Гореча – легендарне передмістя Чернівців

ЧЕРНІВЦІ В УНІКАЛЬНИХ ІСТОРИЧНИХ СВІТЛИНАХ /


Важко собі сьогодні таке уявити, що до 1774 року Чернівці були у податковій залежності (десятину) від монастиря на Горечі, який, за словами Р.Ф.Кайндля, «висмоктував із мешканців останні соки». Із вступом на Буковину австрійського війська на чолі із генерал-майором Габріелем фон Сплені 1 жовтня 1774 року змінилася доля Чернівців – замість тотального перетворення у глухе монастирське село, місто стало адміністративною і політичною столицею новоствореного австрійцями краю Буковина. Монастир на Горечі володів до того багатьма земельними ділянками у Чернівцях.

 

Саме у нього австрійська влада викупила ділянку, де спорудила 1780 р. перший кам’яний будинок у місті – військову адміністрацію, або т.зв. будинок генерала на початку вулиці Шкільної. Також і східна частина Турецької площі належала монастирю.

 

Цісар Йозеф ІІ розпорядився 1783 закрити монастир, а церкву, яка була споруджена у 1766 році частково на кошти російської імператриці Катерини ІІ, перетворити у приходську. 1784 року монахи забрали всі грамоти, церковне начиння, хоругви і вийшли до Молдавії. У тому ж році цісарським указом Чернівцям було повернуто 31 га землі (село Гореча), які монастир відібрав собі у 1764 р. І лише земля навколо церкви та ліс довкола залишалися у власності православного релігійного фонду.
  
 
Будинок генерала
 
Будинок Генерала

195 років тому, у жовтні 1823 р., відбувся у Чернівцях саміт тет-а-тет двох імператорів – австрійського Франца І та російського Александра І, які мали порадитися, чи допомагати грекам вибороти свободу від Османської імперії. Імператори обмінялися подарунками і за кілька днів ні з чим роз’їхалися з Буковини. У народній пам’яті зберігся лише переказ про пішу мандрівку російського самодержця на Горечу до колишньої монастирської церкви, біля якої на нього напали собаки.
 
Люди-Гореча
 
Міст у Люди-Гореча
 
Монастирська церква Різдва Пресвятої Богородиці на Горечі

На межі міста та передмістя Гореча (в районі перехрестя вулиць Руської та Зеленої) за рішенням міської ради у 1889 р. була встановлена рогатка, де за перетин збиралося дорожнє мито з возів, яке йшло у дорожній фонд Чернівців. Від сплати звільнялися громадяни Чернівців, які вирушали або на цвинтар, або на відпочинок до лісу на Горечі. Такі рогатки, які місто споруджувало на всіх в’їздах, здавалися приватним орендарям (як сьогодні міські автомобільні парковки), а ті збирали в інтересах міста зі своїм відсотком платню. Рогатка на Горечі була позначена двома стовпами по вул.Руській із відповідними інформаційними щитами і зачинялася ланцюгом лише у темну пору доби. Міст через Прут на Горечі був споруджений після багатолітніх потуг лише у 1905 році за підтримки Буковинського сейму, а до того на його місці функціонувала паромна переправа, власник якої щорічно заробляв 4 000 крон від перевезення на чернівецький бік гостей і гендлярів з Новоселиці, Боян, Магали, Раранче і Топорівців.
  
Храмове свято на Св.Юрія, 1912 р. Люди Гореча слухають лірника

Лісок на Горечі став з 80-х рр. ХІХ ст. для багатьох чернівецьких родин гарною альтернативою до Народного парку у місті чи далеченького Цецинського лісу, і вони масово відправлялися на свіже повітря туди, адже його схили переходили у доступний для купання берег Пруту. Особливо гарно заробляли чернівецькі підприємці, які наповнювали свої холодильні ящики із льодом великою кількістю чернівецького пляшкового пива і продавали їх гостям на Горечі. Єдиний пивний ресторан, який там був, відлякував грубуватим власником та не надто чистими приміщеннями.
  
Новий міст в Люди-Гореча
 
Ресторан в Горечанському лісі
 
Турецька площа
 
Турецька площа

На відміну від монастирської Горечі (Люді-Гореча), передмістя Гореча (Гореча міська, Horecea urban), яке належало до Чернівців (часто вживається перекручений топонім „Гарячий урбан“) було, за описом відомого нам д-ра Якоба Флінкера, прекрасним, чистим поселенням. Його мешканці вирізнялися особливим здоров’ям і свіжістю. За національним складом у 1891 р. вони нараховували 87 німців і євреїв, 83 українця, 16 поляків і 548 румунів. Але д-р Флінкер зауважив, що румуни з Горечі всі розмовляють крім румунської також і українською та німецькою мовами. Хоча читати і писати з усіх чернівецьких горечан уміли тільки 116 чоловіків і 83 жінки.
  
Цвинтар на Горечі
 
Церква Різдва Пресвятої Богородиці на Горечі
 
Їхні будинки були акуратними і чистими, навколо рясніли фруктові сади. Окрім вирощування домашньої птиці та свиней, мешканці Горечі були дуже вправними рибалками на Пруті. З Горечі на схід було видно Румунію і Росію, а на захід тішив око міський ландшафт крайової столиці, який впирався у Цецинську гору. Головний шлях з Чернівців до румунського кордону перетинав це передмістя наскрізь.

Таємнича та небезпечна репутація Горечі, як і кожного чернівецького передмістя: тут панували свої ватаги і ватажки, що пантрували за кожним чужим, який наважився прийти на храм чи на данець, а поліція чогось майже ніколи нічого не бачила, лише скупі рядки кримінальної хроніки чернівецької преси повідомляли про побитих чи пограбованих міських гостей.  А у липні 1895 року трьомовна газета-каламбур «Pele Mele» надрукувала українською мовою баладу про Горечу. Після 123-літньої перерви знайомимо сучасного читача із тим історичним оригінальним текстом, автора якого, на жаль, не встановлено. Всі аналогії та можливі збіги із нашими реаліями будуть вважатися виключно плодами уяви кожного читача.

 

Розбишацка печера на Горечі (Балляда)

Чернівецький лицар Куно
У Пачинського на пиві
Думав довго, що зробити,
Щоби місто мало гроші.

Трамвай, світло електричне,
Водопроводи залізні
І підземні нори довгі –
Се-ж для Чернівців епоха!

Щезне темнота у місті,
Зникне порох черновецкий,
Не будем ходити пішки,
Катару не будем мати.

Але гроший треба, гроший!
Підбільшили нам податки,
Воду будем мати добру,
Але пива смак забудем…

І задумавсь лицар Куно,
Випив десять кріґлів пива,
І видумав добру раду,
Щоби місто мало гроші.

На Горечі там печера
Розбишацка є у лісі.
Там ватажко спить омлілий
І пильнує срібла-злота.

Та з’явились бісурмени,
Розбишаків розігнали,
Тілько сам ватажко смілий
Коло злота полишив ся.

Спить зімлілий він до нині
І пильнує скарб в печері;
Хто-ж єго у сні убив би,
Весь той скарб собі забрав би.

Нагадав то лицар Куно
І у темну нічку пізно
У печеру розбишацку
На Горечі він забрав ся.

Місяць вже втопив ся в Пруті,
Сови відізвались грізно,
А у багнах рехкотами
Гучно поетичні жаби.

Станув Куно у печери:
«Гей! Ватажку, пробуди ся!
Дай нам свого срібла-злота,
Бо на пиво нам не стане!»

Тихо-тихо у печері,
Сови відізвались грізно,
Жаби рехкотять у багнах,
А ватажко спить-дрімає.

Не злякав ся лицар Куно,
Сьміло вліз він у печеру,
Стукнув джаґаном у стіни,
Аж печера залунала.

Став він землю розгортати,
Добуватись до скарбниці,
Аж ту бринь! Щось забреніло!
Лицар Куно аж підскочив.

Лапу-цапу він руками!
Аж находить штири фляшки,
Штири фляшки величезні,
Повні вина прастарого.

Він до них, понюхав носом –
Крикнув радісно, підскочив:
Се-ж вино кількасот літне
З монастирскої пивниці!

Лицар Куно сів на землю,
Вхопив фляшку в обі руки,
Притулив до уст чимскорше
І за хвилю цілу випив.

Вхопив другу, випив знову,
Вхопив третю, пив помалу,
При четвертій лицар Куно
Весь на землю положив ся.

Спав він день цілий, як вбитий,
Аж під вечір пробудив ся;
Срібла-злота він не бачить,
Тілько чує Katzenjammer.

Як би Куно був не впив ся,
Було-б місто мало гроші;
А так ми платім за воду,
А на пиво лиш дивім ся…

Сергій ОСАЧУК, Микола САЛАГОР, спеціально для БукІнфо (с)
Поштові листівки із особистої колекції Миколи Салагора

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації