У Чернівецькому художньому музеї відкрилася унікальна виставка ікон, присвячена Дню Святого Христового Воскресіння

Унікальність її полягає у тому, що більшість експонатів виставки вперше за багато років представлені для ознайомлення широкому загалу пошановувачів мистецтва. Експозиція виставки – результат багаторічної збиральницької, наукової і реставраційної роботи колективів двох чернівецьких музеїв.

Виставка має назву „Скарби духовної пам’яті” і презентує 41 твір сакрального мистецтва з фондових збірок Чернівецьких обласних музеїв: архітектури та побуту і художнього. Основна маса ікон потрапила до музеїв після наукових експедицій, частина була передана Державою митницею, і лише невелика кількість була закуплена у приватних осіб.

Подані в експозиції твори різнобічно висвітлюють творчість обдарованих невідомих майстрів ікономалярства, де яскраво виявлені риси українського іконопису народної течії, традиційного візантійського письма, професійного академічного малярства. Так, риси українського іконопису яскраво простежуються в іконі ХVІІІ ст. „Богоматір Одигітрія” із Сторожинецького району.

Значну цінність становлять ікони „Богоматір Одигітрія” та „Святий Миколай” (1774 р.) з Кіцманського району, на яких позначився вплив старого візантійського іконопису. Невідомий художник підкреслив монументальність і величність фігур, а золотий, різьблений по левкасу фон, пишний орнамент одягу, ренесансні крісла надають цим творам урочистої піднесеності та декоративності.

Окрасою експозиції є іконостас кінця ХVІІІ ст. із Сторожинецького району. Його живопис виконаний в академічній манері, але на деяких іконах (Деісус, намісні ікони) чітко просліджується українське бароко з його світлим, святковим світосприйняттям.

На виставці представлені також дві старообрядницькі ікони. Одна з них – „Введення в храм” (1882 р.) - привезена з Росії та написана з підкресленою архаїчністю, в манері давньоруських ікон. Друга ікона – „Воскресіння Христове” – робота місцевого майстра старообрядницького іконопису. Але в ній яскраво проявився і вплив українського мистецтва.

У той же час риси академічного мистецтва бачимо в іконах „Богоматір з немовлям” (ХІХ ст.) та Богоматір з с. Красногорівка, в якій високопрофесійний живопис поєднується з пишно оздобленим золотом і різнокольоровими емалями фоном, популярним у 1880 – 90-х роках орнаментом „плетінка”, створеним у давньоруському стилі.

Під час відкриття було справедливо зазначено, що в першу чергу чернівецька громадськість має завдячити можливості побачити ці унікальні ікони науковим співробітникам Чернівецького художнього музею, адже ідея створення цієї експозиції належить саме їм.

Виставка експонуватиметься до 11 квітня, і тому у чернівчан та гостей міста є достатньо часу для того, щоби ознайомитися із цими справжніми скарбами духовної пам’яті нашого краю.

Частина образів поєднується із багато орнаментованими різьбленими обрамленнями, виконаними в традиціях прорізного культового різьблення з використанням елементів рослинного орнаменту у вигляді гілок аканту, виноградного грона, лавра, лотоса, пальмет тощо. Прикладом поєднання декоративного різьблення з іконописом є царські врата кінця ХІХ ст.


Альберт КОМАРІ,
для БукІнфо (с)
 
Фото автора

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації