New Horizons передає на Землю фото, від яких в астрономів "зносить дах"

ТАЄМНИЦІ КОСМОСУ /

Дані з космічного апарату New Horizons, які продовжують надходити на Землю, приголомшили науковців, повідомляє NEWSru.com з посиланням на сайт NASA. Перші результати перевершили всі найсміливіші очікування астрономів.

Не менше здивування науковців викликали і знімки найбільшого супутника Плутона, Харона. На його поверхні виявилася смуга зі скель і западин протяжністю близько однієї тисячі кілометрів.

Дані з космічного апарату New Horizons продовжують надходити на Землю, повідомляє сайт NASA.

Величезний сюрприз піднесли знімки з ділянки поверхні Плутона, розташованого поблизу екватора. На них видно молоді гори, що здіймаються на висоту близько 3500 метрів над обледенілою поверхнею. Ймовірно, вони утворилися не більш ніж 100 млн років тому - це дитячий вік порівняно із Сонячною системою, яка налічує 4560 млн років. Цілком імовірно, що вони тільки продовжують формуватися, заявив один з керівників досліджень Джефф Мур. Таким чином, на Плутоні і в даний час може йти геологічна активність.

В оцінці віку гір Мур і його колеги виходять з відсутності кратерів на цій ділянці. Він, як і решта поверхні карликової планети, мільярди років зазнавав бомбардування космічним сміттям, що призводить до утворення кратерів. Проте недавня геологічна активність могла стерти старі "рани".

"Це одна з наймолодших поверхонь, яку ми будь-коли бачили в Сонячній системі", - сказав Мур.

При цьому, на відміну від крижаних супутників планет-гігантів, на Плутон не діють гравітаційні сили значно більшого сусіда, таким чином, горотворення має бути обумовлено якимись іншими процесами.

"Ці дані, можливо, змусять нас переглянути свої погляди на те, що стоїть за геологічної активністю на крижаних небесних тілах", - заявив Джон Спенсер, заступник Мура.

Не менше здивування вчених викликали і знімки найбільшого супутника Плутона, Харона. На його поверхні виявилася смуга з скель і западин протяжністю близько однієї тисячі кілометрів. При цьому глибина одного з каньйонів становить від семи до дев'яти кілометрів, а кратери на поверхні відсутні.

Темний полюс Харона виявився вкритий тонким шаром чорного пилу, який також може свідчити про геологічну активність супутника. Це темна пляма отримала серед науковців неформальну назву "Мордор" - на честь толкінівського "Володаря кілець".

"Ми досить довго вважали, що Харон є типовим місяцем, з відносно мертвою і давньою поверхнею, покритою кратерами. Реальність просто зірвала нам дах", - цитує РІА "Новости" слова Кеті Олкінсон з наукової команди New Horizons.

Зонд також передав на Землю перші знімки ще одного супутника Плутона, Гідри. Вона виявилася небесним тілом у формі картоплини розмірами 43 км на 33 км. Як і поверхня Харона, поверхня Гідри покрита водяним льодом. У найближчому майбутньому дослідники чекають більш докладні знімки цього супутника.

"Усі дев'ять років з початку місії ми покладали величезні надії на дані, які зможе передати космічний апарат. Сьогодні ми отримуємо перші дорогоцінні крихти даних з Плутона і його супутника Харона, і, я запевняю вас, вони перевершили найсміливіші очікування", - зазначив Джон Грансфелд, один з керівників місії.

"New Horizons вже передає неймовірну інформацію, - розповів інший учасник місії Алан Стерн. - Чудові дані, а Плутон і Харон просто підривають мозок!"

Нагадаємо, 14 липня, космічний апарат NASA New Horizons пройшов на мінімальній відстані від Плутона - 12500 кілометрів.

Апарат New Horizons був запущений 19 січня 2006 року і відтоді подолав близько 5 млрд кілометрів. За цей час його курс коректувався дев'ять разів. Його основна мета - дослідження Плутона і його супутників, Харона, Нікти й Гідри. Після цього New Horizons продовжить свою місію і попрямує до інших об'єктів в поясі Койпера. У цій області, за орбітою Нептуна, розташовані десятки тисяч невеликих небесних тіл, переважно комет і карликових планет.