Буковинський лісівник з діда-прадіда Микола Орендович вважає, що в центрі реформ повинні бути нагальні питання лісового господарства, а не схеми продажу деревини

СЛУШНА ДУМКА / 


Реформи в лісовому секторі України традиційно зводяться до одного: хто і як буде розподіляти деревину і продукцію лісозаготівлі, хто і як торгуватиме лісом? Але перш ніж ліс продавати, його потрібно посадити, виростити, захистити від пожеж, від чорних лісорубів і браконьєрів, провести економічно і екологічно ефективні лісівничі заходи, виконати вимоги охорони праці і безпеки виробництва при лісозаготівельних роботах.

  

Лісове господарство – це промислова галузь, яка базується на відновлюваному природному ресурсі.

 

Сьогодні це чи не єдина галузь реального сектору економіки країни, підприємства якої – лісгоспи державної і комунальної форм власності – працюють стабільно, забезпечують бюджетні надходження і робочі місця.

 

Для багатьох регіонів країни – найперше Полісся і Карпат – лісгоспи були і залишатимуться бюджетоутворюючими підприємствами, на яких тримаються доходи місцевих бюджетів, благополуччя багатьох родин, а також розвиток територіальних громад, районів і областей.

  

Метою роботи будь-якого підприємства є отримання прибутку з продажу виробленої ним продукції чи наданих послуг.
Тому, переконаний, реформи лісового та мисливського господарства як важливого сектору промислової сфери країни потрібно проводити з такою кінцевою метою: забезпечити галузі ефективне державне управління, збільшити прибутки, а відтак бюджетні надходження від діяльності галузевих промислових підприємств при забезпеченні їх стабільної роботи на засадах екологічно невиснажливої експлуатації лісового природного ресурсу.
 

Для збільшення бюджетних надходжень від роботи лісомисливського господарства країни необхідно:

 

1. Терміново і рішуче ліквідувати чорний ринок лісоматеріалів.

 

2. Посилити відповідальність Державного агентства лісових ресурсів України (ДАЛРУ), обласних управлінь лісового та мисливського господарства, а також фіскальних і правоохоронних органів у боротьбі з незаконною лісозаготівлею і незаконним ринком лісоматеріалів.

 

 

3. Для покращення роботи обласних управлінь лісового та мисливського господарства:

- створити при обласних управліннях відділ контролю за використанням лісфонду з рейдовими бригадами оперативного реагування для боротьби з незаконними рубками, цілодобового моніторингу пожежної ситуації тощо,
- прирівняти повноваження державної лісової охорони до правоохоронних структур з відповідним технічним оснащенням, у тому числі зброєю, швидкісними автомобілями підвищеної прохідності. Встановити законом пакет соціальних гарантій працівникам державної лісової охорони на випадок втрати ними під час виконання своїх службових обов’язків повної, часткової або тимчасової працездатності,
- оскільки державна лісова охорона не веде підприємницьку діяльність і не може працювати на госпрозрахункових засадах, необхідно з окремого фонду, сформованого за рахунок частини бюджетних надходжень від діяльності лісової галузі, забезпечити її належне фінансування для дієвої охорони державного лісфонду, боротьби з самовільними рубками, нелегальними пилорамами, браконьєрством тощо.

4. Для покращення роботи державних лісогосподарських підприємств:

- здійснювати заготівлю лісоматеріалів за потребою ринку,
- розробити єдину процедуру реалізації продукції лісозаготівель,
- зменшити податкове навантаження на лісогосподарські підприємства через зниження податкових відрахувань на прибуток, що дозволить галузевим підприємствам акумулювати кошти для модернізації і технічного розвитку, оновлювати виробничі потужності,
- встановити стягнення земельного податку лише з площі рубок головного користування, а не з загальної території лісфонду, переданого лісгоспам у постійне користування, яка не задіяна у виробничому процесі отримання лісогосподарської продукції,
- лісозаготівлю проводити лісозаготівельними бригадами лісгоспів,
- створити єдину систему обліку заготовлених лісоматеріалів. Для цього створити окреме державне підприємство із забезпечення державних лісогосподарських підприємств технічними засобами обліку продукції лісозаготівель за фіксованими державою цінами,
- будівництво регіональних деревопереробних підприємств (Карпати, Полісся) з переробки низькосортної деревини, у тому числі відходів лісозаготівлі і деревопереробки, що дасть можливість створити нові робочі місця, ефективно використовувати усі сортименти лісозаготівлі, а також забезпечити необхідною продукцією виробників меблів, будівельних матеріалів тощо.
- узгодити вимоги Закону «Про оцінку впливу на довкілля» з Лісовим Кодексом та іншими нормативно-правовими документами лісогосподарської галузі. Зокрема переглянути процедуру отримання лісгоспами ОВД, зробити її безоплатною, оскільки галузеві підприємства сплачують за проведення аналогічних заходів при лісовпорядкуванні, звільнити від ОВД ті лісгоспи, які отримали міжнародну лісову сертифікацію FSC.

5. Проаналізувати у кожному конкретному випадку доцільності відчуження земель лісогосподарського призначення від лісгоспів природним національним паркам. Провести ревізію лісового фонду національних природник парків, зонування їх територій з метою з’ясування законності і доцільності проведення ними лісозаготівельних робіт.

6. Повернути роботу галузевої науки і освіти до сучасних потреб лісового господарства. Неможливо забезпечити розвиток галузі без професійно підготовлених кадрів.

7. Посилити роль органів державної влади та місцевого самоврядування у ефективному використанні лісового ресурсу:
 
- в тих регіонах, для яких робота місцевих лісгоспів є економічно важливою, при обласних державних адміністраціях та обласних радах створити окремі структурні підрозділи для контролю за ефективним лісокористуванням з боку постійних лісокористувачів,
- органам державної влади та місцевого самоврядування при ухваленні і реалізації регіональних програм соціально-економічного розвитку враховувати реальний стан лісогосподарського сектору, кон’юнктуру ринку лісоматеріалів та продукції деревопереробки для забезпечення ефективної роботи галузевих підприємств.


ДОВІДКОВО:

Микола Вікторович ОРЕНДОВИЧ – головний спеціаліст відділу лісового господарства та мисливства Чернівецького ОУЛМГ.
Буковинець з діда-прадіда. З поважної родини лісівників.
Освіта вища. Навчався у Сторожинецькому лісовому коледжі. У 2014 році закінчив Львівський національний лісотехнічний університет за кваліфікаційним рівнем «спеціаліст з лісового господарства». У Чернівецькому національному університеті вивчав правознавство, має диплом юриста. Закінчив Львівський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, здобув кваліфікацію магістра за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування».
Під час навчання працював. Трудову книжку отримав у 16 років.
Був майстром лісу в державному підприємстві «СЛАП «Сторожинецьке державне спеціалізоване лісове господарство».
У січні 2013 року прийняв присягу державного службовця.
Нагороджений Почесною грамотою Чернівецької обласної організації Товариства лісівників України, Почесною грамотою Чернівецької обласної ради.


 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації