Захід на третє коло: як Юлія Тимошенко готується до президентських виборів

ОСТАННІЙ ПОХІД /


Юлія Тимошенко з невеликим відривом від Петра Порошенка лідирує в президентській гонці, свідчать соцопитування. Заплановані на кінець березня вибори президента - третя спроба для неї стати першою особою країни. І, як кажуть соратники Тимошенко, ці вибори стануть для неї битвою усього життя. Про те, як в команді лідера "Батьківщини" готуються до виборчої кампанії, де шукають союзників і гроші, а також про те, як намагаються нав'язати Петру Порошенку свій порядок денний – в матеріалі РБК-Україна.


Президентські вибори в 2019 році будуть для Тимошенко вже третіми. Її шанси на перемогу, згідно з результатами соцопитувань, поки виглядають більш реальними, ніж у інших претендентів.

З опитування, проведеного у вересні трьома центрами - СОЦІС, КМІС і Центром Разумкова, випливає, що за Тимошенко готові проголосувати 12,9% виборців з тих, хто взагалі планує піти на вибори.

Далі з невеликим відривом йде група переслідувачів в особі Петра Порошенка (8,4%), Володимира Зеленського (7,9%), Святослава Вакарчука (7,6%), Анатолія Гриценка (7,5%) та Юрія Бойко (7,1%). Але 27,5% респондентів відмовилися від відповіді, або ще не визначилися зі своїм фаворитом.

Деякі з нинішніх електоральних лідерів, зокрема, Володимир Зеленський і Святослав Вакарчук, ще не заявляли про свій намір брати участь у виборах. Їх потенційний електорат буде перерозподілений між іншими політиками, якщо вони так і не висунуть свої кандидатури. І в такому разі загальна картинка в президентській гонці ближче до дати виборів може серйозно змінитися.

Чинний президент Петро Порошенко публічно також не повідомляв про свої плани з приводу другого терміну. Однак, як писало РБК-Украина, його штаб вже кілька місяців веде підготовку кампанії.

На вулиці Турівській у Києві, де розташований офіс партії "Батькіщина", готуватися до виборів також почали заздалегідь і грунтовно. Ще з літа стартував масштабний проект "Новий курс України", який і став основною всієї кампанії. Він подається як план "масштабної реорганізації всієї країни".

Вже було проведено два форуми. Перший - щодо створення нового суспільного договору між владою і громадянами. Другий - щодо економічних реформ. На 30 жовтня запланований форум з питань безпеки країни, а в другій половині листопада пройде четвертий і останній – щодо соціальних тем. Обрана послідовність тем форумів невипадкова. У штабі Тимошенко пояснюють, що саме "соціалка" завжди була її найсильнішою стороною, тому саме її і залишили на кінець.

Штабні обов'язки

  

В оточенні Тимошенко не приховують, що вона одночасно і глава свого штабу, і головний ідеолог кампанії. Тоді як організаційно-партійними питаннями займається досвідчений партієць "Батьківщини" Іван Кириленко та його заступники – екс-нардепи Сергій Подгорний і Віктор Олійник. Їхнє завдання – мобілізація партійних структур у регіонах, підготовка членів комісії, спостерігачів та агітаторів.

Паралельно у Тимошен-ко існує низка ситуатив-них кімнат. "Під кожен напрямок ЮВТ збирає тих, хто компетентний у певній сфері – штабісти, колишні і нинішні нардепи, партійці, сторонні експерти – чи то медіа, економіка, міжнародка і так далі", - розповідає РБК-Україна один з регулярних учасників нарад.

При цьому поки в так званій "зеленій кімнаті" – вона ж "переговорка" - проходить одна нарада, в кабінеті Тимошенко вже готується наступна. Самі засідання можуть тривати кілька годин. "У нас такий принцип, щоб приймати рішення тут і зараз. Краще вирішити щось, а потім підкоригувати, ніж нескінченно відкладати", - говорить співрозмовник видання.

На окремі зустрічі можуть приходити і представники експертного співтова-риства, політологи, політтехнологи, які безпо-середньо в штабі не працюють. На цей раз на Турівській відмовилися від класичних найманих політтехнологів, у тому числі іноземців, розповів РБК-Україна один із штабістів.

