Небо над Мінськом. Які країни вже заборонили рейси Belavia та польоти через повітряний простір Білорусі

Білорусь опинилася на межі транспортної ізоляції через безпрецедентне затримання журналіста та блогера Романа Протасевича. Все більше країн припиняють польоти над білоруською територією, з 26 травня авіасполучення з Білоруссю закриває й Україна.

НВ нагадує, які держави та авіакомпанії вже зважилися на такий крок або планують це зробити — і що пишуть світові ЗМІ про ефективність цих заходів проти Білорусі.

Україна

З опівночі 26 травня Україна припиняє авіасполучення з Білоруссю. Таке рішення ухвалив Кабмін на позачерговому засіданні 25 травня. Уряд доручив Мінінфраструктури, Державіаслужбі та ДП Украерорух вжити необхідних для цього заходів.

Українським авіакомпаніям і літакам також буде заборонено виконувати польоти в повітряному просторі Білорусі.

Крім того, рейси Belavia прибувати в Україну не зможуть: Держприкордонслужбі доручено припинити оформлення пасажирів в митних пунктах аеропортів, які прямують з Білорусі або до Білорусі.

«Ситуація з примусовою посадкою літака компанії Ryanair в Мінську є порушенням Конвенції про міжнародну цивільну авіацію. Рішення нашого уряду направлене на забезпечення безпеки польотів і пасажирів», — зазначив прем'єр Денис Шмигаль.

У 2020 році компанія Belavia була третьою за кількістю виконаних в авіапросторі України польотів (10 644 польоти) після турецької Turkish Airlines (14 623) і МАУ, Міжнародних авіаліній України (14 406 польотів). Про це свідчать дані держкомпанії Украерорух.

Belavia значно наростила свою активність в Україні після того, як у 2015 році були заборонені прямі рейси між Україною та Росією. Білоруська авіакомпанія перетворилася на транспортного «посередника» між країнами, виконуючи рейси з Києва до Мінська, а потім до будь-якого з аеропортів Росії.

«Конкуренція була настільки серйозною, що МАУ припинила польоти в Білорусь у 2019 році. Станом на вчора у розкладі рейсів Belavia до Мінська значилися: два рейси на день з Києва (з аеропорту Бориспіль); по одному в день зі Львова та київського аеропорту ім. Сікорського (Жуляни); п’ять на тиждень з Одеси; три на тиждень з Харкова», — нагадує Джеймс Брук, головний редактор Ukraine Business News і колишній кореспондент The New York Times.

Прямі авіарейси між Білоруссю і Україною, крім Belavia, здійснював також український авіаперевізник Мотор Січ.

Belavia виконувала загалом близько 40 рейсів на тиждень з Мінська в обидва аеропорти Києва, Львова, Харкова, Запоріжжя, Одеси та Херсона.

Мотор Січ двічі на тиждень виконував рейси за маршрутом Мінськ — Запоріжжя.

Профільний портал Avianews нагадує, що для Belavia ринок України був одним з основних. Окрім прямих рейсів, білоруська авіакомпанія літала через Україну на популярні курорти Туреччини, Єгипту та ізраїльського Тель-Авіва. Торік на Belavia припадало до 7,5% авіаційного трафіку України.

Велика Британія

24 травня Велика Британія зобов’язала свої авіакомпанії уникати повітряного простору Білорусі та заборонила польоти в країні авіаперевізника Belavia. Вона стала першою країною в Європі, що зважилася на такий крок. Раніше Belavia виконувала рейси з Мінська в Лондон разом із французькою Air France. У британському уряді допускають, що в примусовій посадці літака Ryanair та захопленні опозиціонера Романа Протасевича брали участь російські спецслужби.

Голова МЗС Британії Домінік Рааб викликав посла Білорусі, щоб висловити йому обурення «грубим порушенням міжнародного права». Лондон розглядатиме можливість запровадження нових санкцій проти Олександра Лукашенка і його оточення.

Країни ЄС

Лідери країн ЄС на саміті Європейської ради 24 травня ухвалили спільне рішення щодо дій режиму Лукашенка. Вони закликали всіх європейських авіаперевізників уникати польотів над Білоруссю, а держави ЄС — «якомога швидше» запровадити додаткові санкції проти офіційного Мінська.

Європейська рада також закликала закрити повітряний простір ЄС для білоруських авіакомпаній і вжити всіх заходів для недопущення їхніх рейсів до аеропортів ЄС.

Крім того, лідери ЄС узгоджено заявили, що очікують від Міжнародної організації цивільної авіації термінового розслідування події в Мінську як неприпустимого інциденту.

Як до, так і після цього рішення низка держав ЄС озвучили відповідні плани щодо припинення повітряного сполучення з Білоруссю.

Литва

Литва, куди прямував примусово посаджений в Мінську рейс Ryanair з Афін, вже заборонила авіакомпаніям літати через повітряний простір Білорусі. Заборона набула чинності з опівночі 25 травня. Міністр транспорту та сполучення країни Марюс Скуодіс уточнив, що будь-які польоти в Литву та з неї через Білорусь будуть заборонені. Компаніям буде запропоновано вибирати інші маршрути. Ці заходи торкнуться близько 180 рейсів з Литви в південному напрямку.

«Вчорашня подія дуже чітко показала, що, на жаль, навіть коли наші громадяни летять в повітряному просторі нашої сусідньої держави, вони не перебувають у безпеці, і ми не знаємо, чи не буде літак примушений до посадки з тих чи інших причин», — зазначив міністр.

МЗС Литви рекомендувало своїм громадянам не відвідувати Білорусь, а тим, які перебувають зараз у цій країні — залишити її.

Франція

Франція заявила про припинення дозволу на польоти білоруської компанії Belavia, а також рекомендувала іншим компаніям облітати Білорусь.

«З метою безпеки пасажирів я попросив авіакомпанії, що працюють у Франції, більше не літати над повітряним простором Білорусі. Дозвіл на польоти Belavia також призупинено», — повідомив Жан-Батист Джеббарі, держсекретар при Міністерстві транспорту Франції.

Швеція

Транспортне агентство Швеції заявило, що рекомендує шведським авіакомпаніям розглянути можливість обходу повітряного простору Білорусі — аналогічно рішенням інших країн Європи.

Бельгія

Уряд Бельгії закликав ЄС запровадити узгоджені санкції проти Belavia, цивільної авіації Білорусі та влади країни. Прем'єр-міністр Бельгії Олександр де Кроо запропонував повністю заборонити літакам авіакомпанії Belavia сідати в аеропортах країн ЄС.

США

Адміністрація президента США Джо Байдена зараз розробляє відповідні кроки проти режиму Лукашенка. Білий дім розглядає варіанти залучення до відповідальності людей, причетних до посадки літака Ryanair в Мінську і затримання співзасновника Nexta Романа Протасевича.

Помічник президента США з нацбезпеки Джейк Салліван обговорив інцидент не тільки зі Світланою Тіхановською, але й з головою МЗС Ірландії Саймоном Ковені (Ryanair — ірландська компанія). Сторони «засудили примус до відхилення від курсу» літака і «домовилися тримати зв’язок щодо гідної відповіді».

Список авіакомпаній, які самостійно оголосили про рішення облітати Білорусь:

  • Lufthansa (Німеччина);
  • Air Baltic (Латвія);
  • Wizz Air (Угорщина);
  • LOT (Польща);
  • KLM (Нідерланди);
  • SAS (Швеція);
  • Finnair (Фінляндія);
  • Avia Solutions (Кіпр);
  • Singapore Airlines (Сінгапур).

Як оцінюють авіаційну блокаду Білорусі у світових ЗМІ

Журнал The Economist констатує, що попри велику хвилю обурення діями влади Білорусі відповідь країн ЄС на затримання Протасевича і примусову посадку пасажирського рейсу поки здається скоріше м’якою.

«Перетворити це обурення на значущі дії, виявляється, важче. Увечері 24 травня лідери ЄС зібралися в Брюсселі на запланований заздалегідь саміт, до порядку денного якого терміново додали Білорусь. Після дискусії за вечерею лідери зробили коротку заяву, суть якої зводилася до мінімально необхідних заходів. Вони зажадали звільнити Протасевича і його подругу, затриману разом з ним. Вони закликали всіх авіаперевізників, що базуються в ЄС, уникати повітряного простору Білорусі (очевидний запобіжний засіб, який не заподіє жодних незручностей Лукашенку) і погодилися закрити аеропорти ЄС для білоруських авіакомпаній — що все ж таки матиме хоч якийсь ефект. Британія, яка більше не є членом ЄС, раніше того ж дня вчинила так само», — зазначає The Economist.

Що ж стосується санкцій, які рекомендували запровадити проти режиму Лукашенка лідери Євросоюзу, то поки не повідомлялося жодної конкретики про те, якими могли б бути такі заходи і коли їх можуть запровадити. «У минулому досягнення згоди щодо таких кроків було повільним і болісним процесом — яким зазвичай і є досягнення будь-якого консенсусу серед 27 членів [ЄС]», — нагадує The Economist.

Своєю чергою, американська CNBC відзначає, що Захід, схоже, має обмежений перелік варіантів для можливої консолідованої відповіді на дії влади Білорусі.

«Міжнародна організація цивільної авіації, що базується в Монреалі [Канада], не має [достатніх] регуляторних повноважень, а ЄС не має влади щодо рейсів, які злітають і приземляються в Білорусі або пролітають над її повітряним простором, окрім прямих рейсів, які виконуються з Європи або сідають в європейських аеропортах, — нагадує CNBC. — Торік ЄС і США запровадили кілька серій фінансових санкцій проти Мінська, що ніяк не вплинуло на поведінку Лукашенка, який утримався при владі всупереч масовим демонстраціям проти його правління після спірних [результатів] виборів».

Окремо CNBC вказує, що необхідність уникати повітряного простору Білорусі «сповільнить польоти та коштуватиме авіакомпаніям грошей». Тому залишається незрозумілим, як багато авіаперевізників підуть на такий крок, якщо не будуть введені жорсткі заборони.


Коментарі:
Більше новин по темі: