Не зовсім спокійний: як розпочався рік для буковинських журналістів

Січень 2022 року був відносно спокійним для журналістів Чернівецької області. Порушень свободи слова за цей час не фіксували. Медійники працювали над різними важливими темами, серед яких: проведення першої трансплантації нирки у Чернівецькій обласній клінічній лікарні, боротьба з пандемією, численні черги пацієнтів на здачу ПРЛ-тесту, серії фейкових замінувань, зростання вартості проїзду у міських маршрутках, інтерв’ю з цікавими особистостями тощо. Важливу увагу приділено інформуванню про війну на Сході України та необхідним діям в разі повномасштабних військових дій.

Вибори ректора БДМУ: вимоги виконували всім колективом

Особливим для чернівецьких ЗМІ став процес акредитації на вибори ректора Буковинського державного медичного університету. Над можливістю висвітлювати процес виборів, довелося попрацювати не тільки журналістам, а й керівникам видань й навіть бухгалтерам. Серед вимог зазначалося, що акредитація журналістів та технічних працівників ЗМІ здійснюється шляхом їх реєстрації на підставі офіційного клопотання керівника видання, надісланого на ім’я голови оргкомітету.

До клопотання обов’язково потрібно було додати: заяву про згоду особи бути представником ЗМІ на виборах ректора університету, письмову згоду на обробку персональних даних, належно засвідчену копію установчих документів та документу, що підтверджує державну реєстрацію ЗМІ.

Як зазначається у документах БДМУ порядок акредитації ґрунтується на вимогах статті 42 Закону України «Про вищу освіту», постанови Кабінету Міністрів України №726 від 5 грудня 2014 року «Деякі питання реалізації статті 42 Закону України «Про вищу освіту», Статуту Університету, Положеннях про організаційний комітет з проведення виборів ректора Університету, про виборчу комісію з проведення виборів ректора Університету, а також про порядок проведення виборів ректора Університету.

Власне одним із цікавих пунктів фінального рівня квесту стало те, що весь пакет документів необхідно було фізично занести у БДМУ. Можливості надати всі документи Онлайн, на жаль не було.

Врешті-решт, всі видання, які хотіли висвітлювати вибори ректора БДМУ отримали акредитацію.

Блокування відеоархіву ТВА: дві точки зору

Наразі невирішеною залишається ситуація із блокуванням 10-річного відеоархіву ТВА. Нагадаємо, Youtube заблокував канал чернівецького телеканалу через три скарги, які надійшли від юридичної компанії “Law Net”. Спершу скарга стосувалася використання в сюжеті 15-секундного фрагмента про Чорнобильську трагедію, правовласником якого виступає режисер Андрій Приймаченко.

Окрім цього юристи “Law Net” знайшли ще два сюжети, на які також надіслали скарги. А відтак назвали вартість використання: 2800 доларів. За словами директора телекомпанії ТВА Вадима Пелеха, фрагменти були подані не з комерційною, а з інформаційною метою. Тож телеканал хотів виправити ситуацію і видалити конкретні три сюжети, про які йшла мова. Таким чином, колектив міг би зберегти величезний інформаційний пласт, над яким протягом десятиліття працювали медійники. До того ж за словами керівника ТВА, сума є значною для регіонального телеканалу.

Наразі юристи ТВА готують ряд звернень, щоб розв’язати цю проблему та розблокувати відеоархів телеканалу.

У коментарі ІМІ власниця компанії “Law Net”, адвокат Наталія Гнатюк прокоментувала ситуацію із блокуванням відеоархіву ТВА:
“Наша юридична компанія вже декілька років співпрацює з основними правовласниками майнових авторських прав УкрКіноХроніка, Укртелефільм, багато відомих митців, серед яких режисер Андрій Приймаченко. У нас з ним підписана угода про відслідковування порушень. Одним зі способів захисту авторських прав є звернення до Youtube, або інших майданчиків зі скаргою про порушення. Канал ТВА розмістив без укладення ліцензійного договору з Андрієм Приймаченком, як правовласником, три сюжети з його знаковим відео «Наймоторошніша телефонна розмова 20-го століття». Це авторський твір Андрія, у нього зареєстровані авторські права, будь-які правові стосунки, або комерційне використання регулюється ліцензійними договорами. У Андрія Приймаченка встановлена вартість використання сюжету, що підтверджено багатьма угодами, які ми укладали з відомими телеканалами, в тому числі іноземними. Це дуже популярне та цінне відео. І відповідно його використання на телеканалі ТВА, було прямим порушенням авторських прав Андрія Приймаченка, про що ми зазначили в нашій скарзі на Youtube. Відповідно до нашої скарги був контент видалений. Але оскільки телеканал ТВА є системним порушником, у Youtube є обмеження за кількістю страйків, які можуть надходити на порушення авторських прав. У цьому разі критична маса перебільшила кількість скарг і таким чином було видалено канал».

Представниця ІМІ поцікавилася чи можливо на цей раз обмежитися тільки попередженням та відновити канал ТВА.

- У нас немає виключень. Адже коли канал використовує контент, який під копірайтом, потрібно розуміти всі наслідки порушень. На жаль, жодного разу, власник каналу не вийшов з нами на контакт. Натомість зі сторони директора телеканалу почалася дуже не гарна, масова атака в Інтернеті, на репутацію компанії “Law Net”. Про це ми, звичайно, будемо говорити шляхом поданням судового позову. Тому станом на сьогодні канал може бути відновлений виключно після укладення ліцензійної угоди з правовласником, - повідомила Наталія Гнатюк.

Альона ЧОРНА, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області

Блог підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.
Зміст блогу є відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та його автора й необов'язково відбиває позицію Freedom House.


Коментарі:
Більше новин по темі: