Заступник голови Сокирянської ОТГ Володимир Чорний: "Назвати нашого «губернатора» брехуном я не можу, бо це буде м’яко сказано..."

ГВАЛТУВАННЯ САМОВРЯДУВАННЯ / 


Мовчазна (поки що) реакція обласної та й центральної влади на масові протести у Новодністровську виглядає цілком логічною. Бо можна припустити, що тепер у чиновницьких, партійних і бізнесових кабінетах – у Сокирянах, Чернівцях та й у Києві – мізкують над тим, як вийти із ситуації не лише без гучного програшу для себе, але й зі збереженим бодай частково іміджем «нової політичної команди, нових облич», так би мовити, зі старими ляльководами.

 

Збурення людей почалися після того, як Чернівецька ОДА вкотре без обговорень повезла до Кабміну на затвердження проєкт Перспективного плану формування громад, в якому до Сокирян захотіли приєднати вже не 14 необ’єднаних сіл, про що і так з 2016 року сварилися експерти, районні керівники, урядовці, нардепи і їхні виборці, а й усі ті села, які мали б увійти до Новодністровської громади, що було погоджено нині чинним Перспективним планом та громадськими слуханнями. Фактично це означає – зберегти район, у районі – одного начальника, а на в’їзді тільки вивіску змінити.


Після того, як візит обурених людей із Новодністровська та Сокирян з критикою таких дій влади і вимогою врахувати бажання громад до першого заступника голови Чернівецької ОДА Богдана Ковалюка та перекриття дороги не дали результату та не привернули увагу столиці, жителям Сокирянщини увірвався терпець і вони зібралися на майдані. І це з початку реформи було очікуваним, з огляду на системну роботу противників децентралізації. І не тільки у Сокирянському районі.
 
Ще з 2016-го року левова частка представників місцевої «еліти» по всій країні не могла собі місця знайти, бо звикла жити хай і в безперспективній для електорату, бідній фінансово, мало кому зрозумілій, але добре настояній на особистих майнових та фінансових інтересах системі. Поки більшість «не знала», безпорадно розводила руками, безвихідно виїжджала закордон на заробітки і за копійки нелегально працювала удома, меншість маніпулювала незнанням, страхом та байдужістю, накопичуючи особистий капітал – гектари, квадратні метри, готівку, автівки, але основне – «своїх людей» у верхівці. Саме «свої люди» дозволяли місцевим керівникам залишатися біля годівниці за будь-якої влади. І, певна річ, чим далі від центру, тим активніший почався опір змінам, як свідчать численні публікації експертів та авторів реформи.
 
На Буковині розпочався апогей протистояння двох світоглядних систем у місцевому самоврядуванні – корумпованої, безвідповідальної, споживацької та, як свідчить 30-річний досвід управління громадами, просто занепадницької з однієї сторони і маловідомої, недосконало налагодженої, нової для українців, та вже десятиліттями випробуваної європейцями ідеї наближення до громадян державних послуг, публічних грошей, а головне – відповідальності за власне майбутнє. Як і прогнозували фахівці на сторінках «Буковини», перед місцевими виборами представники центральної влади в області, судячи зі шквалу експертної критики, проявили абсолютну відданість не новим, а все тим же, старим-добрим традиціям особистих кулуарних домовленостей геть не на користь громадян.

Я думав, що гіршого, ніж попередній голова ОДА, не буде, але те, що відбувається зараз, можна назвати так: зґвалтували місцеве самоврядування, – обурювався на мітингу мешканець села Білоусівка Сокирянського району, яке за нині чинним планом формування громад, мало б стати частиною Новодністровської ОТГ, однак «зависло» унаслідок співпраці нового-старого «тріо», як стверджували учасники зібрання – голови Сокирянської районної ради Василя Козака, мажоритарника від «Слуги народу» у 204 окрузі Валерія Божика та голови Чернівецької ОДА Сергія Осачука.

Абсурду в рішеннях та діях новоявлених обласних чиновників чимало, проте, коли у час пандемії та загальнодержавного карантину наша область стає мало не лідером публічних акцій протесту, це мало би бути не тривожним дзвінком, а фанфарами для столичних керівників. Натомість – тиша. За інформацію з власних джерел, – затвердження остаточного плану адмінустрою Чернівецької області – вкотре «на паузі» через усе ті ж підкилимні перемовини. На заповнену представниками Новодністровської громади та навколишніх сіл площу в місті енергетиків, очікувано, ані начальники району, ані посадовці з області, а надто вже – з Києва – не прибули. Карантин, мабуть.

Зате приїхали близько тисячі жителів громади, котра у разі фактичного створення, покладе край багаторічному керівництву районних посадовців та розпочне вельми цікавий процес виявлення усіх порушень земельного, фінансового, екологічного та іншого законодавства, допущених за роки «правління» та збагачення. Бо ж облік та контроль – незмінні супутники відповідальних і завбачливих. А збільшення фінансових повноважень, як свідчить світова та вже й українська практика, додає місцевій владі як відповідальності, так і дбайливості, бо стимулює місцевих мешканців контролювати кожну бюджетну копійку. А мітинг цей, попри офіційні обмеження, як наголосили його учасники – не останній.

Назвати нашого «губернатора» брехуном я не можу, бо це буде м’яко сказано. Тому що під час першої наради, яка стосувалася децентралізації, з його уст прозвучали певні слова. Він хотів почути голос народу, але, як ви розумієте, ніхто нас не питав. Він хотів діалогу і компромісу під час об’єднання громад, хотів людям дати вибір і щоб при цьому були враховані інтереси громад. Не мало бути впливу окремих земельних наших баронів і посадовців. Рішення мали ухвалюватися справедливо і законно. Мали бути почутими експерти. Тут важливо наголосити – жоден експерт в області та Україні не надав їм висновку щодо такого варіанту об’єднання. За основу мала братися урядова методика. Зрозуміло, що на цю методику вони «поклали». Мала братися за основу спроможність громад. При такій конфігурації жодної спроможності громад немає, особливо – Новодністровської і Вашковецької. Також мав бути при цьому всьому здоровий глузд, та, мабуть, він до них не дійшов.Упродовж 5-ти років Сокирянська громада виступала за поділ району на 3 громади: Вашковецьку, Новодністровську (до складу якої мали увійти Білоусівка, Ломачинці, Василівка, Розкопинці, Ожеве) та Сокирянську з селами Волошкове, Гвіздівці, Сербичани, Михалкове, Вітрянка, Кулішівка та Коболчин. На наші неодноразові звернення до Осачука, ми не отримали жодної відповіді. З нами, керівниками Вашковецької, Сокирянської та Новодністровської громад, ніхто не зустрічався. Відбулася одна нарада – перша і остання. Після того, як там мова пішла про Сокирянський район, Осачук взяв «тайм-аут», який триває і до сьогодні, не дивлячись на те, що документи на новий формат утворення громад вже в Кабміні. Наразі Сокирянська міська рада звернулася до Президента, Прем’єр-міністра та профільного міністра з клопотанням щодо непідписання постанови Кабміну, – наголосив Володимир Чорний, заступник голови Сокирянської ОТГ.

Не менш категорично оцінює дії керівництва Чернівецької ОДА й Громадська рада при облдержадміністрації. Цей дорадчий орган, без обговорення в якому до зміни еліт в країні не відбувалися коригування таких важливих документів, опублікував лист із застереженнями до нинішніх керівників держави.

– Можна багато говорити про дотримання, чи недотримання Методики формування спроможних громад, але якщо в соцмережах з’являється документ, який “підкилимно” формувався невідомо ким і невідомо де (тому, що на сайті Чернівецької ОДА, останньої редакції Перспективного плану немає) і з яким не були ознайомлені ні територіальні громади, ні громадські організації (я вже не говорю, щоб хтось дослуховувався до думки організацій громадянського суспільства чи-то громад). То я вважаю, що це початок завершення демократії в Україні. Наступає період маніпуляцій, перебріхування та корупційного впливу, – констатував у публічному коментарі голова Громадської ради Ігор Баб’юк.

– Я переконаний, що Новодністровська громада має відстоювати свої інтереси в суді у частині формування ОТГ Сокирянського району. Прикро, що обласна адміністрація погодилася з позицією місцевих аграрних феодалів. І тут я би порадив краще почитати чинне законодавство. Адже 4 роки я дискутував з керівництвом Сокирянського району, з Василем Козаком, тому що об’єднання, яке вони хочуть, тобто “один район – одна громада”, суперечить самій меті децентралізації – наближення послуги до кінцевого споживача, – прокоментував ситуацію народний депутат VII-VIII скликань Максим Бурбак.

А що ж каже пан Осачук? «Показує пальцем» на Кабінет міністрів на одній з онлайн пресконференцій (що вельми дивно виглядає – відкривати не введений в експлуатацію перинатальний центр у час карантину пан голова не полінувався особисто і пресу запросили не через монітори питання ставити). Тобто голова Чернівецької ОДА, чий варіант Перспективного плану той самий Кабмін напередодні знову повернув на доопрацювання, переводить відповідальність із очолюваної ним структури на уряд.

– Якби у нас у 2020 році ще була можливість проводити консультації, ми б і далі були в цьому процесі. Але уряд обмежив у терміні і сказав: «Швидко, негайно запускаємося», – стверджує голова Чернівецької ОДА.

На тій же пресконференції чиновник розкритикував роботу керівництва Новодністровської ОТГ та прямо висловив припущення про те, що надалі неспроможні громади будуть об’єднувати зі спроможними, розкривши вкотре і так відомі вже «карти» Сокирянського районного начальства – штучно створити умови для неспроможності двох сусідніх – Новодністровської та Вашковецької – громад та приєднати їх потім до великого Сокирянського володіння.

Якщо такий стиль роботи обласного керівника у цій ключовій сфері життя області, то хіба може він бути інакшим у інших напрямках? Відповідь, очевидно, можна знайти у риторично-саркастичному челенджі #НахібаНамОсачук, започаткованому небайдужими новодністровцями у соцмережах.

Роман МАРЕНІН, газета "Буковина

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації