Злочинні дії військовослужбовців ЧФ РФ: лише факти

МОВОЮ ОРИГІНАЛУ / До вашої уваги, шановні читачі, підбірка матеріалів, які містять конкретні факти про справді злочинні дії Чорноморського флоту Російської Федерації та його військовослужбовців. Гадаємо, що вам буде цікаво дізнатися, як насправді охороняються "южные врата России" стражами - російськими моряками чорноморцями...

Правоохранительными органами Севастополя по подозрению в грабеже и разбое задержаны 5 моряков ЧФ РФ.

В 5 утра 14 сентября в Гагаринский райотдел милиции в Севастополе поступило заявление 33-летнего жителя города Вячеслава Морокко, о том что на площади имени 50 лет СССР он подвергся нападению неизвестных, которые похитили телефон «Нокиа» 6151, стоимостью 1300 гривен.

За совершение данного преступления задержаны военнослужащие ЧФ РФ, которые проходят службу на малом противолодочном корабле "Муромец" (который стоит сейчас в ремонте на 91 заводе): Бутырин Павел, матрос контрактной службы, минер, Ашхатоян Геворк, матрос-машинист срочной службы, Петровский Владимир, матрос срочной службы, Земсков Михаил, матрос-телемеханик срочной службы, Выголов Алексей, матрос-торпедист срочной службы. Мобильный телефон изъят. О происшествии поставлен в известность временно исполняющий обязанности начальника гарнизона ЧФ РФ в Севастополе капитан 1 ранга А.Галактионов.

 

Інцидент на крейсері "Москва"

З 15:00 до 17:00 7 вересня 2009 року на флагмані ЧФ РФ - ракетному крейсері "Москва" відбулось загоряння допоміжного котла марки "КВВА-12/5" носового машинного відділення (нежитлове приміщення). При цьому, зовнішніх ознак пожежі (вогонь, задимлення тощо) над кораблем не спостерігалось. Пожежу було погашено у результаті трьохразового застосування екіпажем корабельної системи об'ємного хімічного гасіння. Жертв немає. Внаслідок пожежі вигорів відсік, пошкоджено допоміжний котел, холодильну установку та два компресори.
З метою з'ясування причин та обставин інциденту працює комісія Головного штабу ВМФ та штабу ЧФ РФ (близько 30 осіб). Основними версіями виникнення пожежі, що висуваються, це порушення особовим складом техніки безпеки при запуску котла та халатність обслуговуючого персоналу. За попередніми даними, під палубним металевим настилом машинного відділення бойового корабля нібито знаходились лляльні води з високим відсотком пально-мастильних матеріалів, які могли загорітися при попаданні іскри від котла. Також відомо, що після завершення роботи комісії ракетний крейсер "Москва" планується поставити у заводський ремонт з метою приведення корабля до справного стану.

 

Російською стороною неодноразово порушувались вимоги Угоди між Російською Федерацією та Україною про статус і умови перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на території України від 28.05.1997 (далі - Угода) і Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про порядок використання полігонів бойової підготовки Військово-Морських Сил України військовими формуваннями Чорноморського флоту Російської Федерації від 16.03.2000. Зокрема:
- у 2005 році здійснено несанкціоновану висадку з десантного корабля ЧФ РФ "М. Фільченков" особового складу і техніки 382-го окремого батальйону морської піхоти (місце дислокації - м. Темрюк Краснодарського краю, РФ) у районі мису Опук (АР Крим). Російська сторона не дотрималась зобов'язань щодо узгодження з компетентними органами України питань про проведення навчань, заходів з бойової підготовки, а також перетину кораблями і підрозділами ЧФ РФ державного кордону України, що передбачено Угодою;
- 15 квітня 2008 року на морському полігоні бойової підготовки кораблями ЧФ РФ проводились випробування авіаційної протичовнової ракети АПР-ЗМ-И, яку в ході виконання зазначених заходів було втрачено. У результаті перевірки МО України заявок ЧФ РФ на використання (закриття) зазначеного морського полігону для проведення пусків, стрільб та використання засобів бойової підготовки, встановлено, що на адресу командування ВМС ЗС України від ЧФ РФ відповідних документів не надходило.
Вказану ракету 26.04.2008 виявлено прикордонним нарядом ДПС України на береговій смузі поблизу мису Башений (с. Привітне Алуштинського району АР Крим, узбережжя неподалік полігону для кораблів ЧФ РФ).
Додатково встановлено, що зазначений тип боєприпасів не значився в обліках під час розподілу і передачі майна Чорноморського флоту колишнього СРСР. На підставі зазначеного спеціалістами ВМС ЗС України зроблено припущення, що російська сторона доставила на територію України новий зразок озброєння, що не передбачено українсько-російськими угодами;
- у рамках підготовчих заходів з відзначення 225-річчя з дня заснування міста-героя Севастополя 29.04.2008 у Севастопольській бухті кораблями ЧФ РФ здійснено маневри, в ході яких з десантного корабля «Азов» проведено десантування 10 бронетранспортерів 810-го полку морської піхоти ЧФ РФ. У подальшому вказана бронетехніка здійснила марш вулицями міста до пункту постійної дислокації (бухта Козача).
При цьому закриття рейду не відбувалося, дозволи на рух кораблів та переміщення вулицями міста бронетехніки Центром регулювання руху суден Міністерства транспорту та зв'язку України та підрозділами ДАІ МВС України російській стороні не надавались.
За оцінкою фахівців, зазначене створило реальні передумови до виникнення надзвичайних подій під час руху акваторією бухти цивільних суден, у т.ч. парому з людьми, а також автомобільного транспорту вулицями міста.


Незаконне утримування гідрографічних об'єктів


Згідно з міжнародно-правовими нормами відповідальність за безпеку мореплавства у внутрішніх водах, територіальному морі та виключній (морській) економічній зоні України покладається на нашу державу, а система навігаційного забезпечення безпеки мореплавства не може перебувати під управлінням або контролем будь-якої іноземної структури, зокрема ЧФ РФ. Відповідно до Конвенції ООН по морському праву (1982р.) та Конвенції про Міжнародну морську організацію (1982р.) російська сторона відмовилась від своїх прав на засоби навігаційно-гідрографічного забезпечення і зняла із себе відповідальність за забезпечення безпеки мореплавства у територіальних водах України (повідомлення розміщені в "Извещениях мореплавателям", виданих Головним управлінням навігації та океанографії МО РФ за 1996 та 1998 роки). Проте, на сьогодні на території України російською стороною утримується значна частина цих об'єктів у Чорному та Азовському морях.


Щодо проблемних аспектів екологічної безпеки, пов'язаних з тимчасовим базуванням ЧФ РФ на території регіону


З боку дислокованих у регіоні військових формувань ЧФ РФ фіксуються чисельні порушення природоохоронного законодавства України. Зокрема, на даний час повністю оформлено дозвільну документацію лише на 112 об'єктів флоту. Документи щодо викидів забруднюючих речовин до атмосфери оформлені на 80% (83 з 104); щодо спеціального водокористування у частині забору води -75% (6 з 8), щодо скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти - 50%) (7 з 14). З боку РФ до цього часу невиконана ст. 2 Угоди "Щодо питань забезпечення екологічної безпеки і екологічного контролю в місцях базування ЧФ РФ на території України" (1998 р.) щодо забезпечення будівництва та введення в експлуатацію до 2005 р. необхідної кількості плавучих та стаціонарних об'єктів очищення стічних вод з кораблів ЧФ. Інші передбачені нею (угодою) заходи виконуються вкрай повільно. На сьогодні жодного плану та проектної документації по цим питанням українській стороні передано не було.
Крім того функціонування окремих техногенно-небезпечних об'єктів флоту (17 флотський арсенал (мінно-торпедне озброєння), 1584 ракетно-технічна база (артснаряди, крилаті та зенітні, ракети), нафтобаза ЧФ та ін.) створює реальну небезпеку настання вагомих наслідків екологічного характеру.
Фіксуються випадки свідомого блокування роботи представників органів екологічного контролю України шляхом недопущення їх на територію військових частин ЧФ РФ для проведення перевірок (або припинення фактів порушення природоохоронного законодавства). Така ситуація майже виключає можливість проведення позапланових (раптових) перевірок дотримання екологічного законодавства.
Враховуючи викладене з метою забезпечення позитивного вирішення загального комплексу українсько-російських відносин, у т.ч. проблем базування ЧФ РФ, вважається за доцільне активне використання наявних негативних екологічних аспектів перебування флоту в регіоні.

Для створення умов для своєчасного виявлення, попередження та припинення фактів негативного впливу ЧФ РФ на екологічну ситуацію в регіоні, виконання російською стороною вимог екологічного законодавства України пропонується:

1. Через можливості МЗС України, у рамках роботи Підкомісії з питань функціонування ЧФ РФ та його перебування на території України Змішаної російсько-української комісії
- затребувати відповідні план-графіки обов'язкового обладнання морських суден і кораблів ЧФ РФ засобами очищення фанових вод до 2012 року. Передбачити дієві правові наслідки за невиконання цих вимог (як варіант - заборона їх знаходження у територіальних водах України, в окремих, виключних випадках (при надані такого тимчасового дозволу) передбачити обов'язковість страхування таких суден та кораблів);
- поставити питання про невиконання домовленостей по умовам перебування ЧФ РФ на території України (....введення в дію до 2005 р. "достатньої кількості плавучих та стаціонарних об'єктів очищення стічних вод") та необхідність їх ревізії (в якості важеля - заборонити базування окремих, найбільш екологічно-небезпечних, плаводиниць флоту, доки російською стороною не будуть виконані зазначені вимоги);
- повідомити російську сторону щодо прийнятого рішення про проведення на окремих, найбільш-екологічно небезпечних, об'єктах флоту екологічної експертизи відповідно до Закону України "Про екологічну експертизу" 1995 р. перелік яких визначити із залученням фахівців Мінприроди України та відповідних органів екологічного контролю в місцях базування (АРК та Севастополь);
- враховуючи існування сталої тенденції повторення порушень екологічного законодавства (триваючі порушення) з боку окремих підрозділів та плаводиниць ЧФ затребувати від російської сторони створення сучасної ефективної системи самоконтролю для обмеження і мінімізації викидів і попередження аварій на промислових підприємствах і військових об'єктах, про що (у стислі, зазначені терміни) проінформувати відповідні органи України.

2. Проінформувати російську сторону про застосування екологічними службами України всього спектру існуючих правових підстав для припинення випадків регулярних грубих порушень екологічного законодавства (усунення (тимчасове) з посад командирів військових частин та підприємств; примушення до обмеження або припинення своєї діяльності окремих підприємств флоту у т.ч. повне припинення виробничих операцій до офіційного рішення Кабінету Міністрів з цього приводу).

3. Доручити КМУ розробити комплексну загальнодержавну "Програму охорони та оновлення навколишнього природного середовища в місцях базування ЧФ РФ" (із відповідним визначенням джерел її фінансування), потерпілих внаслідок шкідливого впливу російського флоту. При її реалізації - вирішити питання щодо виявлення можливих фактів незаконного знаходження на об'єктах ЧФ ядерних боєприпасів. Зокрема, в рамках цієї Програми пропонується передбачити:

- заходи щодо забезпечення екологічної безпеки на об'єктах ЧФ РФ у т.ч. обов'язкового обладнання морських суден і кораблів засобами очищення фанових вод до 2012 року, забезпечення належних умов зберігання та утилізації небезпечних побутових та промислових відходів тощо; Окремі пункти реалізувати у відповідних регіональних програмах (для АРК, Севастополя та інших суміжних регіонів України);
- через відповідні органи екологічного контролю України запровадити постійний моніторинг (відбір проб з метою встановлення існуючого рівня забруднення силами та засобами спеціально створених пунктів та лабораторій контролю поблизу об'єктів ЧФ РФ) стану навколишнього середовища, у т.ч. земель, акваторій, що використовуються ЧФ РФ, із відповідним висвітлення усіх процесів у загальнодержавних ЗМІ;
- створення (в рамках вищезазначеного моніторингу) єдиної державної автоматизованої системи контролю радіаційної обстановки в місцях дислокації ЧФ РФ на території України з встановленням стаціонарних технічних засобів дистанційного моніторингу радіоактивних випромінювань поблизу потенційних носіїв ядерних боєприпасів (ЯБ), можливих місць його збереження (склади, бази, арсенали) та на вході до Севастопольської бухти (може контролювати акваторії Карантинної та Севастопольської бухт, де базуються потенційні російські кораблі-носії ЯБ);
- створення загального банку даних для накопичення інформацій про об'єкти- та підприємства-забруднювачі флоту, екологічно-небезпечні події на них, про стан територій, повітря та морських акваторій, які використовуються ЧФ РФ;
- розробку детального плану поетапного усунення виявлених шкідливих для екології наслідків до моменту виведення флоту у 2017 році та після цього, який затвердити на міждержавному рівні, при цьому може бути використана можливість часткової компенсації екологічної шкоди за рахунок списання державного боргу України.

4. Визначитися щодо можливостей більш ефективного використання громадськості (відповідні громадські ради, громадські об'єднання та організації екологічної спрямованості, фонди) у процесах обговорення екологічних питань перебування ЧФ РФ та відображення процесів виконання заходів в рамках регіональних та загальнодержавних програм екологічного характеру.

 

5. Керуючись міжнародним досвідом, в чергове запропонувати російській стороні переглянути питання підвищення розмірів орендної плати до світового рівня, і в разі відмови, потребувати забезпечити належне страхування місць базування (у цілому населених пунктів Феодосія, Гвардійське, Севастополь, їх мешканців та ін. у яких знаходяться чисельні об'єкти флоту) від екологічних, терористичних та інших загроз, які наявні внаслідок виробничої, повсякденної, шкідливо-екологічної діяльності та участі підрозділів ЧФ у збройних конфліктах на території іноземних держав. Для цього розробити та затвердити відповідний Закон "Про обов'язкове страхування ризиків щодо діяльності об'єктів та військових підрозділів ЧФ РФ, які тимчасово дислокуються на території України" виконання якого вимагати від російської сторони.

 

На сьогодні право користування земельними ділянками під об'єктами базування ЧФ РФ визначається Угодою між Україною та Російською Федерацією про параметри розділу Чорноморського флоту від 28.05.1997, ратифікованої Законом України від 24.03.1999 №547-ХІV (далі - Угода). Відповідно до Додатків № 2 і № 3 до Угоди, в АР Крим та м.Севастополі під об'єктами ЧФ РФ значиться 18,2 тис. га земель (у т.ч. близько 3,5 тис. га у межах м.Севастополя). При цьому, на умовах оренди російській стороні для потреб ЧФ РФ передано 4591 об'єкт нерухомості (у т.ч. 3571 у межах м.Севастополя).

У той же час, через незавершеність інвентаризаційного процесу, не укладено жодного договору оренди на об'єкти та земельні ділянки, що використовуються ЧФ РФ. Представники ЧФ РФ затягують погодження результатів проведених протягом 2004-2007 років інвентаризацій орендованих земельних ділянок та не погоджуються з межами 170 із загальної кількості перевірених ділянок у Севастопольському регіоні.
За результатами інвентаризацій встановлено, що ЧФ РФ фактично використовує 18 земельних ділянок (загальна площа понад 23 га) на території міст Феодосія, Ялта, Євпаторія, Саки та Чорноморського району, які не ввійшли до вище згаданих Додатків (зокрема, під гідрографічними об'єктами знаходяться 12,6 га земель на території міст Євпаторія, Саки, Чорноморського району АР Крим та до 10,7 га під військовими частинами у містах Феодосія та Ялта;.


За даними Головного управління земельних ресурсів Держкомзему у м.Севастополі, Управління морської акваторії Севастопольської міської державної адміністрації та дирекції Державного підприємства "Севастопольський морський торговельний порт", російська сторона без правових підстав експлуатує у місті Севастополі 121 земельну ділянку (загальна площа близько 37 га) з розташованими на них понад 160 об'єктами нерухомості, 10 причалів та 42 берегоукріплюючі споруди (завдовжки 6,2 тис. погонних метрів).


За інформацією органів місцевого самоврядування, продовжується практика самовільного захоплення додаткових земельних ділянок з боку ЧФ РФ. Так, з 2007 року територія спеціалізованої виробничо-технічної бази "Полум'я" (СВТБ, м.Севастополь, сфера управління Міністерства промислової політики України, загальна площа 0,25 га) перебуває під охороною військовослужбовців 115-ої комендатури ЧФ РФ (м.Севастополь).
На підставі матеріалів СБ України Військовою прокуратурою ВМС ЗС України проведено перевірку викладених фактів та направлено позовну заяву до Господарського суду м.Севастополя стосовно витребування майна СВТБ "Полум'я" із незаконного володіння ЧФ РФ. 21.07.2008 ініційований судовий позов було задоволено.
У ході проведення процедур митного та прикордонного контролю суден ЧФ РФ фіксуються окремі випадки порушення вимог законодавства України.
Так, 2 жовтня 2008 року, у ході митного контролю на допоміжному судні "КІЛ-25" ЧФ РФ, яке прибуло з М.Новоросійська, було виявлено незадекларований вантаж (100 вогнегасників, 5 бочок озоноруйнуючої речовини - хладону). Стосовно капітана судна (громадянина РФ) Севастопольською митницею складено адміністративний протокол про порушення митних правил за ст.340 Митного кодексу України.
Крім цього, військовослужбовці ЧФ РФ припускаються правопорушень у сфері орендно-майнових правовідносин, режиму оподаткування тощо.
Зокрема, за матеріалами Служби безпеки України Управлінням податкової міліції ДПА у м.Севастополі 29 серпня 2008 року порушено кримінальну справу за фактом ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах (понад 4 млн. грн.) посадовців Будівельного управління ЧФ РФ (ч.3 ст.212 КК України) та накладені відповідні штрафні санкції на російське підприємство. Податковою міліцією порушено кримінальну справу за фактом ухилення посадовців підприємства «64-те Управління начальника робіт МО РФ», створеного при Морській інженерній службі ЧФ, від декларування доходів та здійснення відповідних податкових платежів.


У вересні 2008 року Ленінським районним судом м.Севастополя 3 військовослужбовцям ЧФ РФ, які проходять військову службу за контрактом, винесено покарання (умовне) за нанесення тілесних ушкоджень громадянину України.


Резонансним правопорушенням стало також пошкодження у липні 2008 року військовослужбовцями ЧФ РФ (проходили військову службу за контрактом на малому протичовнову кораблі "Суздалець") кабінок почесної варти біля меморіалу оборони Севастополя 1941-1942 років. За отриманими даними, вказані правопорушники звільнені з військової служби, а збитки відшкодовані з боку ЧФ РФ.
Представникам ДПС України регулярно відмовляють в проведенні поіменного паспортного контролю екіпажу ракетного крейсеру "Москва" (06.06.09, 10.07.09, 15.07.09) сторожового корабля "Ладний" (03.08.09), великих десантних кораблів "Ямал" (22.05.09, 01.06.09, 17.07.09, 22.07.09, 02.08.09) «Азов» (02.08.09), "Новочеркаськ" (02.08.09), "Цезар Кунников" (22.05.09. 26.06.09, 09.07.09, 04.08.09), "Николай Фильченков" (22.05.09, 24.06.09, 03.08.09), малих десантних кораблів "Суздалец" (05.05.09, 04.08.09), "Александровец" (12.05.09, 15.06.09), морського тральщика "Турбініст" (12.05.09, 15.06.09. 04.08.09).
Заявки на вихід вказаних вище суден надаються менше ніж за 72 години.

 

Забруднюють територію великий протичовновий корабель "Очаков" (30.07.09. та 04.08.09), сторожовий корабель "Сметливый" (07.08.09 забруднено 12 тис. кВ.м, акваторії у центрі міста), ракетний корабель "Самум" (31.07.09 в районі причалу №17 та в бухті "Докова" площа сягає 417 тис. кВ.м акваторії), малий ракетний корабель "Штиль" (05.08.09 )
Великим десантним кораблем "Саратов" незаконно переміщувались через державний кордон України 3 громадян України та 1 громадянин РФ, за фактом чого було 18.03.2009 порушено кримінальну справу № 251 (ч.2ст.332 ККУ).
Після проведення 12 лютого п.р. виїзної колегії ЗС РФ у М.Севастополі зростає напруга у військових колективах ЧФ РФ. Так, обговорюються питання стосовно неможливості для військовослужбовців ЧФ РФ, які проходять службу у м. Севастополі, приватизувати у подальшому службове житло території України та перспективи отримання ними постійного житла лише на території Росії. Висловлюються невдоволення застосовування командирами військових частин ЧФ РФ практики залучення особового складу до виконання службовим обов'язків у вихідні дні.
За наявними даними, для виконання організаційно-штатних заходів з реорганізації ЗС РФ необхідно понад 250 млн. рублів, а в наявності у оборонного відомства РФ є лише 25 млн. рублів. У сфері соціального захисту особового складу ЗС РФ передбачається ліквідувати додаткові грошові виплати військовослужбовцям (речові, пайкові та інші).
Тому, військова реформа у ЗС РФ викликає незадоволення більшості російських військовослужбовців діями вищого керівництва РФ та суттєво знижує його авторитет. За інформацією інтернет-видання “FОRPOST” “Новости Севастополя” 16.02.2009 року зазначило, що присутні на виїзній колегії офіцери з вислугою 20-30 календарних років так оцінили її результати - "Такого хамства мы еще не видели",

Проблеми із службовим житлом


У період 2008 - 2009 р.р. ряд військовослужбовців ЧФ РФ та осіб із числа цивільного персоналу російського флоту, що раніше одержали службове житло у м.Севастополі, під час проведення організаційно-штатних змін на Чорноморському Флоті і звільненні із лав ЗС Росії намагалися реалізувати свої права і отримати квартири у власність. Але здійснити це можливо тільки через судову процедуру, за якою військовослужбовці ЧФ РФ оскаржували до Новоросійського військового суду відмови командування російського військового контингенту надати їм у власність службові квартири. Суд у таких випадках приймав законні рішення на користь позивачів і командувач ЧФ РФ давав згоду на передачу військовослужбовцям житла у власність.


Таким чином у першому квартали 2009 р. було прийнято 154 відповідних судових рішення. Але вказана процедура можлива тільки у тому разі, коли військовослужбовець ЧФ РФ чи цивільна особа займає квартиру, збудовану за рахунок Федерального бюджету Росії. У той же час, у м.Севастополі є 937 квартир, збудованих за рахунок мерії м. Москви і не переданих до Федерального бюджету Росії:
- по вул. Адм.Фадеева - у будинках № 20, 22, 24, 28, 32, 36, 38 (всі квартири повністю);
- по вул. Адм.Юмашева - у будинках № 13А, 13Б, 13В (всі квартири повністю) і № 25 (квартири № 1 - 15 і № 46 - 115);
- по вул. Флагманській - у будинку № 9 (квартири № 33 - 48);

- по вул. 1 Целкумова - у будинку № 4 (всі 50 квартир), № 6 (квартири № 1 -70);
- по вул. Лазарівській - у будинку № 13 (всі квартири повністю);
- на пр. Ген.Острякова - у будинку № 248 (всі квартири повністю);
- у бухті Казаній - у будинку № 54 (квартири № 26 - 145).

Вказані квартири були збудовані декілька років тому і заселення у них військовослужбовців ЧФ РФ активно рекламувалося у місцевих і російських ЗМІ як шефська благодійна допомога мера м. Москви морякам-чорноморцям.
На даний час ці квартири знаходяться у власності мерії м. Москви, а її керівник Ю.Лужков на неодноразові звернення як командування ЧФ РФ, так і інших російських високопосадовців (голови Ради Федерації РФ С.Миронова та інших) про передачу квартир у Федеральний бюджет відповідає відмовою. На думку Ю.Лужкова і його підлеглих чиновників, підстав для передачі зазначених квартир звільненим військовослужбовцям, які вирішили залишитися на постійне проживання в Україні, немає.


Щодо перспектив розвитку туристичного бізнесу та торговельної портової інфраструктури в м. Севастополі

За оцінками ряду експертів, компенсацією негативних економічних наслідків виведення в 2017 р. ЧФ РФ з території м. Севастополя може стати перетворення міста в туристичний центр або торговельний порт державного значення. Зокрема, директор Таврійського регіонального центру інноваційного розвитку В.Арабаджі у питанні вирішення дилеми «Севастополь - курорт або порт» висловився на користь розвитку м. Севастополя як портового комплексу.
За його словами, за радянські часи комерційний потенціал міста штучно стримувався на користь військово-морського флоту, що призвело до формування стереотипу існування м. Севастополя виключно в якості військово-морської бази. На думку аналітика, важливою передумовою ефективного розвитку портової інфраструктури на базі м. Севастополя може вважатися те, що «Севастопольський морський торговельний порт (СМТП) є єдиним в Україні незамерзаючим портом, який має природну глибину по «фарватеру бухти понад 17 м, а також понад 280 капітальних причалів загальною довжиною 20 км, що залишилися від ВМФ СРСР».
Для перетворення СМТП у потужний транспортний вузол, на думку В. Арабаджі, необхідно:
- залучити іноземних інвесторів для забезпечення реструктуризації та модернізації наявних портових потужностей м. Севастополя. За попередніми підрахунками експертів, на розвиток причалів і портових потужностей міста потрібно до $4,5 млрд. прямих інвестицій;
- здійснити приватизацію СМТП. При цьому функції портового нагляду та організації безпеки мореплавства залишити за державними структурами;
- забезпечити, для залучення власників транзитних вантажів, державний контроль за ціноутворенням на послуги вантажоперевезення залізничним транспортом (за словами експерта, у даний час в Україні вартість доставки вантажу залізницею із центральних районів країни до морських портів майже порівнянна з вартістю доставки цього вантажу морем з українських портів у порти США);
- забезпечити формування конкурентоспроможної сумарної вартості транспортної складової ціни товару (вантажу) на умовах «FОВ - порти України»;
- наблизити дистриб'юторські центри імпорту до СМТП (розміщуються переважно в м. Києві з метою уникнення проблем з відшкодуванням ПДВ з метою зниження завантаженості транспортних магістралей та транспортної складової в кінцевій ціні товару (товари з морських портів транспортуються до м. Києва, після чого направляються в роздрібну мережу по всій території України);
- прийняти державну Програму розвитку м. Севастополя як комерційного порту з наданням пріоритету приватним інвесторам.
Оцінки перспектив та проблемних аспектів розвитку в м.Севастополі туристичного бізнесу висловили учасники (керівники туристичних фірм, готелів, музеїв, депутати Севастопольської міськради, науковці та економічні експерти) «круглого столу» на тему: «Перспективи севастопольського туризму: міф або реальність?», проведеного за ініціативи депутатів Севастопольської міської ради в 2008 р.
За даними депутата Севастопольської міськради О, Баженової, 55% туристичного потоку Криму припадає на Південний берег Криму, 25% - на Західний Крим, 15% -східне узбережжя півострову. При цьому на частку м. Севастополя приходиться до 5% турпотоку на фоні наявності в місті необхідних для прийому туристів умов: сприятливого клімату, виходу в море, пляжів, великої кількості пам'яток історії та культури.
Зокрема, серед основних чинників, що перешкоджають розвитку рекреаційного бізнесу в м. Севастополі, учасники форуму виділили:
- низьку зацікавленість іноземних інвесторів у розвитку в м. Севастополі
рекреаційного бізнесу. За даними експертів, основний потік приватних інвестицій
у Севастополі спрямований на будівництво житлової нерухомості, що може
призвести до перетворення міста, за прикладом м. Ялти, з курорту на так зване
«місто елітних апартаментів» (понад 90% житла, що будується в м. Севастополі, призначено для літнього відпочинку або здачі в оренду)
- «одноденність» відвідування туристами пам'яток м. Севастополя, викликана нерозвиненістю в регіоні готельної мережі та сфери послуг (в м. Севастополі дотепер немає жодного чотиризіркового готелю, значна частина великих об'єктів готельного бізнесу та санаторіїв, побудованих в минулому столітті, вимагає реконструкції);
- брак кваліфікованих кадрів готельного господарства та екскурсійної діяльності, зокрема, гідів-перекладачів для прийому іноземних туристів;
- штучне створення Севастополю іміджу нестабільного регіону та культивування з боку окремих представників проросійських політизованих структур в свідомості громадян думки про виключне призначення міста як військової бази, що «відлякує» туристів та негативно впливає на інвестиційну привабливість регіону.
За цих умов, на думку експертів, реалізації проекту перетворення Севастопольського регіону на туристичний центр сприятимуть такі заходи:
- залучення іноземних інвестицій. На думку фахівців, збільшенню
інвестиційної привабливості Севастопольського регіону для закордонних
представників туристичного бізнесу сприяло б створення в м. Севастополі вільної
економічної зони;
- формування на міжнародному рівні бренда Севастополя як туристичного центру;
- розробка державних цільових програм та пошук джерел фінансування для розвитку інфраструктури та сфери обслуговування міста. За даними заступника голови Севастопольської міської держадміністрації О. Ковітіді, прийнято регіональну програму розвитку туризму в м. Севастополі до 2010р.;

- проведення ряду соціологічних опитувань, які дозволять з'ясувати готовність населення до зміни іміджу міста та сприятимуть формуванню позитивної громадської думки щодо економічних та соціальних переваг розвитку туристичного бізнесу в Севастополі;
- реалізація проекту Програми стабільного соціально-економічного, екологічного та культурного розвитку м. Севастополя на 2006-2015 роки в частині модернізації та реконструкції севастопольського аеропорту "Бельбек". На думку розроблювачів концепції Програми розвитку Севастополя, аеропорт необхідно привести у відповідність до міжнародних вимог першої категорії Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО). Із цією метою автори концепції пропонують побудувати в аеропорту командно-диспетчерський пункт та аварійно-рятувальну станцію з відповідним обладнанням, збільшити кількість стоянок для літаків, придбати необхідну спецтехніку та засоби механізації, підвищити пропускну здатність аеровокзального комплексу до 350-400 пасажирів;
- відкриття курсів підготовки екскурсоводів та шкіл професійної
майстерності фахівців готельного бізнесу на базі туроператорів та готелів;
- надання м. Севастополю статусу міста-курорту. Глава Севастопольської міської державної адміністрації С. Куніцин ініціював створення робочої групи з підготовки проекту відповідного урядового рішення;
- створення Севастопольського національного природного парку. До його складу пропонується включити ландшафтні заказники загальнодержавного значення «Мис Айя», «Байдарський» та «Мис Фіолент»


БукІнфо (с)

За матеріалами українських та закордонних Інтернет-видань


 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації