ГОЛОВНА | БЛОГИ | ПРО НАС | АРХІВ | ФОТОСЕРВІС | КОНТАКТИ | ВХІД НА САЙТ
Дивись:
 НОВИНИ
 СПОРТ
 ІНТЕРВ'Ю
 ПЕРСОНАЛІЇ
 АНАЛІТИКА
 ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЇ
 КРИМІНАЛ
 ШОУ-БІЗНЕС
 НАУКА
 ІСТОРІЯ
 ПОЛІТИКА
 СКАНДАЛИ
 ЦІКАВИНКИ
 ТЕХНОЛОГІЇ
 БІЗНЕС
 КУЛЬТУРА
 ЗДОРОВ'Я
 НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ
 ПРЕС-ОГЛЯД
 ЧЕРНІВЦІ
 ЕКОНОМІКА
 ОСВІТА
 ЕКОЛОГІЯ
 МАС-МЕДІА
 РЕЛІГІЯ
 МІЖНАРОДНІ НОВИНИ
 ПРАВО
 КОРДОН
 ПРЕЗИДЕНТСЬКІ ВИБОРИ
 ПРОТЕСТИ
 НАРОДНІ ТРАДИЦІЇ
 МИСТЕЦТВО
 БЛАГОДІЙНІСТЬ
 ЧЕРВОНА РУТА 2009
 ОБЛАСНА ВЛАДА
 ВІДПОЧИНОК
 АРМІЯ
 ЖИТІЄ МОЄ
 БЛОГИ
 ОЧЕВИДНЕ-НЕЙМОВІРНЕ
АРХIВ
 
новин
веб-конференцiй
опитувань
ПРО НАС
КОНТАКТИ
ПОШУК
 




Новини від Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...
Loading...
 
SELECTORNEWS - покупка, обмен и продажа трафика
 
 
 
Loading...
 
ФСК

Новини Чернівці та Буковинського краю. Щоденні чернівецькі новини, буковинські новини, новини буковини, прессконференції, анонси, блоги, опитування.

  Перегляд новини  /  ІНТЕРВ'Ю   >>> 16 Травня 2016

Павло Розенко: Кожен, хто хоче отримувати пенсію, має розуміти - шари вже не буде

БАГАТО НОВОГО / 


Павло Розенко – один із небагатьох урядовців, яким вдалося перекочувати з уряду Яценюка до уряду Гройсмана. Із грудня 2014-го до квітня 2016-го Розенко очолював Міністерство соціальної політики. На період його каденції випало підвищення комунальних тарифів та впровадження системи субсидій. Ще до оголошення нового складу Кабміну урядовець зазначав у розмові з «Главкомом», що бажає залишитись у міністерстві та завершити розпочаті реформи. Проте ситуація склалася по-іншому.


Тепер (уже як віце-прем’єру) Розенку доводиться опікуватися не тільки соціальною політикою, а й охороною здоров’я та культурою. На новій посаді Павло Валерійович бачить себе, за його словами, координатором та арбітром. Він обіцяє підтримувати керівників міністерств, які курує, та вважає саме їх відповідальними за діяльність своїх відомств.

Поділіться першими враженнями від роботи в оновленому Кабміні. Вже відчули різницю між Яценюком і Гройсманом?


Я не намагаюсь шукати різниці між двома прем’єр-міністрами чи двома складами уряду. У кожної людини свої підходи до управління...

У вас в приймальні ми вже з’ясували, що Володимир Борисович любить збирати наради на пів на дев’яту вечора. Арсеній Петрович так не робив.

Я б так не сказав. Коли 2014-го року я прийшов в уряд, ми якраз потрапили на бюджетний процес: сиділи і в суботу, і в неділю, до дванадцятої, до першої ночі. Коли людина входить у справи, такий ритм роботи є нормальним. Гройсман хоче швидше увійти в поточну діяльність кожного міністерства, опрацювати з командою стратегічні спільні завдання з кожного напрямку. Ми це обіцяли зробити, коли затверджували програму діяльності уряду. Це все має бути готове до кінця травня. Тому я лише вітаю таку інтенсивність роботи нового прем’єра.

«Міністри відповідальні за діяльність своїх відомств»

А ви вже вникнули в ті напрямки, якими вам тепер доводиться опікуватись?

У соціалку мені особливо вникати не потрібно. Маємо досить конструктивний діалог із новим міністром (Андрій Рева, - «Главком»). Ми працювали з ним над одними й тими самими проблемами протягом останніх півтора року, один одного прекрасно знаємо. Час, щоб «притертися», нам не потрібен.

Безумовно, система охорони здоров’я - це одна з найважчих тем. Ситуація ускладнюється відсутністю міністра. Зустрічі із заступниками показали, що попри їхній досить високий рівень, не вистачає спільного розуміння й чіткого плану реформ. Добре, що призначили виконувача обов’язків міністра, але це тимчасове рішення. Тому я закликаю Верховну Раду на найближчому пленарному тижні оперативно вирішити питання призначення нового міністра охорони здоров’я.

Розкажіть, чому виникла така заминка із призначенням керівника МОЗ.


Я був у переговорному процесі на деяких етапах формування уряду. Кандидатура міністра охорони здоров’я насправді була узгоджена. Не буду називати прізвище, це не коректно, хоча воно неодноразово лунало в ЗМІ. Хронологічно було так: станом на вечір вівторка кандидатура була, а в середу, на засіданні зборів коаліції, коли визначався персональний склад Кабінету міністрів, уже кандидатури не було. Бо ця людина, зваживши всі за і проти, вирішила залишитися лікарем. Відмова цієї людини від посади була несподіванкою для всіх: уряду, коаліції і навіть для президента. Шукати за ніч з середи на четвер нову кандидатуру було б неправильно. Призначати абикого на цю посаду - безвідповідально. Тому, щоб не затягувати процедуру формування усього уряду, було ухвалено рішення - голосувати склад уряду без міністра охорони здоров’я.

Зараз які кандидатури на цю посаду обговорюються?


Станом на сьогодні немає формального подання до Верховної Ради кандидатури міністра охорони здоров'я ані від коаліції, ані від прем’єр-міністра. Я можу підтвердити, що обговорювалася кандидатура Андрія Верби, який є керівником військово-медичного департаменту Міністерства оборони. Я особисто мав із ним кілька зустрічей. Він – професіонал у своїй справі. Але офіційно цю кандидатуру не внесено до ВР. Чи буде внесено - залежить від позиції коаліції і прем’єр-міністра.

Як ви бачите свою роботу в уряді? Адже у вашому віце-прем’єрському «портфелі» кураторство трьох дуже різних відомств.

Щодо Мінсоцу, МОЗу ситуація зрозуміла. Стосовно Міністерства культури. Там є досвідчений міністр, якого я добре знаю, ми вибудовуємо нормальні стосунки.

До всіх міністрів, які працюватимуть під моїм кураторством, у мене будуть однакові підходи. Вони в моїй особі матимуть підтримку, надійне плече. Основне завдання віце-прем’єр-міністра – забезпечити координацію діяльності цих міністерств з точки зору узгодження напрямків реформ та певних спірних позицій. Безумовно, за безпосередню діяльність міністерств відповідають міністри. Я це розумію і приймаю. Але коли в процесі роботи, реалізації реформ виникають питання, різні позиції, підключається віце-прем’єр-міністр.

Я сам був міністром, і мені тоді не вистачало допомоги віце-прем’єр-міністрів для розв'язання питань, які постійно виникали з Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Мін'юстом, Державною міграційною службою тощо. В уряді було лише два віце-прем’єри – Геннадій Зубко і В’ячеслав Кириленко. У них своє величезне навантаження: вони були і міністрами, і віце-прем’єрами, і ще моїх проблем не вистачало. Тому я намагався розв'язувати всі свої проблеми самостійно.

Тобто, на вашу думку, шість віце-прем’єрів - це не забагато?

Дивіться, у нас перший віце-прем’єр – міністр економіки (Степан Кубів, – «Главком»). Віце-прем’єр – міністр регіонального будівництва (Геннадій Зубко, - «Главком»). Віце-прем’єр з європейської інтеграції (Іванна Климпуш-Цинцадзе, - «Главком»). Для того щоб здійснювати міжгалузеву координацію, залишилось і не так багато людей - три віце-прем’єри: Кістіон, Кириленко, Розенко. Багато це чи мало - питання філософське. Питання ж в іншому: чи буде ефективним в цілому цей уряд? Якщо уряд буде ефективним, усі скажуть, що шість віце-прем’єрів себе виправдали, буде неефективним - скажуть, що не виправдали. Я повністю підтримую Володимира Гройсмана, який ще перед призначенням сказав, що не збирається працювати в уряді лузерів. І буду робити все, щоб цей уряд був ефективним, і всі українці побачили і відчули реальні зміни на краще.

Є думка, що посада віце-прем'єра є дещо декоративною...

Не треба вже так спотворювати цю функцію. В усіх країнах, де є уряди, є посади віце-прем’єрів - від 2-3 до 11-12. Це нормально. І на своїй посаді віце-прем’єр-міністра гарантую, що буду ефективним...

«Іноді й папери над головами літали»


Як вам дістався Мінкульт? Спочатку профільним віце-прем’єром мав бути В’ячеслав Кириленко, який в уряді Яценюка і очолював міністерство. Причиною перестановок став їхній явний конфлікт з очільником відомства Євгеном Нищуком?

Не хотів би говорити, що є якийсь конфлікт. Але при розподілі повноважень було ухвалено саме таке рішення, такий розподіл обов’язків між віце-прем’єр-міністрами. Можливо, це був спосіб уникнути зайвих дискусій, щоб не виникало напруги у стосунках.

У В’ячеслава Кириленка в координації є Міністерство освіти, Міністерство молоді і спорту і Міністерство інформаційної політики. Хоча я переконаний, усі чудово розуміють, що Кириленко, як людина, яка давно працює в гуманітарній сфері, все одно буде займатися питаннями культури, може, формально не як віце-прем’єр за розподілом обов’язків в уряді, але точно як громадський та політичний діяч.

А якихось глобальних конфліктів чи протистоянь в уряді не буде, я переконаний.

Але протистояння вже почалися. Ми всі бачили, як на першому засіданні уряду Кириленко висловлював невдоволення кадровими ініціативами Нищука в Мінкульті. «Главком» також має інформацію, що розстановкою своїх кадрів у міністерствах займається і віце-прем’єр Володимир Кістіон. І міністри не в захваті від такої наполегливості.


Справді, були певні загострення на перших засіданнях уряду. Але що ми маємо вже сьогодні? Абсолютно спокійну і конструктивну роботу всього складу уряду. А те, що міністри публічно й відкрито висловлюють свою точку зору, є нормальним демократичним процесом. Повірте, раніше, коли у нас були повністю закриті засідання Кабміну (а я був на засіданнях уряду вже не одного прем’єр-міністра), там вирували ще більші пристрасті. Іноді й папери над головами літали. Це зовсім не означає, що після таких дискусій міністри перетворюються на ворогів. Навпаки, ми починаємо краще розуміти один одного. Можуть бути різні точки зору, різні підходи, треба дискутувати, обговорювати їх.

Як далеко віце-прем’єри можуть заходити у впливі на кадрову політику міністрів?


Міністр має повне право формувати свою команду. Але вважаю правильним, щоби при погодженні всі кандидатури проходили через профільних віце-прем’єр-міністрів, бо це відповідальність, частину якої ми розділяємо з кожним міністром. Принаймні, ми повинні знати людей, з якими працюємо. Врешті-решт, ми голосуємо за призначення цих людей на засіданні уряду. Зараз вже будуть конкурси на посади держслужбовців центральних органів виконавчої влади. Але є посади, наприклад, заступників міністра, де не передбачені конкурси, де команду і далі формуватимуть міністри.

Яку роль відведено Стратегічній групі радників при Кабміні, яку очолюють Лешек Бальцерович та Іван Міклош?


Це люди, які зможуть нам щось порадити, кудись спрямувати, виступити арбітрами, а також стати активними провайдерами в українському суспільстві тих ідей, які розроблятимуться за їх допомогою в Кабінеті міністрів.

«Перестаньте людей лякати вугіллям і дровами»

Ваша пропозиція мешканцям сільської місцевості відмовитись від використання природного газу і пошукати альтернативу спровокувала шквал критики.

Ця фраза була вирвана з контексту як окремого речення, так і всієї програми в цілому, яка тривала майже годину. Я говорив про енергетичну незалежність. Ми зараз маємо прекрасний шанс назавжди злізти з газової голки Росії, країни-окупанта, агресора, на якій ми сиділи впродовж останніх 26 років. Так, де-юре ми були незалежними. Але де-факто наша економіка і всі ми були залежні від Російської Федерації через прив’язку до їхніх енергоносіїв, в першу чергу, газу.

Які альтернативи? Ви пропонуєте селянам, які нарешті дочекались газу, вирубувати ліси? Бо з вугіллям у нас теж проблеми.

Альтернатива є завжди. Я ж не сказав, що от все, завтра всім буде перекрито газ. Усі розуміють, що це нереально. Має бути свідомий вибір людини і реальна допомога держави. Це має бути загальнонаціональна ідеологія, що своє майбутнє Україна будує як незалежна держава. Але без різкого скорочення споживання газу всіма - і простими споживачами, і підприємствами - нам буде практично неможливо рухатися до цієї мети. Тому нашою ідеєю фікс - і людей, і влади - має стати різке скорочення споживання газу і повний перехід у майбутньому на споживання газу власного видобутку.

Ідея впровадження ринкової ціни на газ - один із кроків. Людина повинна задуматися: чи потрібен їй такий дорогий енергоносій? Найбідніших ми сьогодні захищаємо через систему субсидій. А от для людей середнього достатку система заміщення газу має бути пріоритетом. Це має бути спільний проект конкретної людини і держави, яка має їй в цьому допомогти.

І перестаньте людей лякати вугіллям і дровами. Так, є дрова і вугілля. Але є пелети, брикети, щепа, торф, використання енергії землі, вітру, сонця, води, а також сучасні технології, які набагато дешевші й ефективніші за газ. Повернення назад до буржуйок, масова вирубка лісів – свідомі маніпуляції, до яких звели це суперактуальне питання газове лобі та противники енергетичної незалежності України. Навпаки, ми маємо показати людям дорогу і допомогти ресурсом, щоб вони вкладали кошти в сучасні енергоощадні технології.

Наведу характерний приклад. Люди, які використовують газ, не отримуючи субсидій, використовують його в півтора раза менше, ніж ті, хто має субсидію. Це показник. Ми бачимо, що треба вдосконалювати систему субсидій і тих, хто оформили субсидії, стимулювати до енергозбереження. В межах обсягів газу, які споживаються для обігріву індивідуальних будинків, є ресурс до скорочення щонайменше вдвічі шляхом переходу на альтернативні види палива. Плюс до всіх цих заходів потрібно збільшувати видобуток власного газу. Якщо ми досягнемо цього, то вже 2020-го року Україна буде повністю енергонезалежною.

«Не будуть комісії ходити по квартирах і перераховувати вартість майна»


Нещодавно ви говорили про відсутність черг на отримання субсидій і про те, що всі, хто за субсидією звертався, її отримав. Натомість до редакції звертаються читачі, які скаржаться на те, що протягом року не можуть отримати не те,що саму субсидію, а бодай відповідь, чи дадуть її, чи ні.


Безумовно, що є такі поодинокі випадки, згоден. Відповідальність за це лежить на конкретних місцевих органах влади, які неналежним чином поставили інформаційну роботу. Якщо хтось десь дійсно рік чекає субсидії – це не нормально. Це означає лише одне: людині насправді відмовили з якихось причин в оформленні субсидії, але її про це чомусь не повідомили і позбавили можливості оскаржити це рішення.

Як відомо, минулого опалювального сезону субсидії отримували 5,4 мільйона сімей. Після встановлення з 1 травня єдиної ціни на газ ця цифра, за підрахунками експертів, складе близько 8 мільйонів. Отже, закладених у бюджеті на це 35 мільярдів гривень не вистачить. Де братимете кошти?

Справді, ми прогнозуємо, що кількість родин зросте до 7,5-8 мільйонів. Та ми чітко розділяємо дві категорії сімей. Перша – ті, які вже отримали субсидії, оці 5,4 мільйона. Починаючи з 1 травня їм буде зроблено перерахунок в автоматичному режимі. Їм вже не потрібно знову йти до управлінь соцзахисту, писати заяви, подавати довідки, стояти в чергах. Це величезний крок вперед у реформуванні системи соціального захисту населення. Тому ми не матимемо величезного навантаження на органи місцевої влади, як це було торік. Залишається приблизно 2-2,5 мільйони родин, які ми чекаємо для оформлення допомоги.

Так а грошей на всіх вистачить?

У бюджеті було заплановано 35 мільярдів. Та згідно з останніми рішеннями уряду, до Верховної Ради вже внесено зміни до державного бюджету, де додано ще 5,3 мільярда. Тобто цього року на субсидії буде виділено понад 40 мільярдів гривень.

За нашими розрахунками, цього ресурсу достатньо, щоб покрити потреби на 2016 рік. Але якщо нам чогось не буде вистачати, ми одразу знайдемо ресурс, щоб додати.

Чи будуть проводитися перевірки умов проживання людей, які отримали чи ще тільки отримають субсидію? Ходять чутки, що представники органів місцевої влади шукатимуть речі, які коштують більше 50 тисяч гривень…

Так ходять вже й зараз. Це передбачено системою призначення субсидій.

Але ходять же не до всіх підряд. Ходять лише до тих, хто звернувся по додаткову, наднормативну допомогу. Про що мова? Субсидії розраховуються на певну площу житла, на певні соціальні норми. Але ж люди зазвичай живуть не за нормами, а в тих домогосподарствах, де вони мешкають вже давно. Щоб нарахувати субсидію на всю площу житла, ми повинні розуміти, що ця людина дійсно є незабезпеченою. Так, у неї площа квартири чи будинку виходить за ті нормативи, на які ми надаємо субсидію, але тій людині реально потрібна допомога. У місцевих органів влади є право в таких випадках за рішенням комісії нараховувати субсидію на більшу площу житла. Але вони повинні переконатися, що це справді бідна людина, інвалід або пенсіонер. Тому комісії і ходять.

Другий варіант, який також трапляється. У нас записано, що субсидія не надається людям, які в попередній період здійснили покупку на суму понад 50 тисяч гривень. Але, наприклад, родина мала велику трикімнатну квартиру, і от роз’їжджаються батьки з дітьми в різні квартири. Вони замість великої квартири купують меншу, можливо, переїжджають у гірші умови. Але все одно це факт покупки на суму, більшу ніж 50 тисяч. І система субсидій знову гнучка в таких ситуаціях. Ми не йдемо за тупим принципом: ну, ви ж купили житло більше ніж за 50 тисяч, отже, «не положено». Комісії місцевих адміністрацій досліджують: якщо ця родина реально незаможна, їй можуть нарахувати субсидію.

Тобто комісії, що формуються місцевими органами влади, ходять, перевіряють такі випадки і приймають рішення про призначення субсидій. Це нормальна ситуація. Усі мають розуміти, що субсидії надаються лише тим, хто реально потребує допомоги.

Уявімо ситуацію: я купила собі фотоапарат, який мені потрібен для роботи, за 50 тисяч гривень і подалася на субсидію. Чи будуть перевірятися такі покупки? І як саме?

Ви ж самі розумієте, що довести такі покупки неможливо. Те, що ви купили фотоапарат цього року, а не торік чи ще раніше, довести неможливо. Те, що він коштує понад 50 тисяч, теж довести фактично неможливо. Ви можете сказати, що ви купили його на барахолці, з рук тощо. Не будуть ходити по квартирах, усе перевертати догори сподом, вишукувати і перераховувати вартість майна. Ми перевіряємо інформацію про покупки лише за даними Державної фіскальної служби. Та й функція соціальних служб – допомагати людям, а не бігати й підглядати в щілину.

Але зі свого боку кожна людина має бути відповідальною. Якщо ти маєш суттєву нелегальну заробітну плату, достатній тіньовий заробіток, побійся Бога, не звертайся по субсидію, сплачуй повну вартість послуг. Нехай державна підтримка піде справді до знедолених людей.

Скільки за минулий сезон було здійснено перевірок? І скільки для цього було залучено працівників служб?

Ми не висуваємо жодних планів по перевірках, не перевіряємо та не систематизуємо таку інформацію. Для нас не є завданням бігати за людьми і в чомусь обмежувати їхні права.

«Створення єдиної бази даних «субсидіантів» буде реалізовано»

Чи бачите ви проблему в тому, що немає єдиного реєстру «субсидіантів»?

У нас немає централізованого управління в галузі соціальної політики. Тому що у Міністерства соціальної політики немає «вертикалі», немає своїх територіальних органів. Субсидії оформлюють місцеві органи влади - відповідні управління міських рад, районних держадміністрацій. Разом із тим у нас є механізм, який дозволяє нам проводити постійну верифікацію системи субсидій, коли бази даних із базового рівня піднімаються нагору, в міністерство, відбувається обробка інформації. Це робиться в щомісячному режимі. До того ж, історично так склалося, що у нас при нарахуванні субсидій місцевими органами влади використовується 4 чи 5 різних програм. Але, незважаючи на таку різноманітність, усі наші інформаційні системи між собою «грають». Хоча створення єдиної бази даних - ідея правильна і обов’язково буде реалізована.

Певну кількість років тому Світовий банк вже виділяв надвелику суму грошей на створення такої системи. На що вони були витрачені?


Зазначений проект Світового банку був «успішно закінчений» ще 2012 -го року. «Успішно закінчений» тим, що кошти було витрачено, а систему до кінця так і не було створено.

Основною причиною попередні чиновники, міністри попередньої злочинної влади, які займалися цим питанням, називали у звітах те, що у 2011-12 роках Міністерство фінансів не заклало до держбюджету видатки, які мали б завершити цю роботу, у розмірі, якщо не помиляюсь, 70 мільйонів гривень. Ці кошти вже від держави мали бути призначені також для введення в експлуатацію цієї системи. Правда це чи ні – над цим мають працювати відповідні правоохоронні структури. Знаю, цим питанням займалася Служба безпеки, Генпрокуратура, проводилися чисельні ревізії.

Але там же були виділені не копійки. Здається, йшлося про 300 мільйонів доларів.

Ця сума виділялася не лише на створення інформаційної системи. Там була багатокомпонентна програма. За рахунок цієї програми було здійснено переобладнання управлінь соцзахисту шляхом створення єдиної технології прийому громадян. Кошти вкладалися в певні технології, в те, щоб зробити офіси соціальних служб доступними для людей з інвалідністю. У нас були випадки, коли управління соцзахисту знаходились на 2-3 поверсі, куди інвалід на візку фізично заїхати не міг.

Так само багатокомпонентним є новий проект Світового банку, який був запущений 2014-го року, і метою якого є доопрацювання чи створення нової єдиної інформаційної системи соціального захисту населення. Із 200 мільйонів доларів, які виділені Україні Світовим банком, 100 мільйонів після виконання певних показників реформування соціальної сфери піде прямо в державний бюджет. А близько 40 мільйонів якраз будуть виділені на доопрацювання старої чи створення нової інформаційної системи. Проект на стадії запуску. Коли я ще перебував на посаді міністра, писалося технічне завдання для інформаційної системи. Цим процесом уже займається новий міністр. Переконаний, що цей проект Світового банку закінчиться створенням єдиної інформаційної системи, яка буде об’єднувати всі реєстри, що знаходяться в управліннях органів соцзахисту, Пенсійного фонду тощо.

Чи дійсно відсутність такого реєстру дозволяє «активним» громадянам отримувати по кілька субсидій на один паспорт? Фіксувалися такі випадки?

Немає підстав говорити про це. У нас налагоджений чіткий механізм проведення перевірки цих виплат. Зараз багато хто говорить про верифікацію соцвиплат, яку здійснює Мінфін. Була дуже велика недовіра, що ми самі не можемо прослідкувати пенсійні виплати, чи що ми зацікавлені в тому, щоб люди отримували подвійні-потрійні виплати. У нас є вже перші результати перевірки Мінфіну. Після аналізу 13 мільйонів пенсійних справ подвійних виплат виявлено – нуль, «мертвих душ» (виплат пенсій померлим) виявлено аж близько 80 (!!!) випадків. Наголошую: 80 випадків на 13 мільйонів пенсійних справ. Але і ця інформація не підтвердилась. Як виявилося після перевірки таких випадків, там не відбувались виплати. Тобто також – нуль. Пенсійний фонд теж не має централізованого єдиного реєстру, має обласні. Але це не означає, що ми сиділи і нічого не робили, що ми із закритими очима дивилися на подвійні виплати. Ні, за півтора року спільно із новою командою керівників Пенсійного фонду ми зробили колосальну роботу, самостійно провели верифікацію і соціальних виплат, і виплат Пенсійного фонду. І тепер, після висновків Мінфіну дуже хочеться подивитися в очі тим «експертам» та «аналітикам», які останні півроку поливали нашу команду брудом і розповідали казки про 15-30 мільярдів пенсійних коштів, які начебто виплачуються в Україні «двійникам» і «мертвим душам».

Як вирішується проблема, коли столичні монополісти «Київенерго» та «Київгаз» самовільно позбавляють киян субсидій на свої послуги? Ці компанії подекуди ігнорують рішення соціальних служб про призначення допомоги, і люди отримують платіжки, де замість призначених їм субсидій стоять нулі. При цьому ці монополісти отримують субвенції від держави за компенсацію субсидій своїм споживачам.

Це маніпуляції, які здійснюються не соцзахистом, а енергетичними компаніями. Це протиправна діяльність, бажання витягнути з людей побільше живих коштів. Ми намагаємося на такі факти швидко й оперативно реагувати. Узагалі, це функції Національної комісії з регулювання питань енергетики, і ми такі факти передаємо їм.

Більше того, це не поодинокі факти. Наприклад, масовими були факти, коли представники цих компаній ходили по будинках з індивідуальним опаленням і лякали людей тим, що в них заберуть субсидії, якщо вони не випалять всю норму споживання, яку на них нараховано. Вони просто знущалися над людьми. Люди їм вірили, відкривали вікна-двері й використовувати той газ, який насправді їм не був потрібен. Лише після того, як ми в це втрутилися, коли я неодноразово в ЗМІ звертався до людей, говорив, що не треба нічого спалювати, субсидію ніхто не забере, ця ситуація стабілізувалася. 

«Маємо підстави говорити, що почалося економічне зростання»

Уряд Гройсмана вже встиг підвищити соціальні стандарти на 6%. Із грудня планується підвищення на 10%. Де взялися кошти? Ми ж всі пам’ятаємо заяви минулого уряду, в якому ви теж працювали, про обмежені ресурси й загальну економію.

У нас в держбюджеті, який приймався наприкінці минулого року, було підвищення соціальних стандартів приблизно на 6% у травні й на 6% у грудні. Новий уряд запропонував як додатковий елемент соціального захисту населення, який потрібен у зв’язку із встановленням єдиної ціни на газ, два заходи: з 1 травня - скасування податку на пенсію і щоб з 1 грудня соціальні стандарти зросли не на 5,5%, а на 10%. За рахунок чого? Ми бачимо, що економічна ситуація в країні стабілізувалась. Ми маємо підстави говорити про те, що почалося економічне зростання. Воно дає додатковий фінансовий ресурс.

У цьому ж році при прогнозованій інфляції 12% соцстандарти буде збільшено на 16%. Плюс маємо скасування оподаткування пенсій. Та ми все-таки продовжуємо бути країною у стані війни. Значна частина ресурсів іде на військо, на підтримку Збройних сил. Я хотів би, щоб ми цього року компенсували людям гіперінфляцію 2014-2015 років. Але поки що в нас немає цього ресурсу. Друкувати фантики й роздавати порожні папірці ми не будемо.

Загалом в Україні налічується 13,5 мільйонів пенсіонерів. Але, як повідомили «Главкому» в Мінсоцполітики, з 1 травня пенсії зросли лише для 6,5 мільйонів із них. Іншим компенсація «з’їдених» інфляцією доходів не передбачена?


Це правда. Бо в проекті держбюджету ідеться про зростання прожиткового мінімуму. Він зростає на 6%, а отже, зростають лише мінімальний розмір пенсії та мінімальна зарплата. І відповідно до цього зростатимуть пенсії лише в тих людей, у яких вона залежить від прожиткового мінімуму, у людей, у яких розмір пенсійної виплати складає менше прожиткового мінімуму. Плюс прожитковий мінімум закладався для тих, хто має великий стаж. Таких людей, у яких зросте пенсійна виплата, близько 7 мільйонів.

Так, ми тут стикаємося з іншою проблемою - зрівнялівки. І наступним кроком уряду, поряд із підвищенням мінімальної пенсії, соціальних стандартів, має бути осучаснення пенсій. Воно має торкнутися всіх людей, які отримують пенсії від 1300 до 4000 гривень. Цей середній розмір пенсії останні роки не індексується. Думаю, це буде наступною нашою соціальною програмою. Прем’єр-міністр уже дав доручення міністру соціальної політики й голові Пенсійного фонду знайти варіанти проведення осучаснення пенсій.

Скасування податку на пенсії - скільки втратить дохідна частина бюджету?

Минулого року це було трохи більше мільярда гривень. Скасування оподаткування пенсій буде стосуватися близько 450 тисяч пенсіонерів. Хто ці люди? Це передусім чорнобильці, шахтарі, науково-технічні працівники, люди, які мають досить великий стаж роботи на середніх заробітних платах.

Із грудня 2015 року було встановлено розмір максимальної пенсії - 10 740 гривень. Але при цьому в країні є пенсіонери, які й далі отримують надвисокі пенсії – і від 10 до 50 тисяч гривень, і від 50 до 100 тисяч гривень. За даними, які на запит «Главкому» надало Міністерство соцполітики, станом на 1 січня 2016 року пенсію на суму понад 10 тисяч гривень отримували більше 11 тисяч пенсіонерів. Поясніть причини такого «розриву» в українських пенсіях.

Річ у тому, що в тих людей пенсії були призначені до моменту встановлення обмежень пенсій в 10 740 гривень. І є відповідне рішення Конституційного суду про те, що будь-які рішення не мають зворотної сили. Це європейська практика. Так, з одного боку, є рівень соціальної несправедливості, коли деякі люди отримують пенсію в 15-20 тисяч. Але якщо ми вважаємо себе європейською державою, ми повинні сказати: так сталося, що в попередні роки були призначені високі пенсії, але із цього часу вже такого розриву з мінімальною пенсією не буде, у нас діє обмеження, якого в подальшому ми будемо чітко дотримуватися. А людям, які хочуть в майбутньому отримувати більше, - будь ласка, є система недержавного пенсійного страхування, вкладаючи в яку можна забезпечити собі вищу пенсію.

Особливо гостро проблема маленьких пенсій постала перед жінками, які свого часу повелися на пропозиції влади піти на пенсію достроково. Наразі вони отримують по 949 гривень, тоді як решті пенсіонерів піднімають виплати хоча б до прожиткового мінімуму. Чи є порятунок із цієї пастки?

Це непроста проблема. Але це практика, яка є в усьому світі. Достроковий вихід на пенсію – це вибір людини. Людина свідомо йде на меншу пенсію. Якщо людина хоче отримати повну пенсію, вона має легально відпрацювати той пенсійний стаж, який зафіксований у нашому чинному законодавстві, і вийти на пенсію в той вік, який там встановлено. А такого, щоб вийти на пенсію раніше, а отримувати її в повному розмірі, як і інші, не може бути. Бо виходить парадоксальна картина. Учитель, лікар чи працівник соціальної сфери «відпахав» все життя, вийшов на пенсію в 60 років, маючи трудовий стаж 30-35 років. У зв’язку з невеликою заробітною платою, розмір пенсії цієї людини складе 1100 гривень. І маємо людину, яка вийшла на пенсію достроково, не захотіла далі працювати, має невеликий стаж роботи або взагалі не працювала. То що, її пенсію ми теж маємо дотягувати до прожиткового мінімуму, тих же самих 1100 гривень? Це неправильно. Принцип соціальної справедливості має працювати.

Кожна людина, особливо молода, зараз повинна розуміти: якщо ти хочеш мати в майбутньому більш-менш пристойну пенсію, ти маєш працювати легально і сплачувати пенсійні внески. Такої шари «я працювати не буду чи буду працювати нелегально, а ви потім все одно мені заплатите пенсію» вже не буде. Я в цьому переконаний. Такого немає в жодній країні в Європі. Може бути якась соціальна допомога, мінімальна, але не страхова пенсія. Страховий принцип, зафіксований у законодавстві: сплачуєш страхові внески – отримуєш страхову пенсію, не сплачуєш внески – пенсія нараховуватися не буде, лише соцдопомога в невеликих розмірах.

Що зараз відбувається на ниві створення накопичувальної системи? Нову версію пенсійної реформи було презентовано Кабміном ще в березні минулого року. Що далі?

У чинному законодавстві зафіксовано трирівневе пенсійне страхування: солідарне, накопичувальне й недержавне пенсійне страхування. І питання вже не в дискусіях: треба чи не треба. Питання в політичній волі до запровадження.

Наразі відповідної політичної волі немає?

Згідно з чинним законодавством, ця система мала б бути запроваджена ще 2004 року. Через політичну невизначеність, відсутність політичної волі ми втратили фактично 12 років. Думаю, усі політики мають розуміти, що солідарна система не справляється зі своїми обов’язками належного захисту пенсіонерів.

«Проблеми вимушених переселенців Міграційну службу не хвилюють»

Тема пенсій мешканцям Донбасу. До редакції «Главкому» надійшла інформація від тимчасових переселенців про проблеми. Певній кількості з них просто припинили виплачувати пенсії. В управліннях соціального захисту на місцях це пояснюють відсутністю чергової відмітки на довідці переселенця від Міграційної служби. У той же час в місцевих органах Міграційної служби відмовляють у відмітці, посилаючись на те, що Міграційна служба була виключена з процесу реєстрації тимчасово переміщених осіб. Роз’ясніть чітко: чи повинна Міграційна служба зараз ставити ці штампи і чи має право управління соцзахисту їх вимагати?


Я можу чітко пояснити. Міграційна служба має виконувати нормативні акти. Є відповідні постанови уряду ще 2014 року, зокрема, постанова №509, де чітко прописано в повноваженнях Міграційної служби: ставити в довідках переселенця відмітки про реєстрацію місця проживання.

Але в той же час в законі «Про внесення змін до деяких законів України відносно гарантій дотримання прав і свобод тимчасово переміщених осіб», який було опубліковано в газеті «Голос України» в січні 2016 року, встановлюється, що довідка, що видається тимчасово переміщеним особам, є безстроковою, а вимога про відмітку про реєстрацію на її зворотному боці скасовується.


Справді, в законі було раніше написано, що Державна міграційна служба повинна ставити штампи в довідки переселенцям. Після того були зміни до закону. Цю норму викреслили і написали, що порядок оформлення довідок встановлюється – увага! – Кабінетом міністрів. А в постанові уряду № 509, як я вже казав, чітко встановлено, що Державна міграційна служба повинна ставити відмітки про реєстрацію постійного місця проживання вимушених переселенців. Тому пояснення, що десь у них там щось із закону забрали, і вони не повинні тепер цього робити, не відповідають дійсності. Так, із закону забрали, але уповноважили уряд встановити порядок оформлення і видачі довідок. І мені дуже прикро, що бездіяльність Державної міграційної служби призвела до того, що зараз люди масово скаржаться до управлінь соцзахисту на те, що їм не ставлять ці штампи.

Але повторюю ще раз: це повинна робити Державна міграційна служба. Більше того, Міграційна служба зараз скинула ці повноваження в органи місцевої влади і сказала: все, ми такі штампи не ставимо, це мають робити місцеві органи влади. Але завдання ДМС – провести зміни до нормативних актів і привести їх у відповідність до законів, які були прийняті у Верховній Раді. Тому Державна міграційна служба, якщо вона вже передала ці функції місцевим органам влади, зобов’язана була внести пропозиції щодо зміни 509-ї постанови уряду, а також синхронізувати цю роботу з місцевими органами влади. Чому вона цього не зробила? Значить, проблеми вимушених переселенців ДМС не хвилюють.

Поки вони не змінили цих постанов, не внесли відповідних пропозицій, вони зобов’язані ставити відмітки у ці довідки.

А щодо безстроковості довідки. Усе одно ці штампи потрібно ставити раз на півроку?

Усі ці процедури теж прописані в постановах уряду. Та зараз Мінсоцполітики працює над удосконаленням цих постанов. Якщо у ДМС є пропозиції, вони можуть долучитися.

Є дві різні речі. Для чого потрібна людям ця довідка? Одна справа – це просто факт реєстрації. Я переконаний, що від цього взагалі потрібно поступово відмовлятися. Інша – що дуже важливо для нас – це факт отримання соціальних виплат і пенсій.

Згідно з чинним законодавством, соціальні виплати та пенсії виплачуються лише тим людям, які переїхали й постійно проживають на території, що є підконтрольною українській владі. Тому ми повинні віднайти механізм чіткої фіксації, що ця людина проживає на території, підконтрольній українській владі. Щоб жодна копійка українського бюджету не йшла на територію окупованої України. На жаль, такі випадки є. Такий контроль ми будемо здійснювати в різний спосіб. Так, довідка про реєстрацію може бути безстроковою. Але ті люди, які мають право на соціальну допомогу, пенсійні виплати, безумовно, повинні підтверджувати факт свого проживання на підконтрольній Україні території. На сьогоднішній день цей штамп потрібен. І ДМС зобов’язана його ставити.

Але ми шукаємо механізми, щоб контролювати цей процес, не ганяючи постійно туди-сюди людей. От ми сказали, що всі соціальні та пенсійні виплати у нас будуть іти через Ощадбанк. Що це означає? Ми будемо розуміти, що ця готівка, як мінімум, тут знімається. Це перше. Друге. У нас реєстр Пенсійного фонду буде адаптований із системою МВС, СБУ і Державної прикордонної служби. Таким чином ми будемо чітко бачити, хто виїжджає на територію, не підконтрольну українській владі.

І лишатимете таких людей пенсій?


Через спільну роботу із силовими структурами, через спільну інформаційну базу Пенсійного фонду і Ощадбанку ми будемо чітко впливати на те, щоб не допустити фінансування тероризму. Наголошую: ми нікого з українських громадян не обмежуємо в соціальних виплатах, ми нікого не обмежуємо в пенсіях. Забрали роботу, зарплату, соцвиплати та пенсії в людей терористи й російські окупаційні війська, які захопили частину території України. Наше ж завдання - зробити все, щоб люди, які переїхали чи переїдуть на постійне проживання сюди, мали можливості отримувати в повному обсязі всі пенсії і соцвиплати. І знов зазначу: у нас сьогодні немає фізичної можливості виплачувати пенсії та соцдопомогу на окупованих територіях.

З іншого боку: такого, щоб люди просто приїздили на підконтрольну Україні територію за пенсією і повертались назад, ми також допускати не будемо. І кроки в цьому напрямку ми вже зробили. За поданням СБУ, за списками, які були подані нам ще 3 місяці тому, були припинені пенсійні виплати приблизно 450 тисячам пенсіонерів. Навколо цього було багато штучних спекуляцій, шуму, окремі громадські організації нам розповідали, що ми порушуємо права людей, що тепер в управліннях соцзахисту знову будуть черги. Але знаєте, скільки людей за оці три місяці прийшли за відновленням пенсійних виплат? Лише 80 тисяч. От вам реальне коріння проблеми. Через бездіяльність деяких ДМС, органів місцевого самоврядування на сьогодні було порушено чинне законодавство, і пенсії отримували люди, які фактично не проживають на території України. Подивіться, сьогодні ж немає черг в Пенсійному фонді, немає ажіотажу. Попри весь бруд, який виливається на мене, я залишаюсь прихильником того, що жодної копійки окупантам і терористам з українського бюджету не піде.

Усі мають право на пенсії та соціальні виплати. Будь ласка – переїжджайте на постійне проживання на територію, підконтрольну українській владі та отримуйте належні виплати в повному обсязі.

Безумовно, ми всі соціальні зобов’язання перед людьми, які живуть на окупованій території, обов’язково виконаємо. Але це можливо лише після того, як буде відновлена територіальна цілісність України, а на захоплених територіях буде поновлено дію українських законів. Як тільки туди прийде українська влада, будь ласка, ми все виплатимо.

Яка сума вже набігла на цьому рахунку невиплачених пенсій мешканцям окупованих територій?

Ця сума перевищує вже 10 мільярдів гривень. Але ще раз наголошу – ми готові виконати всі зобов’язання перед українськими громадянами. Я вам навіть зараз ексклюзивно представлю один із механізмів. Для вимушених переселенців ми запускаємо з 1 червня новий сервіс. Тепер Ощадбанк не просто буде видавати пенсії, а спільно з Пенсійним фондом буде видавати фактично пенсійні посвідчення. Це одночасно і посвідчення, і банківська картка.

Людина буде це посвідчення через певний період перереєстровувати. Але головне – при оформленні цієї картки буде чітко ідентифікуватися, що людина живе на території, підконтрольній українській владі, плюс до цього ми будемо знати, яким чином ця картка буде використовуватися.

Але будь-яка картка будь-якого українського банку не може бути використана на території так званих ДНР/ЛНР.

Це додатковий інструмент контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду. Плюс до цього, ми на цій системі ще й протестуємо майбутні принципи пенсійної системи всієї України. Я не виключаю, що такий елемент буде діяти в майбутньому для всіх пенсіонерів. Бо все-таки державні банки – це гарантія того, що кошти пенсіонерів будуть надійно захищені та збережені.

Переселенцям, які вже перевелися чи одразу отримували виплати в Ощадбанку, будуть оперативно видані такі картки-посвідчення. Особові справи будуть автоматично передані з Пенсійного фонду до Ощадбанку. Тим, хто ще не перевівся в Ощадбанк, протягом червня-липня також буде забезпечена видача таких карток. Для цього необхідно буде звернутися до територіального відділення Пенсійного фонду.

«Якісні медпрепарати – не просто препарати, зареєстровані в ЄС чи США»

Днями ви доручили Міністерству охорони здоров’я невідкладно доопрацювати з профільним парламентським комітетом внесений урядом законопроект, який спрощує державну реєстрацію лікарських засобів, які вже пройшли таку процедуру в США, країнах ЄС, Швейцарії, Японії, Канаді та Австралії…

Дуже важливо забезпечити безперешкодний доступ на український ринок якісних медичних препаратів. Якісні медичні препарати – це не просто препарати, які зареєстровані на території ЄС чи США, але й дозволені до використання і продажу в цих країнах. Тому Мінекономіки, МОЗ разом із комітетом спільно відпрацювали цей законопроект. І 5 травня на засіданні уряду перший віце-прем’єр-міністр економіки (Степан Кубів, - «Главком») його представив. І тоді ж новий законопроект був внесений до ВР на заміну попередньому. Сподіваюсь, він буде проголосований у цілому вже на найближчому пленарному тижні.

Це сприятиме зниженню вартості ліків для населення?

Ця процедура сприятиме конкуренції. А створення конкурентного середовища, на мій погляд, - завжди позитивний результат. Моментального ефекту, безумовно, не буде. Потрібно трохи часу. Але конкурентний ринок відрізняється тим, що виживати будуть не просто ліки, а ті ліки, які будуть дешевшими та якіснішими.

Окрім змін до закону, Мінекономіки з МОЗом готують ще низку заходів, які прямо впливатимуть на зниження цін на ліки в Україні.
 
Катерина ПЕШКО, Станіслав ГРУЗДЄВ (фото), «Главком»
Джерело: Главком
Переглядів (7097) Коментарів (4) Додати коментар Версія для друку
Інші новини по темі
1. Новий проект МОМ та ЄС полегшить перетин українсько-молдовського кордону: більше, як для 3 млн людей на рік
2. Засіка Закарпаття: Контрабандисти і заробітчани будують для себе елітні котеджі в невеликому селі на Закарпатті на кордоні з Румунією
3. В ЄС зробили серйозне попередження українській владі
4. Безвіз для України: На які зміни чекати у 2020-му році
5. ПАРЄ прийняла резолюцію, яка теоретично може допомогти РФ повернутися в організацію
Коментарі
Додати свій коментар
  Ваше ім'я
  Місце проживання
  Введіть код
 оновити код
 
 
Увага, коментарі не відповідаючі нашим вимогам будуть видалені.
зачекайте ...


Loading...
 
  торгове обладнання під замовлення