Серед ключових учасників нарад – депутат Олександр Абдуллін, який відповідає за загальне сенсовне наповнення кампанії. Організацією форумів "Нового курсу" та зовнішньою рекламою займається депутат Олена Кондратюк, дружина гендиректора телеканалу ICTV Олександра Богуцького. Функції медіа-консультанта виконує журналіст і медіа-менеджер Олексій Мустафін, який раніше співпрацював, в тому числі і з "Партією регіонів". Він же відповідає за оперативне реагування на негативні для Тимошенко новини, заяви конкурентів та інформаційні тренди.

До формування меседжів, у тому числі спеціально для соцмереж, як "вільний агент" залучений блогер Михайло Чаплига. Міжнародними справами займаються два досвідчених депутата від "Батьківщини" - Григорій Немиря і Борис Тарасюк. Активно залучають до цього і молодих нардепів – Олексія Рябчина і Олену Шкрум.

За підготовку текстів виступів відповідає, в тому числі, давній спічрайтер Тимошенко і нинішній народний депутат від БПП Віталій Чепінога. Але в штабі кажуть, що остаточна підготовка текстів все одно залишається за самою Тимошенко.

Різні порядки денні

"План "Б" на випадок поразки у нас навіть не обговорюється, говоримо тільки про те, як домогтися перемоги", - запевняють декілька співрозмовників РБК-Україна зі штабу Юлії Тимошенко.

"У нас зараз є два завдання або дві проблеми. Перша – у Тимошенко вже є сформований образ, спрощено – "Вона всім покаже!". З одного боку, це і приваблює частину нашого електорату, з іншого – відлякує багатьох потенційних прихильників", - говорить один з членів штабу Тимошенко. Друга проблема, яка випливає з першої – зняти побоювання виборців з приводу можливих непередбачуваних дій президента Тимошенко, пояснює співрозмовник.

"Ми повинні підсвідомо закладати в голови людям, що Тимошенко-президент – це реальність, і нічого поганого не відбувається, навпаки, буде тільки краще", - пояснює один з керівників кампанії Тимошенко. За його словами, на досягнення цієї мети має спрацювати остання білбордова кампанія на підтримку руху в ЄС і НАТО: "Політик на тлі золотого тризуба – це "президентський образ".

Спочатку, за словами співрозмовника, планувалося розмістити такі борди дещо пізніше, прив'язавши їх до третього форуму "Нового курсу" з питань безпеки. Але через те, що штаб Петра Порошенка з початку осені почав активний медіа-наступ на Тимошенко, звинувачуючи її в проросійській позиції, довелося оперативно реагувати.

Боротьба порядків денних, з якими йдуть на вибори Тимошенко і Порошенко, багато в чому визначає хід передвиборчих перегонів. При цьому саме чинного президента на Турівській хотіли б бачити своїм конкурентом у другому турі. Тепер головне завдання обох штабів – нав'язати опонентам свій порядок.

Цілком очевидно, на що буде робити ставку Порошенко - це розтиражовані на тисячах білбордах "Армія. Мова. Віра". І саме навколо цих тем, в першу чергу, закону про мови і надання автокефалії православній церкві концентрується громадська дискусія останніх тижнів.

"Ми теж підтримуємо розвиток армії, українську мову і незалежну церкву, тепер треба пояснити, що, голосуючи за Тимошенко, ви теж це все отримаєте. Але, голосуючи за Тимошенко, ви отримаєте не тільки це, але і набагато більше", - пояснив РБК-Україні один із соратників Юлії Тимошенко.

У штабі Петра Порошенка вказують, що дані соціології поки не дають Тимошенко впевненості у перемозі – вся кампанія ще попереду, відрив не настільки великий, а виборців, які не визначилися – більше чверті.

"Соціологія дає Тимошенко 12-13%. Всі інші кандидати-фаворити мають 8-10%. Тобто вона випереджає всіх на 2-3%. Однак це поки що ні про що не говорить зважаючи на те, що у нас близько 45% не визначилися. Але вона сьогодні серйозний конкурент", - міркує один з членів команди чинного президента.

У Тимошенко ж звертають увагу на інший показник соцопитувань, а саме - скільки опитаних вірить в перемогу того чи іншого кандидата. За даними вересневого опитування групи "Рейтинг", 18% виборців вважають, що Тимошенко стане президентом, 14% вірять в перемогу Порошенка, інші кандидати – далеко позаду. Але ще в червні тих, хто вірив у перемогу чинного президента, було більше.

"Це дуже важливий показник, і ми задоволені, що він змінюється в нашу користь. При будь-яких дослідженнях є дуже великий відсоток відмов – у нас прийнято вважати, що "всі політики – козли", і людині буває складно зізнатися в підтримці одного з них. А відповідаючи на запитання про майбутнього президента, він ніби знімає з себе особисту відповідальність за вибір, мовляв, це ж не я підтримую когось, просто ось така ситуація склалася. Для електорату з тих, хто не визначився, теж дуже важливо, хто має реальні шанси на перемогу – такого кандидата і підтримають в останній момент", - говорить співрозмовник зі штабу Тимошенко.

Linux, блокчейн і пенсії

Риторика, якою Тимошенко почала користуватися з початком кампанії "Новий курс", багатьох здивувала. Адже від неї звикли чути емоційні тиради про "тотальне зубожіння" і "тарифний геноцид", а не розповіді про новий суспільний договір, блокчейн і операційну систему Linux.

Причому в самому штабі не всі були згодні з такою різкою зміною риторики, пропонуючи натомість використовувати звичні і перевірені часом меседжі, але Тимошенко наполягла на своєму. За задумом її штабістів, "Новий курс" допоможе залучити новий для Тимошенко електорат. За даними фокус-груп, окремі її меседжі, наприклад, про виборність суддів та референдум, знаходять відгук у виборців.

"У неї є своє постійне електоральне ядро – "юлині" бабусі, старші люди, мешканці сіл. Зараз вона намагається це ядро розширити", - говорить співрозмовник в оточенні Порошенка. Але вважає, що поки ці спроби безуспішні.

"Її меседжі, націлені на молодь, блокчейни та інше, виглядають смішно. Тим більше, враховуючи її вік. Поки ми не бачимо, як їй вдасться розширити своє електоральне ядро, тому що ці електоральні групи - її ядро і молодь, до якої вона зараз намагається апелювати, взаємовиключні", - говорить співрозмовник видання з оточення президента.

Втім, на Турівській вирішили дотримуватися обраного курсу. Як кажуть у штабі, після нового року Тимошенко повинна відправитися у великий тур по регіонах, у тому числі по невеликих містечках, де, як вважається, проживає "ядерний електорат ЮВТ".

"Йде робота на різні аудиторії. Просунутій публіці у великих містах цікаво послухати економічні викладки, вони розуміють, що таке суспільний договір, що таке передові технології. Звичайно, бабусям в селах вона буде розповідати не про блокчейн, а про пенсії, у своєму традиційному стилі. На телебаченні меседжі і стилістика будуть комбінуватися", - розповідає співрозмовник з команди Тимошенко.

 
Союзники

Для успіху президентської кампанії Тимошенко потрібна не тільки грамотна агітаційна робота, але і наявність політичних союзників. З цією метою лідер "Батьківщини" регулярно проводить зустрічі з впливовими депутатами-мажоритарниками і парламентаріями з президентської політичної сили, розповіли РБК-Україна кілька співрозмовників у депутатському корпусі.

Кілька нардепів, які брали участь у зустрічах, запевняють, що ініціатором таких бесід була саме Тимошенко. Одних вона переконувала перейти в її команду, з кимось домовлялася про ненапад, з рейтинговими мажоритарниками - про роботу на її перемогу в президентській гонці і агітацію на округах.

"Але нічого виразного натомість вона не пропонує. Каже: "А ми не будемо нікого висувати тоді на твоєму окрузі", - розповів один з нардепів, що спілкувався з Тимошенко. Але для мажоритарників, які мають у себе на окрузі підтримку виборців на рівні вище 50%, такі пропозиції – не аргумент, уточнив співрозмовник.

"Вже чи не на наступний день з її команди дають витік про зустріч. Причому в такому ключі, що умовний Петров бігає на Турівську, домовляється з нею, що готовий підтримувати її на виборах в обмін на якісь преференції для себе. Все це робиться, щоб показати, мовляв, шанси Тимошенко на перемогу настільки високі, що всі вже намагаються домовитися з майбутнім президентом, що "щури біжать з корабля", - обурюється ще один із співрозмовників, з яким вела переговори Тимошенко.

У той же час лідеру "Батьківщини" вдалося налагодити комунікацію з частиною "Народного фронту". Ця політична сила, як показує соціологія, не долає виборчий бар'єр і, відповідно, не проходить до парламенту. Частина "фронтовиків", перебуваючи в пошуку політичного майбутнього, зробили ставку саме на Тимошенко, визнають співрозмовники в НФ.

До того ж Тимошенко вдалося зберегти непогані стосунки з міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим – однією з найвпливовіших фігур в українській політиці. Як не можна краще для Тимошенко у міністра вже тривалий час складаються непрості стосунки з Петром Порошенком.

"Між Аваковим і Тимошенко - нейтралітет. Він з нею розмовляє, але не особливо вірить її обіцянкам. Є довіра виключно на рівні особистих безпекових речей, є домовленості про ненапад", - говорить один зі співрозмовників в НФ.

За його словами, у разі своєї перемоги на президентських виборах Тимошенко обіцяє Авакову зберегти за ним посаду міністра. Але сам Аваков, як стверджує співрозмовник, цим обіцянкам не вірить, так як розуміє, що розподіл портфелів у новому уряді багато в чому буде залежати від складу коаліції в наступному скликанні Ради.

Непогані стосунки у Тимошенко ще з одним "акціонером" НФ - Миколою Мартиненком, стверджують співрозмовники в "Народному фронті". За словами джерел, Мартиненко регулярно буває на Турівській, а більшість пов'язаних з ним нардепів в НФ, тепер також орієнтуються на Тимошенко.

При цьому з Арсенієм Яценюком та Олександром Турчиновим у Юлії Тимошенко "конструктивного спілкування немає", стверджують поінформовані джерела. Секретар РНБО не спілкується з Тимошенко, а Яценюк після того, як залишив пост прем'єра зустрічався з лідером "Батьківщини" лише один раз. Але домовитися вони так ні про що не змогли. "Яценюк їй не довіряє", - коротко пояснив один зі співрозмовників РБК-Україна в НФ.

Ключовий союзник Тимошенко у передвиборчій кампанії - бізнесмен Ігор Коломойський. Раніше в інтерв'ю кільком ЗМІ він ухилявся від відповіді на питання про свою підтримку лідера "Батьківщини". Але при цьому уточнював, що серед старих політиків вважає Тимошенко "найбільш гідною" та "фаворитом президентської гонки вже сьогодні".

Крім того, в липні в соцмережах з'явилися фото лідера "Батьківщини" і Коломойського, зняті в одному і тому ж готелі в Варшаві. За словами співрозмовника з оточення олігарха, поки Коломойський надає Тимошенко тільки медіа-підтримку через свої ЗМІ. Він нібито хоче бачити Тимошенко у другому турі виборів з Володимиром Зеленським, оскільки "такий розклад буде безпрограшним для нього незалежно від переможця".

За неофіційною інформацією, яка надходить від джерел в команді Петра Порошенка, кампанію Тимошенко, серед іншого, підтримують представники китайського бізнесу. Посередником між представниками Піднебесної і Тимошенко нібито виступає народний депутат з групи "Воля народу" В'ячеслав Богуслаєв.

Колеги Богуслаєва по групі "Воля народу" підтверджують наявність тісної комунікації Богуслаєва і Тимошенко, однак про фінансову сторону їх взаємовідносин співрозмовників видання в групі нічого невідомо.

Зв'язки Тимошенко з китайською стороною заперечує перший заступник голови фракції "Батьківщини" Сергій Соболєв. За його словами, "ці чутки – повна маячня" і "це в принципі виключено і неможливо", оскільки компанії з США або Китаю ніколи не практикують фінансування кампанії кандидатів або партій. "Це фактично порушення їх власного законодавства, що тягне за собою наслідки гірше, ніж у випадку з Манафортом", - сказав він.

Проведення форумів і підготовка до виборчих перегонів проходить за рахунок власних ресурсів партії, запевняє Соболєв. "Ті внутрішні джерела фінансування, які є - вони є у звітах партії - їх абсолютно достатньо, щоб профінансувати форуми, наприклад, у регіоні або безпосередньо в Києві", - прокоментував він.

Щоправда, визнає Соболєв, поки фінансування, яке йде на підготовку до кампанії – в рази менше, ніж потрібно безпосередньо на виборчу гонку. 

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації