Люди бачать, як Продан до виборів спішить пропіаритися за кошти чернівчан (ВІДЕО)

ФІНТ ВУХАМИ ЗА... НАШІ ГРОШІ / 


Спершу - довести до абсурду і відчуття безвиході. Далі - переможно рятувати місто від наслідків своєї ж роботи. І все це для того, аби не втратити шанс знову опинитися у високому кріслі. І голоси чернівчан будуть скуповувати за наші ж гроші, при чому - втридорога. Про найдорожчих дорожніх підрядників, ремонтні дива у Чернівцях і кредити, які раптом стали не найбільшим злом – читайте далі.


Кредит - більше не ярмо, а різниця у понад 7 мільйонів гривень у ціні одного об'єкта - копійки, коли на порозі вибори, а звітувати перед чернівчанами немає про що. Тож після відсторонення від посади міського голови Каспрука, тимчасові очільники міста знову демонструватимуть нам інфраструктурні дива. Однак платити, а точніше - суттєво переплачувати за цей піар будемо ми з вами.

Трішки історії. У 2017 році депутати Чернівецької міськради більшістю відмовилися від кредиту ЄБРР із грантовою складовою на розвиток інфраструктури міста.

Так відбивалися від кредиту ЄБРР, до якого додавалася ще і грантова складова, депутати міськради у 2017-му році.

- Наша фракція у повному складі не підтримувала цей кредит, бо це дуже великий тягар для міста, - коментував тоді депутат від «Народного контролю» Михайло Яринич, по суті, інфраструктурний саботаж.

- Ми проти кредиту. Чергове боргове зобов’язання намагається керівництво міста повісити на всіх чернівчан, і наші діти черговий кредит будуть змушені віддавати, - протестував проти європейських коштів у 2017-му нинішній очільник Департаменту ЖКГ і депутат міськради Чернівців від «Рідного міста» Володимир Бешлей.

З боями, сварками і конфліктами обговорювали ще донедавна будь-які кредити від європейських банків у міськраді. Йшлося про позики під 3-4%, із тривалим відтермінуванням. Кредитні кошти врешті таки залучали на модернізацію тепломережі, водоканалу і енергозбереження. З тролейбусами ж обранці так і не поступилися.

Депутати ж, фактично, все це гальмували. Ви пам'ятаєте, що жодне рішення не ухвалювали з першого разу - скандали і т.д. Тому що, залучивши кошти на інфраструктурні проекти, ми могли вивільняти гроші на ремонт доріг. Інші міста кредити брали на дороги, випускали цінні папери і все решта, - розповідає Чернівецький міський голова Олексій Каспрук, віднедавна знову відсторонений від своїх обов’язків рішенням суду через тривалий конфлікт із групою впливу секретаря міськради Василя Продана. 

Тепер же, слідом за Чернівецькою обласною адміністрацією, яка шукає банк, котрий позичив би 150 мільйонів на ремонт доріг в області, кредитора шукають і у міській ратуші. 

Чернівецька міська рада оголосила конкурс серед банків, які готові надати у 2020 році міській казні кредит на фінансування бюджету розвитку для створення чи оновлення стратегічних об’єктів довготривалого користування або об’єктів, що забезпечують виконання завдань міської ради, спрямованих на задоволення інтересів населення територіальної громади міста. 

Простіше кажучи - на ремонт доріг хочуть позичити 150 мільйонів. До слова, в українських банках ідеться точно не про 3% річних, а в кращому разі про втричі вищі ставки.

Це просто ілюструє, що все, що робив Продан і його колеги у більшості - для того, аби у Чернівцях ситуація тільки погіршувалася і на цьому фоні показувати, який нехороший мер.

Тут, на думку фахівців, уже простежуються майбутні політичні союзи на найближчі вибори. І ймовірно, ідеться про вказівки із Офісу Президента.

- Це ініціатива не з міської ради це вплив з Києва, з офісу президента. І, я думаю, що це все на рівні як домовленостей обласних адміністрацій, так і міських рад. Тому у них різко помінялися думки і бажання. Тому, що взяти кредит ЄБРР під супернизький відсоток і взяти кредит в Україні під навіть 8% річних – це велика різниця, - каже політолог Ігор Баб'юк.

І для політичного піару у Чернівцях дороги - тема багатогранна і невичерпна. Тож зараз будуть дуже швидко все катати, копати і латати. Одна проблема - грошей на всі інфраструктурні дива у місті немає. Загалом на ремонт доріг у 2020 році виділили 80 мільйонів гривень. Для порівняння одна лише вулиця Хотинська вартувала б понад 200.

- Для того, щоб вести підготовчу компанію до виборів, використовуються всі можливі засоби - і підрядники, і нагнітання швидкості робіт різних, не завжди, до речі, якісних, - коментує Ігор Баб'юк.

Ще не отримавши ані кредиту, ані додаткових фінансів, міська рада поквапилась оголосити уже аж два тендери на об'єкти, коштів на які у бюджеті немає від слова «зовсім».

Отже, за 45,5 млн планують відремонтувати ділянку вулиці Рівненської від пологового будинку до вулиці Сторожинецької. Визначити підрядника сподіваються уже в середині серпня. Розпочали тендерні процедури і на капітальний ремонт вулиці Хотинської. Та навіть 150 кредитних мільйонів на ці два об'єкти не вистачить. Імовірно, сподіваються на підтримку із держбюджету. Та чи по-господарськи витрачати кошти, яких іще немає?

- Зараз, під час виборчої кампанії, так само можуть бути перекриття тих доріг – ми пам’ятаємо славнозвісну Хотинську вулицю. І на цьому можна, звичайно, грати. Мовляв, дивіться, за каденції Каспрука нічого не робилося, а ми за короткий період вам це все зробили, - пояснює політолог.

Як тільки Чернівецького міського голову Олексія Каспрука відсторонили від виконання обов'язків, у міськраді поквапились оголосити тендер на капітальний ремонт вулиці Хотинської. Очікувана вартість робіт - понад 211 мільйонів гривень. Фірму, яка виконає роботи, сподіваються обрати наприкінці вересня. Цікаво, що попри численні звернення до нардепів та Кабміну, які по кілька разів на рік надсилали депутати та міський голова, слуга народу Олена Лис, обрана у Чернівцях, та її колеги по фракції, відреагували лише зараз. 

- Ми зверталися і до Президента, і до Кабміну – до всіх. Не було позитивної відповіді. Нас відправляли на регіональний рівень. Чернівецька ОДА казала, що нема грошей. Зараз же депутатка від «Слуги народу», від Чернівців, Олена Лис сказала, що уряд погодився дати 200 млн. грн. Тендер оголошений, бо ця вулиця включена до програми ремонту доріг. На неї було виділене символічне фінансування для того, щоб була можливість оголосити тендер у випадку, якщо держава допоможе, - розповідає Олексій Каспрук.

Щоправда, 200 мільйонів, які нардепи просять виділити - поки лише цифра на папері. Верховна Рада – на канікулах, і навіть якщо таку пропозицію підтримають, гроші зможуть перерозподілити лише восени.

Є кілька нюансів: це великі кошти, треба проводити тендер. У найкращому випадку розкриють пропозиції в кінці вересня. Потім ще 10 днів на підписання договору та оскарження. І десь на початку жовтня можна приступати до виконання робіт на вулиці Хотинській, - пояснює Чернівецький міський голова.

А це значить, що Хотинську ймовірно розкопають перед зимою, і знову не вистачить кількох теплих днів, аби завершити роботи.

У кінці жовтня вибори, тому буде активність. І я переживаю, що ця активність для картинки почнеться без фінансування із держбюджету. А це призведе до того, що почнуть, сподіваючись на перемогу, а там, мовляв, як складеться, будемо якось вирішувати. Але вирішувати, насправді, нема що, бо в місті грошей дуже мало, - каже Олексій Каспрук.

Відтинки вулиці Кармелюка, яку мали б відремонтувати цьогоріч, -найдорожчий дорожний об'єкт, який отримав фінансування у Чернівцях у 2020 році. Частково на ремонт покриття і мереж заклали кошти при розподілі міського бюджету, ще частину минулого року профінансувала область. Тоді міський голова звертався до в.о. голови облдержадміністрації Михайла Павлюка та тодішнього нардепа від Чернівців із проханням про фінансову підтримку. Відтак, при перерозподілі державних субвенцій, за наполяганням Миколи Федорука, обсяг інфраструктурної субвенції збільшили із 3 до 15 мільйонів і ці кошти спрямували саме на вулицю Кармелюка.

- Вже кілька тендерів поспіль були зірвані через те, що підрядники один на одного і на тендерний комітет міської ради подають скарги в АМК (Антимонопольний комітет). І АМК скасовує торги. Останній раз ця епопея була вже от нещодавно, цього року, - подали заявки на участь у тендері 5 підрядних організацій, і зразу, після перемоги підприємства з Чернівців «Будторгінвест», почалися скарги і АМК скасував визнання його переможцем, - каже мер Чернівців.

Наступний переможець - компанія ШБУ 77, яка також запропонувала ціну у майже 40 млн грн. І, з точки зору тендерного комітету міської ради, відповідала вимогам.

- Ми взяли участь у тендері з ремонту вулиці Кармелюка. Його оголошувала Чернівецька міська рада. За результатами аукціону наша сума була приблизно 40 млн грн і був намір замовника укласти угоду з нашою компанією. Термін оскарження – 10 днів. Компанія-конкурент, «Євродор», подала скаргу в Антимонопольний комітет і, за результатами цієї скарги, було скасоване рішення замовника, - розповів Павло Музикін, інженер "ШБУ 77". 
-
Невідповідність компанії ШБУ 77, каже голова Тендерного комітету міськради, в Антимонопольному комітеті виявили одразу за двома пунктами.

- Асфальтний завод не відповідав вимогам замовника, а також – щодо техніки. Зокрема, було одне з питань – навантажувальна та поливально-миюча техніка, - пояснив Володимир Середюк, голова тендерного комітету Чернівецької міськради.

Скаргу щодо асфальтного заводу Антимонопольний комітет не задовільнив. А питання щодо навантажувальної техніки - взагалі абсурдне, кажуть в компанії ШБУ 77. Адже спеціалізована техніка, за словами інженера, у фірми є, однак із трохи відмінним - ширшим функціоналом, що ніяк не впливає на процес ремонту.

- Якщо розглядати вирваний із контексту формат скарги, то у нас не було машини, бортовою вантажопідйомністю до 5 тон. Тобто у нас є інша потужна техніка для виконання цих робіт, але, формально, АМК вирішив, що без бортової машини ми не можемо виконати ці роботи, - каже Павло Музикін.
-
При цьому ключову роль в рішенні Антимонопольного комітету зіграла відсутність миючої техніки у компанії ШБУ 77. Хоча документи, які підтверджують, що потрібне обладнання фірма орендує, надали. Проте на момент торгів машину повернули орендодавцю, оскільки в її використанні не було потреби.

Цікаво, що наступний учасник, проти якого не має заперечень Антимонопольний комітет - компанія «Євродор», котра запропонувала ті ж роботи виконати на понад 7 мільйонів гривень дорожче.

- Це достатньо велика сума. За такі кошти можна зробити ще одну невелику вулицю в Чернівцях – ту ж Богуна чи іншу. А тепер побачимо, чи будуть оскарження. Чи тендерний комітет міської ради затвердить переможцем таки «Євродор», - коментує ситуацію міський голова Олесій Каспрук.

- Тендерний комітет розглянув пропозицію учасника «Євродор» і визнав його переможцем. – підтвердив прогноз міського голови очільник тендерного комітету Володимир Середюк.

Тепер інші учасники мають 10 днів на оскарження результатів торгів. Завершити ремонт двох ділянок вулиці Кармелюка - від Буковинської до Руданського та від залізничного переїзду до Винниченка, відповідно до тендерної документації, мали б у наступному році.

- Проектом передбачено заміну комунікацій. На жаль, так, як би нам хотілося, швидко й оперативно, не вдасться відремонтувати вулицю Кармелюка. Але все буде робитися відповідно до графіку, який подав на тендер підрядник, - пообіцяв Володимир Бешлей, директор Департаменту ЖКГ Чернівецької міськради.

Та схоже, тимчасовий очільник міста Василь Продан вирішив продемонструвати передвиборче диво і замінити комунікації та закатати вулицю Кармелюка ще до виборів, а не наступного року, як передбачено проєктом. Щоправда, сумнівною тут залишається якість нашвидкуруч виконаних робіт.

- Там складні роботи. Але, якщо докласти максимум зусиль, то, звичайно, до зими це можна зробити, - прокоментував термін ремонту вулиці Кармелюка в прямому ефірі каналу TVA Василь Продан. 

До речі, компанія «Євродор» чернівчанам добре відома - саме ця фірма ремонтувала проспект Незалежності. 

У ході ремонту ціна об'єкта зросла з 80 до майже 95 мільйонів гривень. Окрім того, зараз Євродор вимагає ще 18 мільйонів від міста за нібито додаткові роботи, які виникли в процесі ремонту, хоча договір із підрядником закрили ще торік. 

«Євродор» стала фірмою фавориткою Чернівецької міськради ще у 2018 році, одразу після припинення повноважень міського голови Олексія Каспурка.
 
Тоді саме цей підрядник за спрощеною процедурою, тобто без відкритих торгів, отримував один за одним договори від департаменту ЖКГ. Зокрема на ремонт перехрестя Енергетичної та Ярослава Мудрого, ділянок вулиць Кармелюка та Щербанюка, а також Вільде.

У центрі уваги зараз перебуває і частина вулиці Руської, на якій тривають ремонтні роботи. Тут полюбляють фотографуватись нинішні керівники міста. Усі роботи наразі відбуваються відповідно до графіку, завершити цю ділянку мали б у вересні.

- Тендер на вулицю Руську проводили, коли мене усували з посади попередній раз, і всі вимоги до підрядника прописував Бешлей. Фактично вулицю Руську вони мали б повністю закінчити до кінця 2019 року, але цього, бачимо, не сталося. Не вистачило, як завжди, кількох теплих днів, - розповів Олексій Каспрук.

Та й як тільки тут встелили перший шар асфальту, перша ж злива перетворила перехрестя на Руській на басейн. І виявилось, в проєкті не все добре сплановано.

- Водовідведення, яке зараз там влаштовано, передбачене проектом. Очевидно його недостатньо, тому працювала комісія, яка має ухвалити рішення, щоб додатково влаштувати там зливні системи, аби такого більше не повторилося, - пояснив пан Бешлей.

Питання в тому, чи не потягнуть такі зміни і нові технічні рішення додаткових витрат, як це сталося із проспектом Незалежності, де сума продовжує рости навіть після того, як договір закрили.

Демонструвати небачені темпи будівництва перед виборами будуть не лише у Чернівцях. Далі ми продовжимо розповідати про те, як відновлюють інфраструктуру в області та на скільки зростають ціни об'єктів через поспішність рішень і обхід тендерних процедур.
 


Оксана ТАНАЩИК, телеканал ТВА 

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації