Чернівецька ОДА в особі Фищука зайняла неконструктивну позицію, проголосивши для всіх громад: “Один район — одна громада”, що призводить до гальмування реформи децентралізації - Ярослав Курко
ПЕРШІ ПІДСУМКИ /
Про реформування місцевого самоврядування в Україні, нові завдання і виклики будуть говорити 30 травня 2017 року в Червоній залі ЧНУ на засіданні "Круглого столу" його учасники: народні депутати і урядовці, практики і теоретики. Не знаю чи буде змога виступити, а тому в порядку обговорення, як безпосередній учасник цього процесу, пропоную власну точку зору на децентралізацію на Буковині ( в тезах). А як вийти з цього бездоріжжя на уторовану європейську дорогу. Сподіваюсь і почути і бути почутим.
Про це на своїй сторінці у Facebook написав екс-перший заступник голови обласної ради, голова обласного товариства "Знання" Ярослав КУРКО.
СТАНОВЛЕННЯ ОБ’ЄДНАНИХ ГРОМАД (ОТГ) НА БУКОВИНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ (2014-2017 рр.)
Всього станом на 01.01.2017 р. в Чернівецькій області діяло 224 сільські ради, 7 — селищних, 10 — міських і 10 — районних. На їх основі на 30.05. 2017 р. В Чернівецькій області створено 18 ОТГ, з них: 10- у 2015 р., 6 - 2016 р., 2- у 2017 р, які об’єднали 62 колишніх місцевих ради на базі 102 населених пунктів. Перспективним планом формування територій громад Чернівецької області (рішення сесії Чернівецької обласної ради № 103 від 28.07.2015 р. (із змінами) передбачено утворення 39 ОТГ з яких затверджені КМУ - тільки 22.
І хоч процес створення ОТГ в області, як і в Україні, триває вже можна зробити деякі висновки і узагальнення:
1. Створення перших десяти ОТГ на Буковині стало можливим в першу чергу завдяки активній позиції і наполегливості жителів самих громад і їх сільських голів, забезпеченню координації дій з боку обласної ради і облдержадміністрації, окремих керівників райрад і РДА деяких районів, кваліфікованому інформаційно-правовому забезпеченню з боку регіонального офісу реформ та об"єктивному висвітленню процесів реформування у ЗМІ. Особливо слід відзначити ефективне лобіювання у Мінрегіоні і КМ України і ВРУінтересів перших ОТГ області з боку народних депутатів України М. Бурбака і М. Федорука.
2. В той же час об`єднання в територіальні громади на Буковині, як і в цілому ряді областей України, відбувалось стихійно, без дотримання перспективного плану формування територій громад Чернівецької області та за мовчазного спостереження, невіри, а подекуди й прямого протистояння з боку значної частини керівників місцевої представницької і виконавчої влади в області. В чотирьох районах області (із одинадцяти) і сьогодні не утворено ЖОДНОЇ ОТГ. “Децентралізаційна” активність громад Буковини випереджала і продовжує випереджати дії і рішення як місцевих держадміністрацій так і обласної ради, які не встигають за динамікою процесу і, в переважній більшості випадків, змушені приймати необхідні рішення під тиском - навздогін, реагуючи на результати волевиявлення громад і необхідність внесення змін і коректив.
3. Місцевій владі: обласній і районній, виконавчій і представницькій не вдалось уникнути непотрібної і шкідливої політизації і вивести проведення реформи в області в позапартійну площину, яка б об’єднала в баченні потрібності і необхідності ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ осередки політичних партій і їх депутатів з громадськими організаціям, експертним середовищем і ЗМІ, в розумінні важливості об’єднання зусиль всіх задля реформування на місцях. На початку проведення реформи в 2015р. відкрито про несприйняття децентралізації заявили депутатські фракції ВО “Батьківщина” і “Свобода” у обласній раді. Сьогодні позиція депутатського корпусу різних партій на місцях по відношенню до утворення ОТГ, окрім БПП “Солідарність” і “Народний фронт”, дуже часто непослідовна, ситуативна і відверто маніпулятивна, що особливо дається взнаки при голосуванні на сесіях обласної ради. Реформа ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ на Буковині, як і в Україні — не стала об’єднуючою, деполітизованою і першочергової державної ваги справою.
4. Особливо важливим чинником в процесі створення ОТГ є особиста позиція керівників місцевих адміністрацій і рад на рівні: область-район. Чернівецька ОДА (в особі голови - Фищука О.Г.) зайняла доволі неконструктивну позицію, проголосивши для всіх громад, які мають намір об’єднатись тезу: “Один район — одна громада” та негласно дотримуючись її через керівників РДА і районних рад. Такий підхід призвів до реального гальмування по утворенню нових ОТГ в області і втраті десятків млн. гривень, які були недоотримані громадами. І хоч Мінрегіон, КМУ неодноразово погрожували “кожен факт бездіяльності чи саботажу з боку виконавчої влади не залишати поза увагою і повідомляти про блокування і саботаж процесу добровільного об’єднання громад”, вперше чиновника районного рівня Президент України звільнив за саботаж реформі тільки в квітні 2017 р., а прем`єр-міністр України тільки доручив “вирішити питання щодо можливого штучного стримування об`єднання територіальних громад на Київщині” - 26. 05. 2017 р.
5. Законодавчо не врегульована можливість об’єднання в ОТГ громад різних районів і навколо міст обласного значення також завдала моральних і матеріальних втрат в процесі утворення ОТГ. На сьогодні в Чернівецькій області де-факто створена Новодністровська ОТГ вже більше року жде законодавчого вирішення своєї долі. Не сприяє покращенню життєдіяльності ОТГ неприйняття ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування». Вважаю, що важливим етапом в процесі утворення ОТГ (своєрідним Рубіконом) стане прийняття змін до законодавства про передачу у власність об`єднаним громадам з можливістю розпорядження ( а не просто – в управління) - земель за межами населених пунктів.
6. Викликає занепокоєння, незважаючи на значне підсилення юридичного забезпечення процесів децентралізації, як з боку Кабміну так і Верховної Ради України, падіння темпів добровільного об`єднання територіальних громад, як по Україні, так і по-області. Протягом 2015-2016-2017 рр. об`єдналися: 10-6-2 ОТГ. А в чотирьох районах області – не відбулось жодного об`єднання. Тут децентралізація відбувається в режимі “жвавих” і регулярних круглих столів, нарад, прийняття рішень…і має всі шанси за жодних умов на принципі добровільності і не відбутись. Хто від цього виграє і кого вітати із таким досягненням?
7. Безперечним успіхом в процесі об’єднання громад можна вважати утворення в області ОТГ на засадах поліетнічності та багатомовності: у Волоківську ОТГ об’єднались одне українське і два румунських села, у Красноїльську ОТГ – польське та румунське село. На наш погляд, таким поліетнічним за складом громадам слід приділити особливу увагу, як з боку місцевої і центральної влад, так і донорських структур, як до позитивного прикладу проведення ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ з врахуванням поліетнічного складу населення громад і їх багатомовності – як важливого фактора сприяння об’єднанню. Утворення нових ОТГ на засадах поліетнічності в області має тенденцію до продовження.( Сторожинецька ОТГ).
Безумовно, реформа ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ в Україні відбувається достатньо швидко, в порівнянні із більшістю європейських країн, але не так швидко – як могла би. Якщо проаналізувати створення нових ОТГ в Чернівецькій області то таке реформування нерідко нагадує – «крок вперед, а два – назад», не рух - а тормозіння, не завдяки, а - всупереч…А в оцінці успіхів, які безумовно є: “Незважаючи на успіхи реформи, вона, ймовірно, ще не на півдорозі… Звичайно, ритм не повинен сповільнитися,… ми сподіваємося, що вся або майже вся реформа децентралізації буде завершена до наступних загальних виборів”,- висловив свої сподівання Радник Уряду України з питань децентралізації Даніель Попеску.
-
Як парламентські партії витрачали гроші з держбюджету протягом багатьох років. Можна схопитися за голову...
-
На росії екс-президента України Петра Порошенка та його сина внесли до списку "терористів та екстремістів"
-
Теж утік за кордон? Ще одного депутата від пропрезидентської фракції "Слуги народу", якого підозрюють в корупції, оголосили в міжнародний розшук
-
Непідзвітні міністри. Велике перезавантаження Кабміну під час воєнного стану
-
Шило на мило? Арахамія повідомив, кого планують призначити на вільні міністерські крісла
-
Українці зможуть фінансувати кандидатів у президенти та парламент. Як це працюватиме?