БукІнфо
Чернівецька Незалежна Інформаційна Агенція
Перегляд новини  /  КУЛЬТУРА   >>> 26 Лютого 2020

У Чернівцях презентують сенсаційну книгу "Курбас: Нові світи", яка досліджує геніального митця, як театрального режисера ФОТО

ЦВІТ НАЦІЇ /


25 лютого - день народження Леся Курбаса - театрального режисера-наватора, який у 1920-х роках працював у Києві та Харкові та своїми експериментальними постановками змінив уявлення глядачів про те, що таке театр. Він створював на сцені нові світи, які давали можливість побачити багатошаровість сучасності, переосмислити минуле та уявити нове майбутнє.

  

Презентуємо буковинському читачу нову книгу "Курбас: Нові світи ", яка вийшла по результатам одноіменного проекту-виставки у Мистецькому арсеналі восени 2017 року. Виставка мала на меті дослідити Курбаса як театрального режисера. Вона складалась з двох частин.

Першу частину присвячено експериментальній творчості Леся Курбаса та Мистецького об'єднання "Березіль" у Києві (1922-1926).
Другу - виставам у Харківському державному театрі "Березіль", де Курбас працював протягом 1926-1933 років.

У київській частині представлено три вистави, в яких Курбас звертається до фундаментальних питань світового театру. У постановці "Газ" Георга Кайзера (1923), актори своїми рухами відтворюють вибух фабрики. У "Джиммі Гіггінзі" (1923) режисер показує внутрішній і зовнішній світ людини, доповнюючи дію на сцені кіноекраном.
 

Експерименти Курбаса в кіно належать до найцікавіших та найперших застосувань мультимедій у світовому театрі. У "Макбеті" Шекспіра (1924), за задумом Курбаса, актори перевтілюються у своїх персонажів просто перед глядачами, підкреслюючи подвійну природу тіла (особи) на сцені.
 

Курбас співпрацював із художником-авангардистом Вадимом Меллером. Сценічні конструкції Меллера більш нагадують скульптури чи інсталяції, ніж театральні декорації. Вони формують складний багатоповерховий простір, що не наслідує логіку лінійної перспективи, а розкладається на фрагментарні площини, як на полотнах кубістів та супрематистів.

За чотири роки МОБ (Мистецьке об'єднання "Березіль") перетворюється з малої майстерні для молодих акторів на організацію із сотнями учасників, яка радикально міняє театральне обличчя України. Постановки "Березоля" також представлені на міжнародних виставках у Парижі (1925) та Нью-Йорку (1926).
 


1926 року уряд реорганізовує МОБ у Державний драматичний театр "Березіль" у Харкові.

У другій частині експозиції - три вистави, що показують столицю як новий урбаністичний центр. У постановці "Народний Малахій" Миколи Куліша (1928) головним виражальним засобом є особлива музичність мови. В "Алло на хвилі 477!"(1929) Харків представлено в тогочасних найновіших європейських трендах. Це перше джаз-ревю в Україні було дотепною сатирою на старі порядки.
 

Дія комедії Миколи Куліша "Мина Мазайло"(1929) в постановці Курбаса відбувається в «космічних» конструкціях Меллера. Таке режисерське рішення поєднує часи, де минуле й майбутнє впливають на сучасність.
 

Курбас сподівався, що його театр перетворить Харків на центр нової урбаністичної культури України, однак його задум було жорстоко знищено режимом у 1930-х.

Виставка показала новаторство Курбаса, що визначає його як одного з найвидатніших експериментальних театральних режисерів першої половини ХХ століття.
 

В книзі міститься 20 розділів, в яких подається історична правда подій життя та творчості митця, розглядається мистецьке життя тодішнього Харкова та Києва - як бази, яка склала умови для виникнення та утворення театру новатора Курбаса, подаються фото афіш, фото з театральних вистав, репетитаційних занять, фото декорацій, художні роботи-ескізи у створенні образів вистав Курбаса, описуються особливості сценографії режисера, музики до вистав, костюмів, сценічного та світлового оформлення.
 

Цікавим було те, що у центрі роботи виставки "Курбас: Нові світи" проводилась широка програма, яка містила лекції від дослідників його постановок та спадщини. Сучасні художники були запрошені до діалогу з ідеями по творчості Курбаса. Під час збору матеріалів для виставки Вірляна Ткач знайшла втрачену партитуру джаз-мюзикла. Вона показала її Ентоні Колману, одному із найвідоміших піаністів-імпровізаторів Нью-Йорку, і він приїхав до Києва, де працював із групою 17-и молодих харківських музикантів. У результаті вперше з 1929 року були виконані композиції, написані до вистави. Та ще безліч цікавих івентів було зорганізовано навколо роботи експозиції.

Багато цікавого матеріалу чекає вас у книзі «Лесь Курбас: Нові світи». Вона вийшла друком в Києві, видавництво "Мистецького арсеналу" у 2019 році і чекає свого читача у відділі мистецтв ЧОУНБ ім. Михайла Івасюка.

Люба ШИЛЮК
(фото надані автором)