 2021 року.

Кого торкнеться податкова амністія

Скористатися цією можливістю зможуть:

— фізичні особи — резиденти, зокрема й самозайняті особи;

— фізособи — нерезиденти, які на момент набуття відповідних активів/доходів були резидентами.

Не зможуть взяти участь у податковій амністії малолітні/неповнолітні й недієздатні особи, а також особи, щодо яких Україна ввела санкції.

Також це заборонено особам, які в будь-який період з 1 січня 2010 року виконували або виконують в Україні публічні функції (чиновники, депутати — у першій версії законопроєкту таку заборону було встановлено з 2005 року).

Які активи підпадають під податкову амністію, і яке майно можна не декларувати?

Об'єктами декларування можуть бути:

а) валютні цінності, іноземна валюта (крім готівки), права грошової вимоги;

б) нерухоме майно та деякі об'єкти незавершеного будівництва;

в) рухоме майно, таке як транспортні засоби, предмети мистецтва й антикваріату, дорогоцінні метали, дорогоцінне каміння, ювелірні вироби;

г) частки (паї) у майні юридичних осіб або в утвореннях без статусу юридичної особи, інші корпоративні права, майнові права на об'єкти інтелектуальної власності;

ґ) цінні папери та/або фінансові інструменти, визначені законом;

д) права на отримання дивідендів, відсотків або іншої аналогічної майнової вигоди;

е) інші активи фізичної особи, зокрема, майно, банківські метали, які не розміщені на рахунках, пам’ятні банкноти й монети, майнові права, що належать декларанту або з яких він отримує або має право отримувати доходи на підставі договору про управління майном чи іншої аналогічної угоди й не платить власнику такого майна частину належного власнику доходу.

У законопроєкті наведено перелік активів, які не потрібно декларувати. Слід уважати, що податки з них були сплачені в повному обсязі.

Йдеться про такі активи:

1) активи вартістю до 400 тис. грн;

2) по одному об'єкту нерухомого майна на території України:

3) квартира площею до 120 кв. м;

4) житловий будинок площею до 240 кв. м або незавершене будівництво за умови права власності на земельну ділянку;

5) нежитлова нерухомість (включно з незавершеною) некомерційного призначення до 60 кв. м;

6) земельні ділянки в межах нормативів безоплатної приватизації;

7) один транспортний засіб, який є в реєстрі ТЗ.

Таким чином, фізична особа може не декларувати заощадження в сумі до 400 тис. грн, одну квартиру до 120 кв. м, будинок або дачу до 240 кв. м, одне авто і, наприклад, гараж до 60 кв. метрів.

Коли і як буде проходити податкова амністія

Спецдекларування буде проведено з 1 вересня 2021 року до 1 вересня 2022 року.

Для легалізації готівки, іноземної валюти або банківських металів, що знаходяться в Україні, необхідно їх покласти на спеціальний рахунок у банку. Що це за рахунок, і порядок його відкриття повинен затвердити Нацбанк України.

Інші активи потрібно буде вказати в податковій декларації, підтвердивши їх вартість необхідними документами або вказавши її самостійно.

Фото РБК-Україна

Які будуть ставки за податковою амністією?

1) 5% — для валютних цінностей на рахунках у банках в Україні та прав грошової вимоги до резидентів України;

За альтернативу платник податків може вибрати ставку 6% зі сплатою податкового зобов’язання трьома рівними частинами щороку.

2) 9% — для валютних цінностей на рахунках в іноземних банках або в іноземних фінансових установах і для прав грошової вимоги до нерезидентів України.

Як альтернативу можна вибрати ставку 11,5% зі сплатою податкового зобов’язання трьома рівними частинами щороку.

3) 2,5% — для номінальної вартості державних облігацій України з терміном обігу більше 365 днів без права дострокового погашення, придбаних декларантом у період із 1 вересня 2021 до 31 серпня 2022 до подачі одноразової спецдекларації.

Альтернатива — платник податків може вибрати ставку 3% зі сплатою податкового зобов’язання трьома рівними частинами щороку.

Які ризики застосування українського закону про амністію?

У Міжнародному валютному фонді почали аналізувати прийнятий закон про податкову амністію на предмет неможливості його використання для відмивання коштів і корупції, а також щодо ефективності процедур перевірки.

«Будь-який законопроєкт про податкову амністію повинен містити потужні запобіжники, які унеможливлюють відмивання коштів та корупцію, — сказав постійний представник МВФ в Україні Йоста Люнґман. — Законом також повинні бути введені надійні процедури ретельної перевірки з метою недопущення зловживань публічними діячами, їхніми родичами й тісно пов’язаними особами», — додав він.

За словами партнера юрфірми Primelex Євгена Калініна, недоліків та прогалин у законі № 5153 більше, ніж плюсів. «Низький рівень довіри до фіскальних і правоохоронних органів — перший і досить значний стримувальний фактор. У законі не прописано жодних запобіжників проти позапланових податкових візитів після подання відповідної податкової декларації», — сказав він.

По-друге, за словами юриста, «нульове декларування», яке вводить закон, зрівнює законослухняних громадян, які декларують і платять податки за загальними ставками, з громадянами, які ухиляються від оподаткування й використовують неоподатковувані доходи для власного збагачення, а скориставшись механізмом податкової амністії можуть «реабілітуватися, сплативши податки за заниженими ставками. Такий елемент несправедливості може привести до значних соціальних конфліктів», — попередив він.

По-третє, існує ризик легалізації злочинних активів. «І хоча податкова амністія не поширюється на активи, отримані злочинним шляхом, або такі, які пов’язані з тероризмом, однак чітко відмежувати „тіньові активи“ від „злочинних“ складно», — сказав експерт.

По-четверте, без супутніх податкової та митної реформ податкова амністія не зможе запрацювати ефективно й дати бажаний результат. «Треба дивитися на першопричини збільшення тіньового капіталу в Україні — а це перш за все складна система оподаткування й високі податкові ставки. Іноді підприємцю доводиться заплатити податкову пеню, сума якої перевищує суму тих податків, які він не сплатив», — уважає Калінін.


 Купити квартиру в Чернівцях
Коментарі:
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації