Уряд Польщі зумів розблокувати кордон з Україною. Але страйкарі можуть відновити акцію 1 березня

Польський уряд і далекобійники, які з листопада блокували автомобільні пункти пропуску на українсько-польському кордоні, домовилися призупинити акцію. Варшава заявила, що готова на компроміси в інтересах перевізників, натомість далекобійники кажуть, що дадуть владі час до 1 березня. Якщо до того часу рішення, що їх влаштує не буде, вони повернуться до блокади.

Угоду у вівторок підписав міністр інфраструктури Польщі Даріуш Клімчак та представники протестувальників, пише BBC News Україна.

Міністр не став конкретизувати, на які саме компроміси може в результаті піти уряд, але заявив, що теми, які піднімались, "складні і стояли перед нами багато років". Стосуються вони не лише міністерства інфраструктури, але також інших сфер зовнішньої та внутрішньої політики. "Це ще не кінець діалогу, навпаки, будемо проводити інтенсивні переговори", - заявив Клімчак, якого цитує польське видання Onet.

Рафал Меклер, лідер протестувальників та один з діячів неоднозначної політсили "Конфедерація Свободи та Незалежності", підтвердив, що блокаду припинять, але лише до 1 березня. Далі ситуація залежатиме від домовленостей з урядом.

"Якщо рішення не вдасться знайти, ми повернемося на кордон, - заявив він. – Це не капітуляція, а стратегічна пауза".

Уже за кілька годин, ввечері у вівторок, стало відомо, що страйкарі розблокували кордон.

Державна прикордонна служба України повідомила, що на ключових пунктах пропуску "Краківець-Корчова" та "Рава-Руська-Гребенне" рух транспортних засобів відновили в штатному режимі.

На цей момент у черзі там стояло 700 вантажівок.

Смертельна блокада

Фото: Getty Images

Навіть таке половинчасте рішення має неабияке значення для України. Це означає кінець багатокілометрових черг з фур на кордоні. Reuters повідомляє, що блокада припиниться в середу о 13.00 за Києвом. Вона тривала з 1 листопада й завдала великих збитків Україні. Польські далекобійники практично не пропускали українські вантажівки на знак протесту проти рішення ЄС скасувати усі обмеження на в’їзд для українських перевізників.

Це рішення Брюссель ухвалив, щоб підтримати економіку України під час великої війни з Росією. Особливо в умовах, коли порти на Азовському морі – в окупації, а на Чорному – практично заблоковані. Відтак залізниця та автомобільні шляхи через західний кордон стали дорогою життя для усіх видів перевезень – і великих експортерів, і бізнесу.

Блокада призвела до великих збитків, затримок в постачанні часом життєво необхідних товарів. За цей час також стало відомо про щонайменше три випадки, коли українські водії померли, чекаючи в черзі на перетин кордону.

Слідом за Польщею ідею блокади підхопили і в інших країнах-сусідах – Словаччині, Угорщині та Румунії.

Претензії більше стосувалися імпорту українського зерна, з яким не хотіли конкурувати фермери з країн центральної Європи. Угорська влада повідомляла, що міністри сільського господарства Болгарії, Польщі, Угорщини, Румунії та Словаччини направили лист до Єврокомісії, в якому вимагали запровадити імпортні мита на зерно з України.

Фото: AFP

У січні питання дещо зрушило з мертвої точки. 15 січня стало відомо, що румунський уряд досягнув компромісу з фермерами, які на той момент кілька днів блокували кордон з Україною.

На початку січня так само локальні домовленості дозволили розблокувати пункт пропуску Медика-Шегині в Польщі, його також блокували польські фермери.

А 11 січня український віцепрем'єр - міністр інфраструктури Олександр Кубраков повідомив, що вдалося домовитися зі страйкарями та розблокувати великий пункт пропуску "Ягодин – Дорогуськ".

На підсумковій пресконференції в грудні президент Володимир Зеленський не стримував емоцій, коментуючи ситуацію на кордоні.

Він підкреслив, що країна втратила сотні мільйонів доларів через політику Варшави за останній рік, і обурився пропозиціям піти на компроміс, зважаючи, що шлях через західний сухопутний кордон – нині практично єдина можливість експортувати продукцію на зовнішні ринки.

"В чому компроміс? Компроміс нам всім не вижити? Добре, ми не будемо продавати зерно в Польщу, але дайте вивезти, - обурювався Зеленський. - Ви зрозумійте мене, я не тряпка якась, я захищаю інтереси своєї держави".

Україна покладала великі надії на зміну уряду в Польщі після виборів 2023 року. Але хоч новий прем’єр Дональд Туск взявся до обов'язків ще в грудні, питання блокади вдалося вирішити лише зараз.

Ймовірно, невипадково це сталося напередодні першого візиту Туска в Україну в новій ролі. Він має відбутися найближчим часом.


 Купити квартиру в Чернівцях
Коментарі:
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації