Стихійне лихо в поміч: антикорупціонери "розкопали", як влада уникнула тендеру на будівництво мосту через Прут у буковинських Маршинцях

АЛЕ МІСТ МАЄМО /

Із 2008 року вантажівкам, щоб переїздити між двома колишніми районами Чернівецької області, доводилося робити гак через Чернівці — це приблизно 50 додаткових кілометрів. Усе тому, що міст через річку Прут у селі Маршинці на автомобільній дорозі Т-26-06 Новоселиця – Герца – КПП «Дяківці» зруйнувала повінь. Тоді для легкових автомобілів та пішоходів звели тимчасовий технологічний міст. Про це повідомляє сайт DOZORRO.

Однак в червні 2020 року був пошкоджений і він (це добре видно на відео). А невдовзі міст повністю зруйнувала негода.

У липні того ж року оцінити завдані паводком збитки у Чернівецькій області приїхав президент Зеленський. І одразу після його візиту колосально швидко почали будувати новий міст через річку Прут. Служба автомобільних доріг, прикриваючись протоколами ДСНС України, фактично знехтувала закупівельним законодавством. Замість тендеру вона провела переговорну процедуру на будівництво нового мосту, а не відновлення технологічного, та уклала угоду з ТОВ «ПБС» вартістю 291,37 мільйона гривень. Після проведення закупівлі служба не опублікувала кошторис, тож неможливо перевірити, яку вартість робіт та матеріалів заклала компанія «ПБС». До речі, у протоколах ДСНС України та обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій не просто не зафіксували пошкодження технологічного мосту через р. Прут, а не згадали про нього взагалі.

Ще в 2019 році регіональний координатор ініціативи COST Мирослав Сімка оглянув цей об’єкт. Ось як він виглядав тоді:

Служба автомобільних доріг у Чернівецькій області кілька разів намагалася збудувати новий міст у 2019 та 2020 роках. У 2019 замовник двічі оголошував закупівлі на будівництво мосту, однак жодна з них не стала успішною. Перша — через помилки в пропозиціях учасників, а у другій недоліки знайшли аудитори. Щоб усунути порушення, замовник відхилив пропозицію переможця ТОВ “ПСБ”, а потім скасував закупівлю.

У 2020 році теж двічі оголошували тендери на будівництво мосту, але замовнику знову не пощастило. Першу закупівлю довелось скасувати згідно з рішенням АМКУ. А далі у справу втрутилася природа: як обґрунтував замовник, другий тендер скасували “внаслідок дії непереборної сили”, тобто вже після паводку.

Ця ситуація виглядає дуже неоднозначно: з 2008 року звести переправу ніяк не вдавалося, але це нікого не бентежило. І з точки зору закупівельного законодавства, за переговорною процедурою замовник мав би відновити технологічний міст. Обґрунтовує такий вибір пункт 3 частини 2 статті 40 ЗУ “Про публічні закупівлі: “виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера”. Водночас, замовнику варто було не скасовувати останню, вже оголошену закупівлю на спорудження основного мосту, а довести її до кінця.

Однак Служба вирішила не відновлювати технологічний міст, а збудувати новий інфраструктурний об’єкт під виглядом ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, уникнувши конкурентної закупівлі.

11 січня Державна аудиторська служба України розпочала моніторинг переговорної процедури. Щоправда, це сталося за майже 5 місяців після звернення до неї, коли роботи практично завершили, а підряднику вже сплатили 217,72 млн гривень. Під час моніторингу аудитори не виявили значних порушень у закупівлі чи необґрунтованість застосування переговорки.

Сьогодні міст готовий на 85%, по ньому відкрито рух легкового транспорту. Зараз на об’єкті влаштовують тротуар, гідрозахист та систему освітлення. Наступний етап робіт – укладання шару асфальтобетонного покриття та встановлення перильного огородження.

Тож попри курйоз із закупівлею та проведенням низки робіт у холодну пору року, будівництво завершать найближчим часом. Однак через стислі терміни спорудження мосту та під'їзних шляхів до нього, ймовірно, не всі роботи виконали з дотриманням технології будівництва. До прикладу, асфальтобетонне покриття облаштовували в холодну пору року, коли температура повітря опустилась нижче +10 С°. Хоча згідно з нормами ДБН, такі роботи можна проводити за умови сухої погоди весною та влітку за температури не нижче +5 С°, а восени — +10 С°.

Ось так Службі автомобільних доріг завдяки паводку вдалось і тендеру уникнути, і віддати підряд компанії «ПБС», яка 4 рази намагалась чесно його вибороти, і збудувати новий міст за 5,5 місяців на майже 300 млн грн.


Коментарі:
Більше новин по темі: