ГОЛОВНА | БЛОГИ | ПРО НАС | АРХІВ | ФОТОСЕРВІС | КОНТАКТИ | ВХІД НА САЙТ
Блог Бориса Руснака
28-02-2018 20:32

Роздуми експерта після одного навчального семінару або про «розгул місцевої демократії»

Так сталося, що мені запропонували взяти участь у навчальному семінарі в одному з обласних центрів України. Тема семінару незвична і, як на мене, не зовсім адекватна. Справа у тому, що міському голові заманилося винести на «консультативне опитування» проект змін до генерального плану міста. Це в той час, коли законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що проект генплану обов’язково підлягає громадським слуханням, а Урядом затвертверджено Порядок проведення цих слухань. Виявилося, що цього міському голові не досить. Вигадали «консультативне опитування». Чинним законодавством не передбачено такої форми роботи з громадянами, але це байдуже. Придумали своє локальне положення. Після ознайомлення з ним я зрозумів, що писали його люди, дуже далекі від написання такого роду нормативно-правових актів. Тривале спілкування з учасниками семінару не дало зрозуміти, про що ж саме хочуть опитати мешканців міста. Усі мої зауваження і пропозиції щодо законності і доцільності проведення «консультативного опитування» не сприймалися, дехто навіть покинув семінар. Зокрема це зробила й керівник юридичної служби, у якої забракло контраргументів щодо моїх аргументів.
Ото ж я й вирішив поділитися своїми міркуваннями з цього приводу із широким загалом.
Що таке, на мій погляд, «консультативне опитування» мешканців великого міста? Це фактично «консультативний референдум». Ну, іншого просто не дано. А раз так, то він має проводитися за схемою місцевого референдуму, закону про який, як я вже сказав, немає. Референдуми за юридичною силою прийнятих на них рішення поділяються на імперативні і консультативні. Рішення імперативного референдуму має найвищу юридичну силу і є обов’язковим до виконання на відповідній території. Рішення консультативного референдуму жодної юридичної сили не має, його призначення полягає в установленні думки голосуючих з приводу того чи іншого питання. Звичайно, ця думка може бути врахована органами місцевого самоврядування під час прийняття рі¬шень з питань, винесених на референдум, але таке врахування не є обов’язковим.
Формула, передбачена статтею 19 Конституції України, про те, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, на учасників семінару не подіяла. Подумаєш, Конституція. Міський голова вище!
То ж які елементи «консультативного опитування» (фактично – референдуму) мають бути обов’язковими? По-перше, списки тих, кого збираються опитувати. Згаданим Положенням вони не передбачені. Хто прийде, того і внесуть у списки. Ну а як же, питаю, із репрезентативністю опитування? Виявляється, вона ініціаторів опитування не цікавить. Закономірним є питання: то для чого таке опитування, якщо воно не є репрезентативним? Це ж не соціологічне дослідження, а «консультативне опитування». Відповіді притомної не одержав.
Другим обов’язковим елементом опитування мають бути органи, які будуть здійснювати це опитування. Положенням передбачена міська комісія з 5 осіб. Створення дільничних комісій віднесено на розсуд міської комісії: якщо вона вважатиме за необхідне, то створить. Скільки їх має бути, порядок та строки їх створення і де вони мають працювати, також не зрозуміло. Взагалі питання щодо приміщень для опитування Положенням також не врегульовано.
Третє, комісії будуть складати протоколи, виготовляти опитувальні листи, але хто затверджує зразки цих документів, де і за які кошти їх виготовлятимуть, також не врегульовано.
Четверте, не врегульовано питання з коштами, які необхідні для підготовки і проведення цього «консультативного опитування».
П’яте, питання щодо змісту опитувального листа, тобто про що питатимуть мешкнців міста? Десь вимальовувалася відповідь: чи схвалююте ви проект змін до генерального плану міста? Запитую: а на підставі чого має сфомуватися думка у мешканців міста, якщо переважна більшість з них поняття не мають, що це «таке генеральний план»? Не одержав чіткої відповіді. Очевидно, необхідно провести роз’яснювальну кампанію, проте хто, як і коли це має робити Положенням також не передбачено.
Іще питання: а скільки мешканців має прийти і взяти участь у цьому «консультативному опитуванні», щоби воно вважалося таким що відбулося і дало очікувані результати? Також немає відповіді.
Зійшлися на тому, що якщо вже і проводити це «консультативне опитування», то треба суттєво доопрацювати Положення про його проведення. На тому й розійшлися.
Загалом такого роду ініціативи я, як юрист-конституціоналіст, називаю «розгулом місцевої демократії». Бо треба все ж таки намагатися діяти у межах чинного законодавства.
До речі, готуючись до зустрічі з учасниками семінару, я відвідав сайт міської ради, шукаючи відповіді на деякі питання. І з подивом дізнався, що, виявляється, у цій міській раді виконавчі органи ради перетоворлися на структурні підрозділи виконавчого комітету ради, що, як ви розумієте, не одне і те ж. У багатьох рішеннях міської ради контроль за їх виконанням покладається не на постійні комісії ради, як того вимагає закон, а на заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів та керуючого справами виконавчого комітету, які мають бути організаторами виконання цих рішень, а не контролерами. Деякими рішеннями міської ради визнаються такими, що втратили чинність, окремі рішення виконкому, що також суперечить закону. Зміст окремих рішень ради не відповідає їх назві і т.ін.
Проте керівник юридичної служби замість того, щоби поспілкуватися зі мною як з досвідченим фахівцем місцевого самоврядування, порадитися, як виправити ситуацію тощо навіть не познайомилася зі мною і покинула семінар раніше його завершення.
Отакі у нас справи у міському самоврядуванні у передових, як вони себе вважають, містах України. Сумно мені від побаченого і почутого.
А так все добре, як говорить одеський гуморист Карцев.

 

Борис Руснак, експерт з місцевого самоврядування, заслужений юрист україни

 

Переглядів (461) / Коментарі (0)
Додати свій коментар
  Ваше ім'я
  Місце проживання
  Введіть код
 оновити код
 
 
Увага, коментарі не відповідаючі нашим вимогам будуть видалені.
зачекайте ...
торгове обладнання під замовлення