ВР подолала вето на закон про вибори президента. Жодну поправку Ющенка не враховано

Рада подолала вето на закон про вибори президента. За проголосували 325 депутатів. Пропозиції Віктора Ющенка щодо закону не були підтримані - за його словами, він суперечить демократії і Конституції України. Ющенко, нагадаємо, обіцяв звернутися до КС з приводу неконституційності цього закону. Отже, закон скасовує відкріпні талони і голосування на дому, а також скорочує передвиборну гонку до 90 днів.

По фракціям голоси розподілилися таким чином: "за" - 168 депутатів фракції Партії регіонів, 153 депутати фракції БЮТ, 4 - НУ-НС. Депутати решти фракцій не брали участі в голосуванні. За поправки Ющенка до закону голосувала меншість - кожну з них підтримали від 8 до 13 чоловік.

Під час розгляду поправок президента виступив Іван Заєць із звинуваченнями в недемократичності закону про вибори. При його спробі виступити повторно Литвин обурився: "Покажіть мені в регламенті, що ви можете виступати. Сядьте будь ласка, ви ж не президент". Також спікер намагався заспокоїти депутата від НУНС Юрія Ключковського словами: "Ви ж бачите, є політична воля прийняти закон. Яким би способом ви не намагалися втрутитися, це не допоможе".

Закон скорочує передвиборну гонку з 120 до 90 днів, а також скасовує відкріпні талони і голосування на дому. З інших цікавих положень - скарги до суду з приводу проведення виборів повинні розглядатися протягом двох днів, однак у випадку, якщо суд їх проігнорує, вони вважаються нерозглянутими. Далі ними ніхто займатися не буде.

Рішення про утворення територіальних виборчих округів приймається Центральною виборчою комісією не пізніш як за вісімдесят три дні до дня виборів. Територіальні виборчі округи утворюються Центральною виборчою комісією з приблизно рівною кількістю виборців у кожному виборчому окрузі на всій території України за пропозиціями відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських рад з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Орієнтовну кількість виборців у виборчому окрузі, номер, територіальні межі та центри виборчих округів визначає ЦВК.

Передбачено, що подання щодо кандидатур до складу територіальних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) вносяться кандидатами на посаду президента України, які зареєстровані у ЦВК. Подання щодо кандидатур до складу тервиборчкомів вноситься до Центральної виборчої комісії не пізніш як за п'ятдесят чотири дні до дня виборів за підписом кандидата на посаду президента України, або його представника у Центральній виборчій комісії.

Якщо у встановлений строк не надійшли подання щодо складу територіальної виборчої комісії, або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб становить менше десяти осіб, територіальна виборча комісія утворюється Центрвиборкомом за поданням її голови у кількості дев'яти осіб з обов'язковим урахуванням поданих кандидатур від кандидатів на посаду президента.

Кожний суб'єкт подання кандидатур до складу окружних виборчих комісій має право на пропорційну частку посад голови, заступника голови та секретаря окружної виборчої комісії.

Законом передбачено, що технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є підставою для відхилення внесених кандидатур.

Не пізніш як за 30 днів до початку виборчого процесу Центральна виборча комісія передає засвідчену цифровим підписом електронну копію бази даних Державного реєстру виборців фракціям, а кандидатам на посаду президента України – невідкладно після їх реєстрації ЦВК.

Для реєстрації кандидата в президенти вноситься грошова застава. Грошова застава вноситься партією (партіями, що входять до блоку), яка висунула кандидата на посаду президента, або кандидатом на посаду президента у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії в розмірі 2,5 млн грн.

Грошова застава повертається тільки тим двом кандидатам, які вийшли до другого туру президентських виборів, іншим кандидатам ця грошова застава не повертається і перераховується до державного бюджету.

Згідно з законом, Вищому адміністративному суду України як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення ЦВК результатів виборів або всеукраїнського референдуму. Рішення, дії або бездіяльність ЦВК щодо встановлення нею результатів всеукраїнського референдуму оскаржуються до Вищого адміністративного суду України. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду. Суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Передбачено також, що голосування виборцем на виборчій дільниці більше, ніж один раз карається штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Те саме діяння, вчинене за змовою з членом виборчої комісії, або комісії з референдуму, карається штрафом від трьохсот до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

Закон набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

У разі відсутності Державного реєстру виборців на день початку виборчого процесу чергових виборів президента України складання списків виборців здійснюється з використанням основних механізмів і процедур, визначених законом України "Про Державний реєстр виборців", у порядку і з особливостями, встановленими Розділом ХІ закону України "Про вибори народних депутатів України".

І ще - скарги на фальсифікації під час виборів повинні надійти до виборчу комісію не пізніше ніж за годину до кінця голосування. Тобто, як вважає заступник голови ЦВК Андрій Магера, в останню годину можна буде робити все, що завгодно, - і марно закликати до закону. А фальсифікації проходять часто саме в цей час. З приводу відкріпних талонів та голосування на дому - люди з пропискою в іншому місті та інваліди, швидше за все, не зможуть проголосувати на виборах.

На всі ці мінуси вже вказав Президент Віктор Ющенко. Втім, у закону є і плюси - скорочення передвиборної кампанії дозволить зменшити витрати на вибори, - але навіть при цьому ЦВК просить у Кабміну 1,5 мільярда гривень.

Нагадаємо, у липні парламент 316 голосами (головним чином від Партії регіонів і БЮТ) ухвалив нову редакцію закону про вибори президента. Зміни стосуються термінів проведення виборчої гонки - вона скоротилася з 120 до 90 днів (тим самим народні депутати перенесли старт виборів з 19 вересня на 19 жовтня).

Ющенко повернув у Верховну Раду закон про вибори глави держави зі своїми зауваженнями. Він пропонує більшість норм закону про внесення змін до закону про вибори президента відхилити і замість цього дає свої пропозиції. В той же час президент підтримує окремі позиції закону, зокрема з оптимізації термінів виборчої кампанії.

Верховна Рада ще до оголошення вето домовилася про позачергову сесію. Головні лобісти закону - БЮТ і Партія регіонів - не бачать якихось проблем з подоланням президентського табу.
 
 

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації