У Хотинському районі об’єднані територіальні громади ініціюють створення спільного органу управління освітою

ПРОЦЕС РУШИВ / 

Об'єднані територіальні громади Хотинського району через підписання договору міжмуніципального співробітництва створять спільний орган управління освітою. На публічній консультації 11 грудня 2019 року представники Недобоївської, Хотинської, Рукшинської та Клішковецької об’єднаних територіальних громад дійшли згоди ініціювати муніципальне співробітництво у сфері освіти.


Для органів влади об’єднаних територіальних громад одним із першочергових і найбільш актуальним їх завданням є формування ефективної системи забезпечення освітніми послугами мешканців громади. З одного боку, сфера освіти має велике соціальне значення, а з іншого — на її утримання припадає домінуючий обсяг видаткової частини бюджету громади.

Оскільки в ході реформи громада сама вчиться менеджеруванню освітньої сфери, не маючи готових успішних рішень, потрібно завжди аналізувати процеси та, за потреби, змінювати формати управління. Під час обговорення голови громад та представники освіти розглянули різні варіанти створення та функціонування спільного органу управління освітою.

Вікторія Чебан, радник з юридичних питань Чернівецького ЦРМС зазначила, що для того, щоб такий орган міг функціонувати між чотирма громадами, він має мати статус комунальною установи, юридичної особи. Також вона зазначила про потребу визначити ініціатора даного договору.

“Створити таку установу можна на підставі договору міжмуніципального співробітництва. Громади уже мають подібні договори, але вони стосуються інших сфер. Тому у даному випадку потрібно буде починати новий процес укладення муніципального співробітництва, який є дещо довгим, займе кілька місяців, адже має бути громадське обговорення та рішення кількох сесій. Тому швидше за все такий орган почне діяти з нового навчального року”, — прокоментувала Вікторія Чебан.

Під час дискусії також обговорювали можливість створення органу управління освітою на базі вже існуючого зі статусом юридичної особи. У такому випадку, за словами радника з юридичних питань, “це вже зовсім інша форма муніципального співробітництва, яка передбачатиме делегування повноважень”.


Постало питання про саму організацію роботи майбутнього органу: або йому передають тільки кадрово-методичну роботу, а фінансування залишається за громадою окремо, або орган стане розпорядником другого рівня і займатиметься й фінансами також. У будь-якому випадку у статуті новоствореного органу має вказуватися обраний варіант.

Голова Хотинської ОТГ Микола Головльов зауважив, що йдеться про кадрово-методичну роботу, бо за кошти має відповідати голова громади. “Щодо розташування — логістично, що легше добратися до Хотина, тому центром також можна обрати Хотин. До того ж районна адміністрація не проти передати приміщення під новоутворений орган”, — зазначив Микола Головльов.

Андрій Вовк, заступник директора Центру якості освіти підкреслив, що простішим є варіант, коли фінанси залишаються у кожної з громад: “У такому випадку проведення фінансових питань не викликатиме непорозумінь між головами ОТГ. Менеджерська, координаторська робота, робота з мережею, олімпіади тощо — це має бути закріплено за новим органом”, — зауважив Андрій Вовк.

До такої ж думки схильний радник з питань фінансів Чернівецького ЦРМС Дмитро Прокопець, який підкреслив, що фінанси мають бути за громадою, а спільний орган управління має бути дорадчим. До того ж, освітня субвенція буде передаватися на кожну ОТГ окремо.


“Щодо спільного органу — на перший період не рекомендував би передавати функцію управління фінансами, бо в кожній громаді по-різному буде проходити процес оптимізації. Як воно буде через рік-два ви зараз не передбачити”.

За словами Дмитра Прокопця, треба також зважати на тенденції підтримки громад з державного бюджету. “По-перше, зараз йде інтенсивна боротьба з малокомплектністю шкіл, яка напряму впливає на якість освіти та на бюджет. По-друге, для громад значну вагу має додаткова дотація, яка на 2020 рік зменшена вдвічі, порівняно з 2019 роком, а, за прогнозами, у 2021 році очікується зменшення вдвічі від 2020 року, а у 2021 році — зменшення вдвічі від 2021 року. Натомість з 2023 року дотації не буде взагалі. Утримувати малокомплектні заклади стало некомфортно, як мінімум. Ключовим показником є видатки на одного учня. Кожна громада повинна розуміти це, та не вкладати кошти у ті заклади, які будуть згодом реформовані, перетворені у філії чи взагалі ліквідовані. Кошти краще вкласти у дороги до навчальних закладів, щоб можна було організовувати якісне довезення”.

Ченківський Василь, голова Клішковецької ОТГ зауважив, що тенденція скорочення субвенції, а то й подальше її скасування, підштовхує громади до оптимізації та скорочень. “Тому громади будуть самі рахувати кожного учня у школах, але важливо, щоб на питання управління освітою у громад було спільне бачення. З освіти почали, бо це найскладніша галузь, за нею стоять багато людей, бюджетних видатків, далі будуть й інші сфери”, — прокоментував він.

Тамара Богачик, заступниця директора з науково-методичної роботи Інституту післядипломної освіти зауважила, що організаційно-методичний супровід з боку одного управління освіти має бути, адже тоді не буде проблем з організацію освітніх заходів, олімпіад, конкурсів тощо. Щодо структури органу та його кількісного складу Тамара Богачик порекомендувала відштовхуватись від кількості педагогічних працівників у загальній, позашкільній та дошкільній сферах, адже їм будуть надаватися послуги .

“Це має бути управління освіти — начальник, заступник, два-три спеціаліста, а також методична служба, яка має забезпечити супровід. Параметрів супроводу багато, але потрібно охопити такі важливі стратегічні напрями роботи, як атестація, підвищення кваліфікації, супровід по циклах предметів, наприклад, у природничо-математичних, де близько одинадцять дисциплін — дві-три особи, суспільно-гуманітарні предмети — 2 особи , позашкілля — 1 людина. Отже, у межах 7-8 осіб”, — зазначила Тамара Богачик.

Під час консультації постало питання чи зможуть вчителі виконувати функції методичної служби. На думку Надії Кирнац, начальниці відділу освіти, молоді та спорту Недобоївської сільської ради, потреби створювати методичну службу при спільному органі не потрібно.

“У Недобоївській ОТГ функціонує відділ освіти з чотирьох осіб. Між цими людьми, згідно посадових інструкцій, розподілені обов'язки, серед яких і звітність, і атестація, і замовлення документів, і охорона праці, і організація харчування, загалом — усі питання, які мали б бути охоплені районним відділом. Методичну роботу виконують вчителі. У нас керівниками предметних методичних комісій є вчителі закладів освіти. У відділі є людина, яка координує методичну роботу, є керівник методичного центру на добровільних засадах, а керівниками предметних методичних комісій є вчителі відповідного напрямку. Ми маємо крокувати вперед і з огляду на все це подивитися, чи дійсно вартує знову набирати той штат методистів. Потрібно підійти виважено. Адже вчитель зі школи більше надасть практичної допомоги вчителям певного напрямку, певних дисциплін, ніж одна людина з усього циклу”, — прокоментувала Надія Кирнац.
 


Андрій Вовк зауважив, що у даному випадку йдеться про різні рівні допомоги: “По школах ніхто не забирає сервісну функцію керівників методичних об'єднань. Натомість спільна методична служба дасть можливість познайомитися з досвідом сусідніх громад, сусідніх керівників методоб’єднань тощо. Саме для цього необхідний координатор методичної служби в рамках чотирьох громад. А в рамках громад ви можете й далі продовжити це робити”, — прокоментував він.

Юрій Юзва, голова Недобоївської ОТГ підкреслив, що громади можуть визначити й меншу кількість осіб спільної методичної служби, з відповідними обов'язками. “Все залежить від професійних якостей людини. Але для того, щоб туди прийшли хороші фахівці, їх потрібно залучити гарною заробітною платою. Не кожен вчитель піде працювати в методкабінет”, — зауважив Юрій Юзва.

Директорка Хотинського закладу освіти Людмила Микитюк підкреслила, що для того, щоб була комунікація між закладами, треба створювати загальний спільний відділ, щоб вчителі з різних громад могли б кілька разів на рік збиратися, спілкуватися, ділитися досвідом, адже “в громаді чотири школи, чотири вчителя, які прийшли на методичне засідання, поспілкувалися між собою, а що робиться поза громадою вони не знають і не чули”.

Наприкінці Вікторія Чебан, радник з юридичних питань Чернівецького ЦРМС також зауважила, що “згодом потрібно буде обрати голову органу (виконуючого обов'язки) для реєстрації юридичної особи. Конкурс може проводити як одна рада, так і можна створити конкурсну комісію з представників усіх громад та на конкурсній основі обирати голову, який буде керувати. Міжмуніципальний договір затверджує ваше бачення створення спільного договору, але на його основі орган функціонувати не буде, все має бути прописано в установчих документів”, — підсумувала вона.

Таким чином, в ході обговорення вирішили ініціювати процес підписання договору муніципального співробітництва. Важливо, що таке питання буде обговорене за участі всіх зацікавлених сторін, адже одним із етапів процедури є громадське обговорення ініціативи та висновок про доцільність такого співробітництва від виконавчих органів громад.

Ольга ОБЕРШТ, представниця ГО “ЦентрUA” у Чернівецькій області" 
 
Для БукІнфо (с)

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації