15 листопада — Всесвітній день пам’яті жертв ДТП

26 жовтня 2005 року Генеральна Асамблея ООН своєю резолюцією закликала держав - учасниць щорічно, в третій тиждень листопада, відзначати Всесвітній день пам’яті жертв дорожньо-транспортних трагедій. Ця ініціатива стає традицією в країнах, які опікуються безпекою людського життя, показником їх цивілізаційного рівня, оскільки потреба захистити громадян від глобальної небезпеки, пов’язаної з ускладненням дорожнього руху, загострюється з переконливою очевидністю.

Щорічно у світі жертвами ДТП стає понад мільйон людей, від 20 до 50 мільйонів отримують травми. За прогнозами Всесвітньої організації охорони здоров’я через десять років транспорт може стати третім чинником серед загроз для людського життя. Україна, де аварійність у 5-8 разів вища за середньоєвропейські показники, не відмежована від глобальної проблеми. Два роки тому реакцією на неї стали Указ Президента України Про невідкладні заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху, підвищення парламентом адміністративної відповідальності за порушення транспортної дисципліни, і, як наслідок, зменшення кількості жертв на вітчизняних дорогах. За даними Департаменту ДАІ МВС України за 10 місяців нинішнього року в Україні загинуло 4368 осіб, що на 35,2% менше аналогічного минулорічного періоду, на третину менше людей травмовано. На 42% зменшилась кількість загиблих учасників дорожнього руху в Чернівецькій області — 55 проти 95-ти у минулому році.

Втім, це адміністративно-правові наслідки вирішення проблеми. Цього інструменту недостатньо. Адже в питанні підвищенні культури дорожнього руху потрібен зустрічний рух і самої громадськості. І якщо вже ми задекларували побудову громадянського суспільства, то й діяти маємо не лише з допомогою указів, законів, але й керуючись особистим сумлінням, зрештою, тією совістю, відсутність якої небезпечна, коли людина не цінує ні життя власне, ні життя ближнього. Хрести на українських дорогах стали свідченням того, що ми свідомо чи несвідомо почали розписуватись у власній немічності перед свавіллям дорожніх трагедій. Сьогодні, здається, це розуміння усвідомлюється суспільною думкою. Укравтодор починає забирати трагічні символи з доріг, а громадськість схиляється до того, що пам’ять про загиблих потрібно вшановувати інакше — організовано, змістовно, з розрахунком на те, аби таких жертв було якомога менше.

Нещодавно Всеукраїнська громадська організація «Асоціація безпеки дорожнього руху» виступила з ініціативою напередодні дня пам’яті жертв ДТП з 9 по 5 листопада провести тиждень безпеки дорожнього руху. На Буковині цю роботу координує обласне представництво, очолюване Степаном ДУШИНСЬКИМ (на фото), яке знаходиться в Чернівцях на вулиці Шевченка, 3.

— Насамперед,— зазначає Степан Васильович,— ми зацікавлені в якомога ширшій поінформованості населення про діяльність першої в нашій державі громадської організації, яка опікується питаннями безпеки дорожнього руху. Організація молода, зареєстрована в Міністерстві юстиції 17 січня 2008 року з ініціативи ЗАТ «Український Страховий Дім». Президент асоціації — Михайло Берлін. Наша мета — знизити аварійність на дорогах, привернути до цієї проблеми увагу всіх зацікавлених сторін, починаючи від органів влади, керівників освітньої, дорожньої галузі, охорони здоров’я, працівників системи підготовки водіїв, широких верств населення, адже всіх нас об’єднує поняття «учасник дорожнього руху», не залежно від того, чи він за кермом, чи в ролі пішохода.

— Питання безпеки дорожнього руху регламентується діючим законодавством — законами України про міліцію, дорожній рух, діяльність органів влади, місцевого самоврядування, багатьма іншими нормативними документами. Що нового може додати Асоціація там, де просто потрібно виконувати закони, не порушувати правил дорожнього руху?
— Звичайно, ми маємо вітчизняну практику профілактики безпеки дорожнього руху. Але світ глобалізується, міняються технічні характеристики транспортних засобів, зростають швидкості, активізується ритм життя, виникають проблеми, на які потрібно реагувати адекватно. Світовий досвід свідчить, що закони і правила працюють там, де є постійна співпраця держави і громадськості. Асоціація ставить перед собою завдання саме в такому контексті. Нинішнього року, скажімо, розпочато співпрацю в рамках проекту Глобального Партнерства з Безпеки Дорожнього Руху. Це проект Міжнародної Федерації Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, спрямований на комплексне вирішення питань безпеки дорожнього руху в країнах з економікою, що розвивається. Подібні проекти успішно реалізуються в Європі. І ми тут не винаходимо ніякого велосипеда, долучаючись до міжнародної практики. Окрім всього, участь в проекті може передбачати і залучення коштів донорів на розвиток сфери безпеки дорожнього руху. Але для цього потрібна наша активність, громадська воля.
Загалом, асоціація ставить завдання визнати проблему безпеки дорожнього руху в Україні на національному рівні. Запропоновано також внести на розгляд парламенту законодавчої ініціативи стосовно відзначення щорічно в третю неділю листопада Всесвітнього дня пам’яті жертв дорожньо-транспортних пригод, згідно з Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, щорічного проведення перед цим днем Тижня Безпеки Дорожнього Руху . Асоціація по безпеці дорожнього руху виграла також тендер на право проведення у 2011 році міжнародного конгресу по навчанню водінню. До речі, є штаб-квартира Міжнародної асоціації інструкторів водіння. Вона знаходиться в Лондоні. Це свідчення того, що цивілізований світ вже віддавна звернув увагу на важливість якості навчально-методичної підготовки спеціалістів з безпеки дорожнього руху. Адже не секрет, що в аваріях, здебільшого, гинуть молоді люди, без належного досвіду в керування автотранспортом. Окрім всього, є і економічний аспект справи. На мій погляд, до цього часу на нього ми мало звертаємо увагу. Звичайно, життя і здоров’я людей — перш за все. Але чи можливо підрахувати економічні втрати держави, юридичних, фізичних осіб від автомобільних аварій? Ми маємо велику кількість страхових компаній, які беруть на себе зобов’язання відшкодовувати збитки. Але ж це уже наслідок, а не упередження того збитку, якого могло б і не бути при достатній кваліфікації водія, його уміння діяти в екстремальних ситуаціях, чи просто в окремих епізодах дорожнього руху. Тому Асоціація ставить перед собою завдання активізувати роботу саме в цьому секторі проблеми. Для нашої області, де діють десятки автошкіл різних форм власності , це надзвичайно важливо.

— Ви багаторічний працівник автоінспекції, розумієте проблеми дорожнього руху на рівні професіонала-практика. Які питання у цій сфері, на ваш погляд, є ключовими сьогодні?


—Вони виписані в резолюціях і рекомендаціях Організації об’єднаних націй. Це п'ять чинників ризику: незастосування пасків безпеки, дитячих сидінь, перебування за кермом нетверезих водіїв, їзда без мотошоломів, перевищення швидкості руху, яка не відповідає дорожній обстановці, відсутність дорожньої інфраструктури. Якщо приміряти ці міжнародні безпекові стандарти до нашої дійсності, то можна зрозуміти, що нам ще дуже багато треба зробити, аби підняти рівень транспортної дисципліни. Взяти хоча б використання паска безпеки, вживання алкоголю за кермом, чи їзду на мопедах, скутерах… Паски ще не стали дисциплінуючим фактором для водія, який сідає за кермо, автоінспекція щодобово затримує десятки нетверезих водіїв, а наші діти на очах батьків піддають себе смертельному ризику на мопедах без навиків водіння і знань правил дорожнього руху, без власного захисту. Чи не актуальне питання для всіх нас, для громадськості?..

— А що конкретного пропонує асоціація на відзначення Дня жертв ДТП і Тижня безпеки дорожнього руху?


— Ми підготували відповідний план, узгоджений з облдержадміністрацією. Головне його завдання, як уже згадувалось, привернути увагу громадськості до питання безпеки дорожнього руху. Це, зокрема, агітаційний автопробіг вулицями Чернівців з участю обласної спілки автомобілістів, розповсюдження юними інспекторами дорожнього руху листівок серед водіїв на центральній площі, організація «Хвилини мовчання» в пам’ять про загиблих в ДТП і таке інше. Вважаємо, що якби завдяки такій і подібній роботі вдалось упередити хоча б одну трагічну ДТП, це вже оправдало б наші зусилля. Адже не рідко долю людського життя вирішує доля секунди, миттєва легковажність, і навпаки, достатньо хвилини активної уваги водія, пішохода, аби усвідомити себе, як учасника дорожнього руху з усіма ризиками для нього і оточення.

На жаль, нинішнього року корективи в масові заходи вніс карантин. Тому багато з запланованого довелось відкласти на майбутнє. Але якщо боротьба з вірусом грипу має часові рамки, то з вірусом легковажності, іноді злочинної вседозволеності на дорогах потрібно боротись постійно. Наша асоціація працюватиме в цьому напрямку системно.


Анатолій ТОМКІВ, журналіст
Спеціально для БукІнфо (с)

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації