Місцеві фінанси та бюджетна децентралізація: як громади Буковини працюють над наповненням бюджетів (ФОТО)

НАЗАД ДОРОГИ НЕМАЄ /

Досвід формування місцевих бюджетів зазвичай показує, що найголовнішою метою будь-якої громади є підвищення рівня її фінансової самостійності. Тому для забезпечення ефективного та сталого розвитку територіальних громад важливим є створення власної фінансової бази. Остання ж ґрунтується на стабільному потоці податкових надходжень.

У ході фінансової децентралізації громади активізували пошук нових напрямів інтенсифікації власних надходжень.

Усі громади мають ресурси, але важливо використовувати наявні ресурси більш ефективно. Саме з цим завданням допомагають справитися співробітники Чернівецького регіонального офісу ULEAD, які консультаційно виявляють потенціал та можливості місцевих громад. Аналіз дохідної частини кожного бюджету, окреслення найперспективніших варіантів розвитку для конкретної громади, акумуляція позитивного українського досвіду, вивчення європейського та перенесення найвідповіднішого у громади, – на цьому ґрунтується співпраця з органами влади задля розширення можливостей, зокрема фінансових, на місцевому рівні. Один із напрямів, за якими працює офіс, консультуючи громади, це нарощення власних коштів, тобто робота над дохідною частиною бюджету. ««Для прикладу, – говорить Дмитро Прокопець, радник з питань місцевих фінансів та управління, – якщо просідає земельний податок, радимо провести нормативно-грошову оцінку земель, яку часто останній раз в громадах проводили ще в 70-80-ті роки минулого століття, а тому це неодмінно впливає на розмір доходів від плати за землю та оренди земельних ділянок. Звісно, це коштує грошей, але також відкриває нові фінансові можливості для громад».

Проблемою кожної громади є тіньова зайнятість та виплата заробітних плат «в конвертах». Тому усе частіше громади вдаються до інтенсифікації надходжень з податку на доходи фізичних осіб. «Одним із інструментів, який почали використовувати органи місцевої влади в ході децентралізації – це залучення інспекторів з праці», – зазначає Дмитро Прокопець. Відтак, досвід Мамалигівської ОТГ засвідчує, що навіть інформаційно-роз’яснювальна робота з роботодавцями та робітниками має позитивні результати.

Юристконсульт Мамалигівської сільської ради Ярослав Кушнір, який має делеговані повноваження інспектора з праці, з 2018 року займається контролем дотримання трудового законодавства. У громаді переконані, що інспектор потрібен, не лише для того, щоб виявити незадекларовану працю або тіньову зайнятість та легалізувати її, а, в першу чергу – принести ті чи інші надходження у бюджет.

«Найбільша кількість роботи була проведена протягом 2018 року. Та загалом за два роки ми залучили близько 64 працівників, провівши інформаційно-роз’яснювальну роботу з більшістю підприємців, які використовують найману працю, та примусили їх зареєструвати свою тіньову зайнятість. Підприємці чітко усвідомлюють ризики за недотримання законодавства, тому випадків складання адмінпротоколів не було. Тому наш досвід більше про співпрацю, а не про тиск. І такими діями ми принесли значні надходження до бюджету», – прокоментував Ярослав Кушнір.

Таким чином, органи влади територіальних громад можуть контролювати додержання законодавства про працю на своїх територіях. І від того, чи скористаються вони цією можливістю, залежатимуть надходження до місцевого бюджету податку на доходи фізичних осіб.

Власні надходження бюджетів громад справді є запорукою фінансової самостійності та стабільності. Про це також розуміють у Недобоївській ОТГ. Тут створили робочу групу з мобілізації платежів до місцевого бюджету, куди включили працівників ради, депутатів, працівників фіскальної служби, поліції та центру зайнятості. Вона неодноразово організовувала зустрічі з підприємцями щодо сплати податків та реєстрації найманих робітників. Враховуючи специфіку громади, а саме значні площі садів, у громаді відчутними є фінансові надходження восени, коли триває збір урожаю. Тут активно працюють з фермерами, які почали реєструватися приватними підприємцями на певний період та офіційно працевлаштовувати найманих робітників.

«На осінній квартал у нас збільшується кількість зареєстрованих підприємців, які потім знімаються з реєстрації. У такий спосіб ми намагаємось навести лад з офіційним працевлаштуванням та реєстрацією осіб-підприємців, адже раніше цим не займалися. Відтак, зростають і надходження до бюджету», – прокоментувала Наталія Миронець, начальниця фінансового відділу Недобоївської сільської ради. Робоча група організовує виїзди, дає попередження тим, хто не реєструє найманих робітників, тому й кількість зареєстрованих підприємців та працівників восени почала збільшуватись на 15-20 осіб. А це – по 15 тисяч додаткових надходжень з єдиного податку з фізичних осіб-підприємців та з податку на прибуток, адже фермерські господарства реєструють більше працівників.

Інша сфера – нарахування та сплата акцизного податку з роздрібної реалізації окремих груп товарів (алкоголю та тютюнових виробів). Цей податок становить 5 відсотків від вартості товару, а платити його повинні суб’єкти господарювання, які реалізують підакцизні товари в роздріб. Важливо, що кошти від акцизу надходять до місцевого бюджету та направляються на соціально-економічний розвиток громади: ремонти освітніх, медичних закладів, доріг та тротуарів, будівництво спортивних та дитячих майданчиків тощо. Практика ж засвідчує, що підприємці всіляко намагаються обійти цей потрібний громаді механізм наповнення бюджету.

Тому у Великокучурівській ОТГ місцева влада почала працювати з жителями, заохочуючи їх брати чеки за алкоголь і сигарети. У громаді проводять акцію «Касовий чек – шлях до подарунку». Мешканець, оплативши через касовий апарат послугу, а, отже, легально сплативши податок до місцевого бюджету, ще й отримував додатковий бонус від сільської ради. «У останній день місяця зібрану кількість чеків потрібно здати у фінансово-економічний відділ сільської ради. Протягом трьох днів за результатами підрахунку чеків визначаються переможці. Така акція допоможе збільшити бюджет громади, і таким чином зросте її благоустрій», – прокоментував Василь Тодеренчук, голова Великокучурівської сільської об'єднаної територіальної громади.

Роз’яснення жителям громади, що фіскальний чек при купівлі алкоголю чи тютюнових виробів є запорукою сплати податку до бюджету, умовою ремонту чи побудови нової вулиці та, врешті-решт, мотивація брати чеки через можливість отримати невеликі подарунки, активізувала сплату акцизного податку підприємцями на території ОТГ.

Отже, роз’яснювальна робота важлива як щодо підприємців, так і жителів громади, які користуються послугами чи товарами. Важливо, щоб у громаді розуміли, що відображення у чеку акцизного податку з продажу алкогольних чи тютюнових виробів, одержання цього чеку – означає сплату податку та наповнення бюджету.

Відтак те, що фінансовий аспект є одним із найсуттєвіших, від якого залежить успішність об’єднаних територіальних громад, розуміє не лише влада, а й підприємці та окремі жителі громад. Все чіткішим стає усвідомлення, що збільшення надходжень до місцевих бюджетів, пошук резервів їх наповнення, покращення ефективності адміністрування податків і зборів, – це спільні виклики. Тому з’являються приклади громад, де населення, як єдиний організм, намагається забезпечити достатність ресурсів у бюджетах. Адже це є запорукою більш якісних послуги для жителів, нових соціальних та інфраструктурних проектів, розвитку підприємництва, залучення інвестиційного капіталу та загального покращення умов проживання кожного представника чи представниці громади.

Ольга ОБЕРШТ, спеціально для БукІнфо (с)

Фото автора


Коментарі:
Більше новин по темі: